GeriEkonomi Yapay zekâyla farklı teklif
MENÜ
  • Yazdır
  • A
    Yazı Tipi
  • Yorumlar
    0
    • Yazdır
    • A
      Yazı Tipi

Yapay zekâyla farklı teklif

Yapay zekâyla farklı teklif

İpekyol, Twist ve Machka markalarının yaratıcısı İtalyan Miroglio Grubu’yla yüzde 50 ortak olan Ayaydın Grubu’nun CEO’su Uğur Ayaydın, indirim dönemlerini müşterilere haber veren mesajlar yerine yapay zekâyı devreye sokarak müşterilerinin tercihlerine göre öneriler sunacakları bir döneme girdiklerini anlattı. 2019’un ilk 2 ayında yabancı müşteri oranında yüzde 120 artış yapan grup, yurtdışında da atağa geçti.

UĞUR Ayaydın, Ayaydın Grubu’nun markalarıyla sektörde pişmiş bir isim. Genç yaşında kendini aile şirketlerinin işlerinin içinde bulmuş. Her kademede çalışmış. Ayayadın Miroglio Grubu’nun CEO’su olan Uğur Ayaydın, hızlı başladıkları 2019’daki hedeflerini ve perakende sektöründeki yenilikleri anlattı. 

2018’de döviz kurları dalgalandı, AVM’lerle perakendeciler arasında sorunlar yaşandı. Siz İtalyan Miroglio Grubu’yla ortaksınız. Nasıl geçti 2018?

Biz yüzde 30 büyümeyle 700 milyon lira ciroyla kapattık geçtiğimiz yılı. Bazı mağazaları kapattık ama yeni mağazalar da açtık. Bazı AVM’lerin ömrü bitiyor. Bu yüzden de çıkmak gerekiyor.

Siz yurtdışında da bazı ülkelerden çekildiniz ama bazı ülkelerde de atağa geçtiniz. Nerelerde hayal kırıklıkları oldu?

Hayal kırıklığı değil de işler beklediğimiz gibi gitmedi. Londra, Yunanistan ve Romanya’daki mağazaları kapattık. Yunanistan ve Romanya’da kriz oldu. Londra’da da yanlış zamanda mağaza açtığımızı düşündük, daha hazır değildik. Bazı ülkelerde de hızla büyüdük. 2018’de yurtdışındaki mağazaların ciroya katkısı 10 milyon dolar oldu.

SUUDİ ARABİSTAN’DA ÖNDE

Yurtdışında hangi ülkelerde büyüyorsunuz?

Suudi Arabistan’da ataktayız.  Al Hokair Grup ile birlikteyiz Suudi Arabistan’da. Bugüne kadar 11 mağazaya açtık. 2019’da Ramazan ayına kadar 6 mağaza daha açacağız. Al Hokair Grup Suudi Arabistan’da 40 markayı çatısı altında topluyor. Dünyanın en önde gelen markaları bu grupla bölgede faaliyet gösteriyor. Al Hokair Grup içinde perakende satışlarda şu anda metrekare başına ciroda Machka birinci, İpekyol ikinci sırada. Dünyanın en yaygın markalarını geride bıraktık. Böyle olunca yeni mağaza anlaşmaları yaptık.

Bu bölgelere de aynı koleksiyonlarla mı gidiyorsunuz?

Markaların DNA’sını bozmadan yurtdışındaki mağazalara özel koleksiyonlar tasarlıyoruz. Ama bu oran yüzde 20-30’u geçmiyor. Bizim Türkiye’de de her mağazamızdaki koleksiyon aynı değildir. Trençkot ve pantolon en çok sattığımız ürünler ancak Suudi Arabistan’da en çok elbise satıyoruz.

İran’da nasıl işler?

İran’da regülasyonlar nedeniyle istediğimiz noktada değiliz. “Üretimin yüzde 25’ini İran’da yap, bunun da yüzde 10’unu yurtdışına sat” koşulu var. Bu şekilde orada kârlı operasyon yürütmek mümkün değil. Rusya’da da mağaza açacağız.

Perakendede müşteri deneyimlerini artırma ve müşterilerin davranışlarını izleme konusunda yapay zekanın kullanıldığı bir döneme girildi. Siz bu yenilikleri nasıl takip ediyorsunuz?

Artık müşterilere kişisel teklif verme dönemi. Bu yüzden de müşteriyi tanımak gerekiyor. Her mağazamıza giren müşteriyi tanımak için yenilikleri takip ediyoruz. Müşteriye indirim dönemlerini bildiren mesajlar yerine, müşteri mağazadan içeri girdiğinde el terminalleriyle o müşterinin daha önce ne aldığını, online’da en son neye baktığını görmemizi sağlayacak uygulamaları devreye sokacağız. Böylece her mağazanın da bir aklı olacak. Netflix’e girdiğinizde en son izlediğiniz film ve dizilere göre size teklifler geliyor. Biz de aslında bunun peşindeyiz. En son aldıklarınıza, sezon tercihlerinize göre müşterilere teklif götürmek istiyoruz.

UĞUR AYAYDIN KİMDİR?

Mardinli 12 çocuklu Ayaydın ailesinin 10’uncu çocuğu olan Uğur Ayaydın ilkokulu Mardin’de okudu. Ortaokulu İstanbul Bahçelievler Lisesi’nde okuduktan sonra İstanbul Üniversitesi İktisat Fakültesi öğrenimine devam etti. Bu yıllarda aile şirketleri İpekyol’da çalışmaya başladı. 2008 yılında İtalyan Miroglio ortaklığında yönetici pozisyonuna geldi.

 

TURİSTE SATIŞTA REKOR ARTIŞ

Türkiye’de turistlere satış oranlarınız ne kadar?

2015’te yabancılara yönelik satışlar cironun yüzde 8’iyken 2018’de yüzde 20’si oldu. 2019’un ilk iki ayında yüzde 120 yabancı cirosunda artış oldu. Yabancı müşteri sayısındaki artışın büyümeye etkisi büyük. Özellikle hafta sonu İstanbul’a gelen turist sayısında büyük artış var.

Üretiminizin ne kadarı Türkiye’de?

Yüzde 70’i Türkiye’de. Büyük bölümü de kendi fabrikamızda yapılıyor.

Bu yılın hedefleri nedir?

2019’da yüzde 25 oranında büyümeyi hedefledik. 2019’da Lübnan’da 2 mağaza açıyoruz. 6 mağaza Suudi Arabistan’da açacağız. IT’ye ve yeni mağazalara 20 milyon lira yatırım yapacağız.

False
Haber Yorumlarını Göster
Haber Yorumlarını Gizle