Gündem Haberleri

    En büyük heyecan startta yaşanıyor

    Hürriyet Haber
    23.08.2006 - 00:44 | Son Güncelleme:

    Formula 1’in en heyecanlı kısımlarından biri kesinlikle start anında yaşanıyor. Start ışıklarının sönmesiyle birlikte motorlar aç kurtlar gibi ulumaya başlayınca, lastikler çekişi en üst düzeye çıkarmak için asfalta pençelerini geçirince ve otomobiller bir savaş uçağı filosu gibi ilk viraja doğru saldırıya geçince, tribündeki ve televizyon karşısındaki Formula 1 tutkunlarını büyük bir heyecan sarar. Her şey birkaç saniyede olup biter, ama yaşanan heyecan çok büyüktür.

    Startın bütün ayrıntıları çok net kurallara bağlı. FIA’nın yarış yönetmeliklerinde start prosedürünün her bir aşaması bütün ayrıntılarıyla açıklanıyor ve neler yapılacağı saniye saniye ve madde madde sıralanıyor. O halde şimdi starttan önceki 15 dakikada neler olup bittiğine ve geri sayımın pilotlar ve takım üyeleri için nasıl bir deneyim olduğuna bakalım.

    STARTA 15 DAKİKA VAR: Pit yoluna çıkıştaki ışık kırmızıya dönüyor. O sırada daha start çizgisindeki yerini almamış olan ya da en azından piste çıkmış ve start çizgisindeki pozisyonunu almak için harekete geçmeyen pilotlar şansını kaybediyor ve starttan sonra, yarışa pit yolunun gerisinden başlamak zorunda kalıyorlar. Start verilmesine on beş dakika kala start alanında bir sürü şey olup bitiyor. Bazı pilotlar artık yalnız bırakılmak ve yarışa yoğunlaşmak isterken, bazıları pistin yanında sakin sakin sohbet etmeyi sürdürüyor.

    10 DAKİKA KALDI: Bir alarm çalıyor ve bir tabela gösteriliyor. Bu noktada pilotlar, takım üyeleri ve görevliler dışında herkes start alanından ayrılmak zorunda. Gerilim, özellikle de pilotlar için çok yüksek. Stanford bu konu hakkında yaptığı açıklamadaysa şunları söylüyor: "Bu aşamada hala konuşan bir pilot varsa, mutlaka otomobili hakkında konuşuyordur ve hiçbir şeyin unutulmadığından emin olmak istiyordur. Bazı pilotlar o kadar gergindir ki, hava günlük güneşlikken bile hava durumu hakkında sorular sorarlar. Pilotların tek istediği konuşmaktır, konu önemli değildir."

    SON 5 DAKİKA: Pilotların çoğu artık otomobillerinin içinde. Lastikler takılmalı. Bu noktadan sonra hasar gören lastikler ancak pitte değiştirilebiliyor. Formula 1 pilotları, sinirleri çelikten yapılmış adamlar olarak bilinir. Ne var ki, starttan hemen önce favori yarışçılar suskunluklarını korumakta büyük güçlük çeker. Pilotların nabzındaki hızlanma gerilimin ne kadar büyük olduğunu ortaya koyuyor. Henüz pitte büyük ana hazırlanmaktayken dakikada 60 civarında atan nabızlar 90’a çıkıyor. Mühendisler kontrol listelerinin üzerinden bir kez daha geçiyorlar ve diferansiyel ayarı, fren gücü ve sıcaklığı gibi şeyleri kontrol ediyorlar. Pilotun kokpite girerken yanlışlıkla önemli bir düğmeye dokunup dokunmadığı birlikte kontrol ediliyor. Bu aşamada daha kapsamlı bir işe girişilmesi mümkün değil.

    START GİDEREK YAKLAŞIYOR: Üç çift start ışığı yanıyor. Pilotlar kemerlerini bağlıyor. Sadece mühendisleri, bir motor uzmanı, elektrikçiler ve mekanikerler her ihtimale karşı hala pilotun yanında. 1 dakika kala motorlar çalıştırılıyor. Start ışıklarından iki çifti hala yanık.

    9 SANİYE KALDI: Artık sadece bir çift ışık kaldı. Son takım üyeleri de teçhizatlarıyla birlikte gridden ayrılıyor. Artık pilotlar tek başlarına. Teknik bir yardıma ihtiyaçları olursa, kollarını kaldırmak ve ısınma turunda alanın boşalmasını beklemek zorundalar. Bu durumda sarı bayraklı bir görevli otomobilin arkasında durup arkadaki araçları uyarıyor. Takımların acil durum müdahale elemanları pit yolunda hazır bekliyor. Pilotlarından birinin çıkış yapmaya çalışırken motoru stop ettirmesi durumuna karşı da bir marş motoru cihazını hazır bekletiyorlar.

    VE START: Son iki start ışığı da sönüyor ve beş yeşil ışık yanıyor. Isınma turu başlıyor. Nabızlar 110’a fırlıyor. Artık geriye dönüş yok. Yarış başladı!
    Etiketler:
    

    EN ÇOK OKUNAN HABERLER

      Sayfa Başı