"Doğan Hızlan" hakkında bilgiler ve tüm köşe yazıları Hürriyet Yazarlar sayfasında. "Doğan Hızlan" yazısı yayınlandığında hemen haberiniz olması için Hürriyet'i takip edin.
Doğan Hızlan

En önemli bir dönemin resimleri

TOPHANE-İ ÁMİRE’de açılan Modern Türk 2; Özel Koleksiyonlardan 1950-1970 Dönemi Resim Sanatı Sergisi, koleksiyoncuların tablolarından oluşuyor.

Koleksiyoncular; Zeyno-Muhsin Bilge, Lüset-Mustafa Taviloğlu, Fatoş Saka, Besi Cecan, Nahit Kabakçı.

İstanbul Sanat Müzesi Vakfı (İSMV)
yöneticileri, sergi doğrultusunda, müzenin kurulması konusundaki saptamalarını dört maddede toplamışlar:

1) Bu sergi, İstanbul Modern Sanat Müzesi’nin başlangıcıdır.

2) Müze koleksiyonunu sanatçıların ve koleksiyoncuların destekleriyle oluşturabiliriz.

3) Devlet üst düzey yöneticileri bizi (İSMV) açıkça desteklediklerini belirttiler.

4) Biz zaman geçirmeden, onar yıllık dönemler halinde, Türk Sanatı’nı ele almaya devam etmeliyiz.

SERGİNİN ÜÇ HAZIRLAYICISI NE DİYOR?

YUSUK TAKTAK,
serginin ne açıdan önemli olduğunu vurguluyor: "1950-1970 döneminin özel koleksiyoncuların yapıtlarına göre düzenlenmesi ve söz konusu dönemin ressamları resimlerini yaparken heykel, mimari, müzik, edebiyat, siyaset vb. alanlarda neler oldu?.. Neler yaşandı?.. Yani, belgesel açıdan Türk Resim Sanatı’na bir bakış!"

Tomur Atagök,
dönemin özgünlüğünün gerekçelerini şöyle sıralıyor.

Özel destekçiler, yaratma ortamını üretkenleştirmişlerdir, 1950’den itibaren çok daha zenginleştirmişlerdir.

Ayla Ödekan, 1950’li yıllarda başlayan karşıt görüşlerin çatışmasının, ’60’lı yıllarda olgun bir tartışma niteliği kazandığını, birikimin 1970 sonrası Türk sanatının gelişmesine katkısı olduğunu belirtiyor.

Sergide, koleksiyoncuların eserlerinin farklılığını belirtmek için, beş ayrı renk kullanmışlar. Böylece koleksiyoncunun beğenisi, resim seçimindeki ölçütleri, eğilimleri öğrenilebiliyor.

Zeyno-Muhsin Bilge kırmızı, Fatoş Saka yeşil, Besi Cecan turuncu, Lüset-Mustafa Taviloğlu mavi, Nahit Kabakçı sarı.

Sergi; Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi ile İstanbul Büyükşehir Belediyesi’nin ortak çalışmasıyla gerçekleştirilmiş.

Modern Türk 2’nin neden görülmesi gerektiğini, yukarıdaki gerekçeler açıklıyor.

Yazılardan edindiğim kanı, 20 yıllık bu dönemin Türk resim sanatındaki gelişmeyi, Batı’yla etkileşimini gösterdiği yargısında odaklanmaktadır.

"Batı’yla sanatsal iletişim, yerel, ulusal olanla evrensel olanın buluşması" serginin gözetilmesi gereken bir yanı.

* * *

SERGİYİ 14 Temmuz 2007 akşamına kadar saat 10.00 ile 20.00 arasında gezebilirsiniz.

Bize eşlik eden, sergiyi tanıtan iki gönüllü arkadaşa Meriç Aktaş ile Abdurrahman Aktener’e de teşekkür ederim.
X