En kötüsü parti amblemleri

Güncelleme Tarihi:

En kötüsü parti amblemleri
OluÅŸturulma Tarihi: Ocak 19, 2002 00:00

Logo ve amblemler günlük hayatımızın önemli bir parçası. Onlara tek tek dikkat etmesek, ayrıntılı olarak incelemesek bile, farkında olmadan her gün gözümüzün önünden binlerce logo geçiyor. Bir logonun baÅŸarısı, aklımızda yer etmesinde yatıyor. Bazı logoların çok basit olması, bu iÅŸin de basit olduÄŸu anlamına gelmiyor. Aksine logo yapmak, yaratıcılık, eÄŸitim ve profesyonellik gerektiren bir iÅŸ. Biz de ünlü grafikçi, tasarım ustası Bülent Erkmen'e gittik, önüne Türkiye'nin en tanınmış ÅŸirket, parti, kulüp ve kurumlarının logolarından bir seçme koyduk ve yorumlamasını istedik. En kötü notu siyasi partiler aldı. Kıbrıs’ı bile sıkıştırmışlarParti logolarında parti temsilcisi kağıt üstünde nasıl bir logo istediklerini kabaca çizer. Ne istediklerini anlatmaya çalışır. Bu logoda her ÅŸey birarada. Arı var, altında petek ÅŸeklinde bir Türkiye var. Ãœstte ve altta tamamen uyumsuz Anavatan ve Partisi yazıları. Hatta araya Kuzey Kıbrıs bile sokuÅŸturulmuÅŸ. Renkler, harfler ve dış çerçeve birbirine tamamen uyumsuz.Her tarafı problemliBu logonun her tarafı problemli. Burada zemin dağınıklığı ve tasarımsızlığı kurtarmak için çare olarak düşünülmüş. Ay da kötü bir desen. Uçları nereye dönük belli deÄŸil. Yıldızlar neye göre oraya kondurulmuÅŸ? O da belli deÄŸil. Ayrıca, yazı bilmiyorlar: Saadet Partisi yazısı hem karakter olarak hem de düzen olarak yetersiz. ÖrneÄŸin ‘S’nin ve ‘İ’nin çerçeveye mesafelerine bakarsanız özensizliÄŸi görürsünüz.Kıratla yazının hiçbir uyumu yokÖncelikle, kırmızı zemin üzerine kondurulmuÅŸ gibi duruyor. Kıratla üzerindeki DYP yazısının hiçbir uyumu yok. DYP ibaresi yapılmış gibi deÄŸil de yazılmış gibi. Yazı logoda o kadar ufak duruyor ki küçültme yapıldığında okunmaz. Mesela kartivizite bastırıldığında DYP yazısı okunamayacak derecede ufak olur.BaÅŸtan aÅŸağı yanlışBaÅŸtan aÅŸağı yanlışlarla dolu. Bir kere renklerde degrade var ki logoda son derece yanlış. Renklerin deÄŸiÅŸmez olması lazım. Yazı karakterlerinde de uyumsuzluk göze çarpıyor. Zaten niye AK Parti diye yazılmış ki? AKP çok daha iyi giderdi. Åžu ‘P’’nin haline bakın. Ne ‘A’ ile arası düzgün ne kendisi. Ayrıca ‘İ’nin noktasında da problem görünüyor. Modern bir tasarımla en ufak alakası bulunmuyor.Noktaları problemliÇok eski yıllardan kalan ama klasik. Geçen yıllarda ‘Ş’nin virgülünü noktaya çeviren bir yenilik yaptılar ama bu banka yönetimi tarafından kabul görmedi. Bu yeniliÄŸi göre ‘İ’ ve ‘Ş’nin noktaları birbirine uyumlu olacaktı. Zaten bu ‘Ş’ler ve ‘Ç’lerin noktaları çok problem yaratıyor.Küçültünce bozulurYazı tipinde ve harf aralıklarında problem var. Her mecrada kullanılabilecek logolardan deÄŸil. Renkteki degradeden dolayı küçültünce özelliÄŸini kaybeder. Ortadaki arının çevresiyle uyumu yok. Zamanında okulun bir hocasına çizdirmiÅŸlerdir. Muhtemelen de Mimarlık Fakültesi'ndendir.Bira yazısı uyumsuzBaÅŸarılı sayılabilecek bir logo. Akılda kalacak bir tasarım. Gıdayla ilgili olduÄŸu hemen anlaşılıyor. Bu tasarımla amaçladıklarını baÅŸarmışlar. Ancak alttaki BÄ°RA yazısı logoyla uyumsuz. Efes Pilsen yazısının tersine yapılmış gibi deÄŸil de yazılmış gibi duruyor.Ne anlatıyor belli deÄŸilTamamen yetersiz bir tasarım. Ne anlatılmak istendiÄŸi belli deÄŸil. Zemin bu yetersizliÄŸi kapatmak için kullanılmış olabilir. Yukarıdaki yıldızların neye göre dizildiÄŸi de hiç belli deÄŸil.Ç’nin noktası sorunluZaman içinde Koç'u koç haline getirdiler. Tabii uluslararası olmayan tüm karakterler gibi ‘Ç’ harfinin noktası problem yaratıyor. BaÅŸka kurumlarda olduÄŸu gibi onlar da henüz tam bir çözüm bulamadılar.Sanki Araplara yapılmışBu logonun niçin yapıldığı ÅŸimdiye kadar anlaşılamadı. Amerikalılar Türkiye için tasarlamışlar ama daha çok Araplar'a uygun çizilmiÅŸ gibi duruyor. Onların yaptıkları açıklamadan da bir ÅŸey anlaşılamadı.BirÅŸeyleri temsil ediyorDaha sonra Mimar Sinan Ãœniversitesi'nde öğretim üyesi olan birisi tarafından çizilmiÅŸti. Temsil ettiÄŸi bir ÅŸeyler var. Yedi tepe ve camiler gibi. Alttaki yazının da çizimle uyumunu görüyoruz. Fazla sade ve özensizKulüp amblemleri fazlasıyla sade ve özensiz çizim gibi duruyor. Sanki dolma kalemle çizilmiÅŸ gibi duruyorlar. Sanki hepsinin tasırımı bir modernizasyona ihtiyaç duyuyor. BeÅŸiktaÅŸ ambleminin kenarlarına bakınca çizgilerin iyi bir özenle çizilmediÄŸi anlaşılıyor. Ortadaki ay-yıldızda da bir belirsizlik var. Yıldız çok ufak. Ay düzgün çizilmemiÅŸ. ‘1903’ ve ‘BeÅŸiktaş’ yazıları da siyah beyaz çizgilerle yeterince uyumlu deÄŸil. Galatasaray ambleminde de ‘G’ ve ‘S’ harfleriyle dıştaki çerçeve birbirine uyumlu deÄŸil.Ä°yi bir logo nasıl olmalıYazı ve çizim uyumu çok önemlidir. Özellikle yazı, logonun içinde yazılmış gibi deÄŸil yapılmış gibi durmalıdır. ÖrneÄŸin Vakko ve Arçelik'te bu uyum açıkça gözüküyor.Logoları iÅŸaretler olarak görüyorum. Zamanın yüklediÄŸi iÅŸaretler. Aklımızda yer ederler. Renklerin deÄŸiÅŸmez, dayanıklı olması lazım. Bu nedenle logoda degrade (rengin koyu tondan açık tona doÄŸru deÄŸiÅŸmesi) kullanılmamalıdır. Her yerde, her tür mecrada kullanabilmeli. Her tür mecraya uygun olması gerekir. Aynı ÅŸey yazı karakterleri içinde geçerli.Onlar kusursuzYazıyla çizim çok uyumluAhmet Güleryüz'e yaptırılan bir çizim. Mesela Arçelik yazısıyla çizimin birlikteliÄŸi gayet iyi gözüküyor. Çünkü harfler ve çizim birbirinden ayrılmaz, vazgeçilmez olmalıdır. Akılda kalacak bir tasarımVakko logosunu Fransızlara çizdirdi. Ä°ÅŸaret ve yazının uyumu açıkça görünüyor. Akılda yer edecek bir tasarım. Yazı karakterleri son derece iyi seçilmiÅŸ.Â
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!