Gündem Haberleri

GÜNDEM

    Emekli öğretmen Telekom'un peşini bırakmıyor

    Serdar ÖZGÜR/KARAMAN, (DHA)
    16 Temmuz 2007 - 11:06Son Güncelleme : 16 Temmuz 2007 - 11:06

    KARAMAN’da 54 yaşındaki emekli matematik öğretmeni Abdülcevat Can, Türk Telekom’un saniye yerine dakika hesabına göre uyguladığı kontör tarifesinden haksız kazanç elde ettiği iddiasıyla açtığı davada, hukuk mücadelesi veriyor

    Yerel mahkemenin içtihatları gerekçe göstererek reddettiği dava, Yargıtay tarafından bozuldu. Yargıtay 13’üncü Hukuk Dairesi, verilmeyen bir hizmet için ücretlendirme yapılması halinde, hizmetin ‘ekonomik ayıplı’ sayılacağının kabul edilmesi gerektiğini belirtti.

    2002 yılında emekli olan 3 çocuk ve 3 torun sahibi Abdülcevat Can, 19 milyon abonesi bulunan Türk Telekom’un saniye yerine dakika uygulaması yaparak milyonlarca YTL haksız kazanç elde ettiği iddiasıyla ücretlendirme sisteminin değiştirilmesi için 2006 yılı Nisan ayında Karaman 1’inci Asliye Hukuk Mahkemesi’ne dava açtı. Türk Telekom’un abonelerinden tarifeye göre dakikada 8.1 Ykr ile 13.6 Ykr arasında ücret aldığını belirten Can, “Bir saniye görüşmekle bir dakika görüşmek arasında hiç bir fark yok. Telekom’un dakika içinde kullanılmayan sürelerden yıllık 360 milyon YTL ile 1 milyar YTL arasında haksız kaynak sağladığını tespit ettim. Bu haksız kazancın önüne geçmek için dava açtım” dedi.

    YEREL MAHKEME REDDETTİ

    Karaman 1’inci Asliye Hukuk Mahkemesi, 2006 yılı Haziran ayında verdiği kararda, daha önce Yargıtay’ın 2005 yılında Telekom’un ‘Sabit Ücretlendirme’ uygulaması ile ilgili bir kararını gerekçe göstererek Abdülcevat Can’ın davasını reddetti.

    Abdülcevat Can, yerel mahkemenin kararını Temmuz 2006’da temyiz etti. Yargıtay’a başvuran Can, Telekom’un dakika ücretlendirmesinin Tüketici Yasası’na aykırı olduğunu, bunun bir ayıplı hizmet sayılması geretiğini, 19 milyon abonenin günde 1 milyon YTL ile 3 milyon YTL arasında zarara uğratıldığını ileri sürdü. Yargıtay, Kasım 2006’da dosyadaki eksikliklerin giderilmesini talep etti. Avukatı bulunmayan Can, hukuk kitaplarını okuyup gerekli belgeleri tamamladıktan sonra, Aralık 2006’da dosyayı yeniden yerel mahkeme aracılığıyla Yargıtay’a gönderdi.

    YARGITAY BOZDU

    Yargıtay 13’üncü Hukuk Dairesi tarafından Mart 2007’de verilen kararda, yerel mahkemenin daha önceki içtihatlara dayanarak verdiği ret kararının kontör tarifeleri uygulaması için emsal teşkil edemeyeceği, verilmeyen bir hizmet için ücretlendirme yapılması halinde hizmetin ekonomik ayıplı olarak verildiğinin kabul edilmesi gerekliliği vurgulandı. Yargıtay ilamında bozma nedeni şöyle açıklandı:
    “Mahkemece davacı iddiaları üzerinde durularak uygulanan tarife ve dayanaklarının getirilmesi, tarifeler üzerindeki devlet denetiminin nasıl gerçekleştiğinin araştırılması, gerçekten bir kontör 60 saniye veya benzeri bir zaman dilimine göre ücretlerdirme öngörülmesine rağmen, 5 saniye gibi çok kısa görüşmelerde dahi 1 kontöre denk gelen tam ücretlendirme ve dolayısıyla gizli ücretlendirme yapılıp yapılmadığının açıklığa kavuşturulması ve diğer benzeri GSM operatörlerindeki uygulamalar da gözetilerek böyle bir kontör/saniye esasına göre ücretlendirmenin teknik olarak mümkün olup olmadığı hususunda uzman bilirkişi incelemesi de yaptırılarak, tarafların iddia ve savunmalarını karşılayan ve Yargıtay denetimine elverişli rapor alınması, hasıl olacak sonuca uygun bir karar verilmesi gerekirken, eksik inceleme ve yanlış değerlendirme ile yazılı şekilde hüküm tesisi usül ve yasaya aykırı olup bozma nedenidir. Yukarıda açıklanan nedenlerle temyiz edilen hükmün davacı yararına bozulmasına oy birliği ile karar verildi.”

    Karar, yaklaşık 2 ay önce yerel mahkemeye ve taraflara tebliğ edildi. Telekom’un avukatları yerel mahkemenin verdiği ‘Ret’ kararında ısrarlı olması gerektiğini savunarak bozma kararına itiraz etti. Dosya halen Karaman 1’inci Asliye Hukuk Mahkemesi’nde görüşülüyor.

    AVUKAT TUTMADI

    Emekli matematik öğretmeni Abdülcevat Can, davayı açmadan önce uzun süre düşündüğünü, yaklaşık 2 yıl boyunca araştırma yaptığını, Telekom’un abone sayısını bulup, kaynaklardan Türkiye genelindeki günlük ortalama telefonla görüşme süresini tespit ettiğini söyledi. Can, “Emekli matematik öğretmeni olduğum için bu hesapları yapmak benim için hiç de zor olmadı. Avukata verecek param olmadığı için dava sürecindeki her türlü hukuki sorunu hukuk kitaplarını okuyarak çözdüm. Bu süreçte hukuki anlamda da oldukça çok sey öğrendiğimi söyleyebilirim” dedi.

    TELEKAZIK UYGULAMASI

    Türk Telekom, dakika tarifesi nedeniyle 19 milyon aboneden günlük 1 milyon YTL ile 3 milyon YTL arasında değişen oranlarda vatandaşın cebinden fazla para aldığını belirten Abdülcevat Can, şunları söyledi:
    “Bu yapılan tam anlamıyla bir ayıplı hizmettir. Ayıplı hizmetin karşılığı da haksız kazançtır. Telekom, bu yolla yıllık 360 milyon YTL ile 1 milyar YTL arasında kaynak sağlıyor. Bu tam anlamıyla bir telekazık sistemidir. Bu konu ile ilgili daha önce Karaman Tüketici Hakem Heyeti’ne başvuruda bulunmuştum. Ancak heyet bu konuda görevsizlik kararı vermişti. Bu da oldukça düşündürücü ve vatandaşın aleyhine olan bir karardır. Hukuk mücadelesini sonuna kadar sürdüreceğim. Vatandaşın cebinden haksız yere alınan milyonlarca YTL’nin hesabı sorulmalı.”

    Etiketler:
    

      EN ÇOK OKUNANLAR

        Sayfa Başı