"Uğur Cebeci" hakkında bilgiler ve tüm köşe yazıları Hürriyet Yazarlar sayfasında. "Uğur Cebeci" yazısı yayınlandığında hemen haberiniz olması için Hürriyet'i takip edin.
Uğur Cebeci

El bagajı küçülüyor ağırlığı serbest kalıyor

İngilizlerin ucuz hava yolu şirketi Easyjet, kabin bagajı boyutunu küçültme kararı aldı. Uygulama diğer hava yollarınca benimsenirse, yeni bir el bagajı ölçüsü ortaya çıkacak.

Uçakta hiçbir yolcu çantasından ayrılmak istemez. Boyutları standartlardan büyük, ağırlığı fazla bile olsa, yanına alabilmek için elinden geleni yapar. Kuralları zorlar. Psikolojik olarak yolcu kargoya verilen çantasının başına bir şey geleceğine, en çok da kaybolacağına inanır.
Ancak standart dışı bir çanta kabine alındığında, diğer yolcu için ayrılmış hacimden çalınıyor. Uçağa o yolcudan sonra binenler, baş üstü dolaplarında çantalarını koyacak yer bulamıyor. Doluluğu yüksek uçaklarda bu ciddi bir sorun oluşturuyor.

EL BAGAJINDA YÜZDE 37 KÜÇÜLME

Ama daha da önemlisi kabine alınmak zorunda kalan büyük çantaların acil durumlarda yarattığı sorun. Bu nedenle kabindeki tüm bagajın kalkış ve iniş öncesinde baş üstü bagaj yerlerine veya yer yoksa yolcunun önündeki koltuğun altına yerleştirilmesi şart.
Düşük maliyetli hava yolu şirketi Easyjet, 2 Temmuz’dan itibaren kabin bagajı standardını değiştiriyor. Boyutları 56 X 45 X 25 santimetre olan, 63 litre hacimli çantalar artık ‘el bagajı’ kabul edilmeyecek. Kargoya yüklenecek. Yeni ölçüler 50 X 40 X 20 santimetre. Hacim 40 litre. Yani hacimde yüzde 37’lik küçülme var. Ancak kabin çantasında ağırlık limiti yok.
Bu kural, yazın tatile çıkacak İngilizler üzerinde adeta psikolojik baskı oluşturdu. Bugün birçok yolcu, kargoya bavul verip para ödemek yerine yanına alacağı tek çantayla uçuyor. Easyjet’te bilet alırken çantanızı kargoya vereceğinizi belirtirseniz parça başına internet üzerinden 25 sterlin (75 TL), check-in kontuarında ise 40 sterlin (120 TL) ödüyorsunuz. Ama dört kişilik bir ailede her yolcu bavulunu kargoya verdiğinde ortaya ciddi bir rakam çıkıyor.

DİĞER ŞİRKETLER NE YAPACAK

Şimdi hava yollarının gözü bu kararda. Eğer Easyjet, çok sayıda bavulun kargoya verilmesini sağlar ve ciddi bir gelir artışı yakalarsa, hemen uygulama diğer hava yollarında da başlayabilir. Halen şirkete göre değişmekle birlikte hava yolları kabine 5 ila 10 kilogram ağırlığa sahip, boyutları 56 X 45 X 25 santimetre olan bavulları kabul ediyor.

NE YAPMALI

BU YELEK ÇOK ÖZEL: Son yıllarda ‘bavul yelekler’ hızla popüler hale geliyor. Yolcular 8, hatta 10 kilogram eşyayı bu yeleklerin ceplerinde taşıyabiliyor. Ancak bu yelekler, yaz uçuşlarında çok dikkat çekiyor.
AZ EŞYA İLE UÇUN: Bavulunuzu yaparken yanınıza alacağınız eşyaları bir defa daha gözden geçirin.
BAVUL YERLEŞTİRMEK UZMANLIKTIR: Eşyalarınızı küçük bir çantanın içine koymak için basit katlama tekniklerini bilmek yeterli.

İlle önümde kalsın

Yolcu baş üstü bagaj dolaplarında yer bulamazsa, çantasını ya önündeki boşluğa koyuyor, ya da yanındaki boş koltuğun üzerine yerleştiriyor. İniş-kalkışla birlikte uçuş sırasında ‘başı boş çanta’ faciaya davet çıkartıyor. Ani bir türbülansta adeta yerinden fırlayan çanta kabinde uçuyor. Arkaya doğru savruluyor. Ciddi yaralanmalara, hatta ölümlere bile neden olabiliyor.
Bu nedenle yolcudan çantalarını öndeki koltuğun altına koyması isteniyor. Ama ne yazık ki birkaç büyük hava yolu dışında kabin memurları yolcunun önünde duran çantayı çoğu zaman görmeden geçip gidiyor.

Yılın el bagajı: Klozet

Dünyanın her yerinde zaman zaman yolcular kabine almak istedikleri farklı ‘el bagajları’ ile olay çıkartabiliyor. Geçen günlerde SunExpress’le İzmir’den Frankfurt’a uçmak üzere bir yolcu Adnan Menderes Havalimanı’nda check-in kontuarına geldi. Biletini ve pasaportunu verdikten sonra görevlinin “Kabin bagajınızı görebilir miyim” sorusuna taharet musluklu klozeti gösterdi. Ne yazık ki boyut ve ağırlık limitleri nedeniyle klozet kabine alınmadı, kargoya yüklendi.

İKİ KUTU OTO BOYASI

Sıvı yasaklarının olmadığı günlerde Düsseldorf Havalimanı’ndan bir yolcu el bagajı olarak yanına her biri 1.5 litrelik iki kutu oto boyası almıştı. İstanbul’a uçuyordu. O yıllarda iyi cins oto boyası piyasada bulunmuyordu. Yolcu oto boyalarının olduğu çantasını baş üstü bagajına yerleştirdi. Ama kalkıştan kısa süre sonra basınç farklılığı yüzünden boya kutularının sıkıştırılmış kapakları açıldı ve aralardan aşağı akmaya başladı.
Boyanın bir kısmı bir yolcunun başına aktı. Saçları beline kadar uzanan kadın yolcu çığlık atarak koltuğundan fırladı. Saçlardan bir türlü çıkmayan boya kabin memurlarının tüm çabasına rağmen temizlenemedi.

3 GÜN BAKIMDA KALDI

Boya uçağın havalandırma sisteminin içine kadar girmişti. İnişten sonra uçak hangara çekildi ve temizlik tam üç gün sürdü. Türk yolcu hakkında hem hava yolu şirketi hem de saçları perişan olan kadın yolcu tarafından tazminat davası açıldı. Ancak dava sonucunda yolcudan bir para alınamadı. Sigorta şirketi zararı karşıladı.

Kokpit Seyahat’te

Arazi uyuşmazlıkları çoğu zaman kanlı biter. Ya da açılan davalar yıllarca sürer.
Bizimki pek öyle olmadı. Hürriyet Yan Yayınlar Yönetmeni Çınar Oskay ile anlaştık. Aile içinde uyuşmazlık olmazdı. Alanı daha sınırlı olan Hürriyet Pazar’dan çıkıp Seyahat’te yerimizi aldık. Kokpit’te yine havacılık teknolojisi, uçuşun kuralları, yolculuğun gizemi, ikram, hepsi bir arada olacak. Daha geniş yerde daha fazla bilgiyle yolculuk yapacağız. Umarım birlikte olmaktan keyif alırsınız.

X