Gündem Haberleri

    En güvenli tankerler

    Merve YENAL
    15.12.2001 - 14:23 | Son Güncelleme:

    Shell tankerlerinin sürücüleri güvenli sürüş için eğitim programından geçiyor. Shell Türkiye tarafından desteklenen eğitim ülke çapındaki 575 sürücüyü kapsıyor. Amaç, güvenli araç süren, can ve mal varlığını tehlikeye sokmayacak sürücü yetiştirmek. Teorik ve pratik olarak verilen eğitim sonrası sürücüler 'Shell Ehliyeti'ne sahip oluyorlar.

    Türkiye trafik kazaları konusunda rekortmen. Kilometre başına meydana gelen kazalardaki ölüm oranında dünya birincisi.

    Kazalara petrol tankerleri karışınca işin boyutu daha da büyüyor. Yanma ve patlama tehlikelerinin yanı sıra petrolün akarak doğaya geri dönülmez bir zarar vermesi işten bile değil.

    Shell Türkiye tanker kazalarını en aza indirmek amacıyla bir eğitim programı başlattı. Program kapsamında Türkiye'deki toplam 575 Shell tankeri sürücüsü 'Tanker Eğitim Programı'ndan geçirilecek. İlk etapta İstanbul'a davet edilen 134 sürücüye eğitim verildi. Şimdi sırada Ankara, Adana ve İzmir var. Kasımda başlayan program bu ayın sonunda tamamlanacak.

    Shell Perakende Satışlar Müdürü Ertan Çakır eğitimlerin önemini şöyle açıklıyor: ‘‘Tanker kazalarının en büyük nedeni uykusuzluk ve aşırı sürat. Sürücüler çoğu zaman istasyona acilen mal yetiştirmek zorunda kalıyorlar. Eğitimin amacı tankerlerin kaza riskini minimuma indirmek ve kaza durumunda çevreye en az zarar gelmesini sağlamak‘‘.

    Demir Bükey Eğitim Organizasyonu tarafından verilen eğitim teorik ve pratik olmak üzere iki aşamada gerçekleşiyor. Teorik bölüm iki saat sürüyor. Sürücüler yaklaşık 30 kişilik gruplar halinde eğitim alıyor. Tanker sürücüsünü bekleyen tehlikeler, viraj genel prensipleri, ağırlık transferi, virajlara giriş çıkış noktaları, tankerlerin limitleri gibi konular üzerinde duruluyor. Bu konularla ilgili filmler gösteriliyor.

    Pratik bölümde sürücüler öğrendiklerini boş bir sahada bizzat uygulama fırsatı buluyor. Bu amaç için özel yapılmış, tehlikeden arındırılmış bir tanker kullanılıyor.

    Çakır uygulamada gerçek yol koşullarının taklit edildiğini belirtiyor: ‘‘Zemin yapay bir buz kütlesiyle kayganlaştırılıyor. Burada sürücüler çeşitli uygulamalar yapıyorlar: ABS'yi deniyorlar, doğru oturma, doğru direksiyon tutma ve çevirme pozisyonlarını uyguluyor, buz üstünde fren ve manevra yapıyorlar.‘‘

    Eğitim sonunda sürücülere 'Shell Ehliyeti' veriliyor. Bu özel belgeye sahip olmayanlar artık Shell ürünlerini taşıyamayacak. Eğitimler her yıl tekrarlanacak.

    Tanker sürücülerinin eğitimin maliyeti yıllık yaklaşık 100 bin dolar. Çakır bu eğitimler sayesinde toplumda zamanla bir güven ortamının oluşacağını söylüyor: ‘‘Trafikteki herkes bilecek ki, Shell sürücüsü emniyetli sürücüdür ve böyle bir eğitimden geçmiştir‘‘.

    Sürücülerdeki değişim daha şimdiden kendini göstermiş: ‘‘Önceleri kendilerine aşırı güvenleri vardı. Her şeyin doğrusunu bildiklerini sanıyorlardı. Uygulamayı gördükten sonra fikirlerini değiştirdiler.‘‘

    TRAFİKTE TÜRKİYE GERÇEĞİ

    Yılda ortalama 500 bin trafik kazası oluyor.

    Trafik kazalarında yılda ortalama beş bin kişi hayatını kaybediyor, 115 bin kişi yaralanıyor.

    Kazaların miktarı Almanya'dan dört, İngiltere'den sekiz, ABD'den 13 kat fazla.

    Karayollarında her dört otobüsten biri kazalara karışıyor.

    Araç kusurlarından meydana gelen kazaların yüzde 33'ü fren patlamasından, yüzde 31'i lastik patlamasından kaynaklanıyor.

    7.5 milyon ehliyetli sürücünün 5.5 milyonuna kuralları çiğnediği için ceza kesiliyor.

    Trafiğe çıkan araçların yüzde 80'i ağır kusurlu, yüzde 16'sı hafif kusurlu, yalnızca yüzde 4'ü kusursuz.
    Etiketler:
    

    EN ÇOK OKUNAN HABERLER

      Sayfa Başı