Türkiye'nin en iyi köşe yazarları en güzel köşe yazıları ile Hürriyet'te! Usta yazarlar ve gündemi değerlendiren köşe yazılarını takip edin.

En akıllı bebekte Türk imzası

ABD'li Toys'R'Us'ın Türkiye temsilcisi olan Toys'R'Us Uluslararası Çocuk Çarşıları, soru soran, cevabı anlayan ve yanıt veren bir bebek geliştirdi. Akıll bebek, içindeki bilgisayar çipi sayesinde çocuklara duyu organlarını tanıtıyor. Bebek yakında dünyadaki Toys'R'Us mağazalarında satılacak.TÜRKİYE, teknoloji alanındaki nadir başarılardan birine daha imza attı. Dünyanın en büyük çocuk süpermarketi olan ABD'li Toys'R'Us'ın Türkiye temsilcisi olan Toys'R'Us Uluslararası Çocuk Çarşıları, ilk soru soran, cevabınızı anlayan ve yanıt veren bebeğini geliştirdi.Okul öncesi çocuklar için tasarlanan Toys'R'Us Türkiye'nin akıllı bebeği, içine yerleştirilen bilgisayar çipi ve 8 algılayıcı sayesinde çocuklara duyu organlarını tanıtıyor ve bu organlarla ilgili sorular soruyor.Toys'R'Us Türkiye'nin 2 aylık bir hazırlık dönemi sonunda tasarladığı ‘akıllı bebek’, şimdilik sadece Türkçe konuşuyor.Bir süre sonra öncelikle Almanya gibi Türk nüfusunun yoğun olduğu ülkelerdeki Toys'R'Us mağazalarında da satılması beklenen akıllı bebeğin, önümüzdeki yıllarda tüm dünyadaki Toys'R'Us mağazalarda yeralması hedefleniyor.Piyasadaki etkileşimli oyuncuklardan çok daha fazla özelliğe sahip olmasına rağmen, Toys'R'Us Türkiye, akıllı bebeğin fiyatını oldukça düşük tuttu. Akılıl bebeğin Türkiye'de satış fiyatı 29 milyon 990 bin lira olarak belirlendi.‘‘Biz bu bebeği ABD'de üretseydik, mağazalarda sabah 6'da kuyruklar olurdu ve bir günde de tükenirdi’’ diyen Toys'R'Us Türkiye Yönetim Kurulu Başkanı Murat Beyazıt, şöyle konuştu:‘‘Türkiye'de cepler daha fazla parayla dolmuyorsa, siz o ceplere uygun ürün bulmak zorundasınız. O da bizim işimiz. Biz sadece mala yatırım yapıyoruz. Eğer, Bağdat Caddesi'nde bir büyük mağazada Toys'R'Us açsaydık, bu bebeğin fiyatı çok daha yüksek olurdu.’’Seri üretimine geçtiğimiz hafta başlanan akıllı bebeğin eğitici ve öğretici olmak üzere iki modu bulunuyor. Eğitici mod seçildiğinde, bebek kullanıcısının dokunduğu duyu organının adını söylüyor. Eğer çocuğunuz bebeğin kulağına dokunursa, akıllı bebek, ‘‘Bu benim kulağım. Seni duyabilirim’’ diyor. Öğretici modda ise bebek çocuğunuza duyu organları ile ilgili rastgele sorular yöneltiyor. Akıllı bebek, çocuğunuza, ‘‘Kulağımı bulabilir misin?’’ diye soruyor. Eğer çocuğunuz, bu sorudan sonra bebeğin kulağını tutarse, ‘‘Evet doğru buldun’’ cevabını alıyor. Eğer, çocuğunuz kulak yerine, başka bir duyu organını tutarsa bu kez bebek, ‘‘Hayır, lütfen bir daha dene’’ diyor.Akıllı bebeğin sesi Alasya'danSON derece düzgün bir Türkçe ile konuşan akıllı bebeğin kullandığı ses için de özel bir dublaj çalışması yapıldı. Akıllı bebeğin seslendirmesini ünlü tiyatro sanatçısı Zeki Alasya'nın kızı Zeynep Alasya gerçekleştirdi. Toys'R'Us Türkiye çalışanları akıllı bebeği tasarlarken yurtdışındaki fuarlarda incelemeler yaptı, üreticilerle konuştu ve öncelikle Türk tüketicisinin beğeni ve alışkanlıklarını dikkate aldı. Türkiye'de daha çok sarışın bebeklerin tercih edildiğini belirten akıllı bebeğin tasarım ekibinin yöneticisi Aslı Ogay, bir diğer tercihin ise gözlerinin mutlaka büyük ve açılır-kapanır olması olduğunu belirtti. Türkler'in açık tenli bebek sevdiklerini de kaydeden Ogay, Türkiye'de satılabilecek bir bebekteki en önemli unsurun ise ‘‘güzellik’’ olduğunu söyledi. Ogay, ‘‘Ne kadar gelişmiş özellikler koyarsanız koyun, Türkiye'de çirkin yüzlü bir bebeği kesinlikle satamazsınız’’ dedi.Toys'R'Us'ın en fakir ülkesiyiz1990'lı yıllarda ABD'de bir yatırım bankasında çalışırken, Murat Beyazıt'ın New York Times’da okuduğu bir haber, Toys'R'Us'ın Türkiye'ye gelmesini sağladı. Haberde Toys'R'Us'ın Birleşik Arap Emirlikleri, Suudi Arabistan ve Kuveyt'teki distribütörlüklerinden bahsediliyordu. ‘‘Bu ülkelere bile giren bir firma neden Türkiye'de yok?’’ diyen Beyazıt, Toys'R'Us'a başvurarak Türkiye temsilciliğini aldı. Beyazıt, ‘‘Türkiye dışında kişi başına 2 bin 600 dolar gelirli hiçbir ülkede Toys'R'Us yok’’ dedi. Toys'R'Us'ın Türkiye'deki ilk yıllarında, gelen ABD'li yetkililerin, ‘‘13 milyonluk bir şehirde 50 mağaza açarsın’’ dediğini kaydeden Beyazıt, şöyle konuştu: ‘‘İstanbul'da 6 mağazamız var. Türkiye genelinde 12'inci mağzamızı krizde Maltepe'de açıyoruz. Ve hiç bir elemanımızı işten çıkarmadık. Şu anda 350-400 kişi çalışıyor.’’
X