Üretici aslında ithalatçı

Güncelleme Tarihi:

Üretici aslında ithalatçı
Oluşturulma Tarihi: Şubat 02, 1998 00:00

Ufuk SANDIK
Haberin Devamı

Otomobil ve ticari araç ithalatıyla birlikte, ana sanayi firmalarının yedek parça ithalatının büyük boyutlara ulaştığı, sektörden ihracat yoluyla elde edilen her bir dolara karşılık, asgari üç dolarlık ithalat yapıldığı belirlendi.

A.A.'nın Devlet İstatistik Enstitüsü (DİE) ve Otomotiv Sanayicileri Derneği (OSD) verilerine dayanarak yaptığı hesaplamaya göre, Türkiye'nin 1996 Ocak-Eylül döneminde 3 milyar 118 milyon dolar olan otomotiv ve yan sanayi ithalatı, 1997 yılının aynı döneminde 3 milyar 857 milyon 232 bin dolara ulaştı.

1997 yılında otomobil ithalatı 125 bin 25, hafif ticari araç ithali 74 bin 468'e ulaştı. İthalatın pazar payı otomobilde yüzde 36'ya, hafif ticari araçlarda da yüzde 63'e tırmandı.

Taşıt aracı ithalatında geçtiğimiz yıl artış yaşanırken, 1996'nın ilk 9 ayında 1.7 milyar dolar olan ‘‘kara taşıtları ve bunların aksam, parçaları’’ ihracatı 1997'nin aynı döneminde 2.6 milyar dolara yükseldi. 2 milyar 662 milyon dolarlık ithalat, taşıt araçlarıyla birlikte lastikten, direksiyon simidine, çeşitli yedek parçalardan oluşan yan sanayi ürünlerini de kapsadı.

İHRACAT

Türkiye'nin 1997 yılı otomotiv sektörü ihracatı ise 1 milyar doları yan sanayi olmak üzere, 1.5 milyar dolar olarak gerçekleşmişti. 1997 yılının tamamında ise otomotiv ve yan sanayi ithalatı rakamının ‘‘en az 4.5 milyar dolara’’ tırmandığı tahmin ediliyor. Buna göre, sektörde her bir dolarlık ihracat için 3 dolarlık ithalat yapıldığı hesaplanıyor. Sektörde firmaların ihracat verilerini açıklanmasına rağmen, ithalat konusunda firma bazında verilere ulaşılamıyor. Ancak sektör çevrelerinin verdiği bilgiye göre, en büyük ithalatçılar ana ve yan sanayi firmaları. Buna göre, başta TOFAŞ ve OYAK Renault olmak üzere, yerli üreticilerde ithal girdi oranları bazı otomobillerde yüzde 95'lere kadar yükseliyor. Ancak ‘‘yerli otomobil’’lerin büyük bölümünde ithal girdi oranları hala ortalama yüzde 40-50 civarında bulunuyor.

Örneğin, TOFAŞ ve O. Renault'nun Bursa'daki fabrikalarında otomobillerin motor gibi önemli parçaları üretiliyor. Ancak, krankmili, karbüratör, katalitik konvektör, şanzıman, elektronik devreler ve beyin gibi parçalar Türkiye'de üretilmediği için, ithal ediliyor.

İTHALATÇI OLANLAR

Bunun dışında yerli üreticiler, Türkiye'de üretmedikleri pekçok modeli yurtdışından da ithal ediyorlar. Geçen yıl yerli firmaların, satışlarındaki ithalat oranı yüzde 40'lara yaklaştı. İthal yedek parça kullanımının, firmaların yeni modellerinde hızla arttığı, ‘‘dünya otomobili’’ olarak üretimine başlanacak TOFAŞ ‘‘Palio’’ ile Renault ‘‘Megane’’nin versiyonlarında ise yüzde 70-80'e kadar yükseldiği, sektörde ana sanayi firmalarının, aynı zamanda en fazla ithalatı yapan kuruluşlar olduğu belirtiliyor. İthal parça kullanımının Hyundai, Isuzu, Toyotasa gibi üretime yeni başlayan firmalarda ise daha yaygın olduğu bildirildi. İthalat ana sanayiyle birlikte, yan sanayiinde de üretim amaçlı olarak gerçekleştiriliyor. Frenden, far aynasına, koltuktan, lastiğe kadar yan sanayi firmalarının tamamının ithalat yaptığı ancak, yan sanayiinde ithalatın ana sanayi kadar büyük miktarlara ulaşmadığı bildirildi.

OPEL OMEGA 2.5i YOL TESTİ

Opel'in üst sınıfta yer alan modeli Omega bir konfor ve prestij otomobili. Testini yaptığımız Opel Omega, Opel Türkiye tarafından ithal ediliyor. İzmir Torbalı'daki fabrikasında Vectra modelini üreten Opel Türkiye, Omega gibi bazı modelleri de ithal ediyor. 2.3 lt. ve 3.0 litrelik iki motor hacmiyle satışa sunulan Omega'nın düz ve otomatik vites seçenekleri de var.

ARTISI: Bir konfor ve prestij otomobili. Konforu dört dörtlük. Omega'da en fazla dikkati çekenler; deri koltuklar, mükemmel çalışan otomatik klima, tiryakiler için normalin 3 katı büyüklükteki sigara tablası...

EKSİSİ: Omega'nın güçlü motoru, sanki benzin yiyen bir canavar. Arka görüş açısı zayıf. Özellikle park ederken dikkat edin. Bu sınıftaki otolarda standart olan tampon sensörlerinin olmaması eksiklik.

GÜVENLİK: ABS, sürücü, yolcu ve yan hava yastıkları, elektronik çekiş kontrol (ETC), immobilizer standart olarak sunuluyor. Islak zeminde kaymaya başladığında devreye giren ETC sistemi, sürüş güvenliğini artırıyor.

YEDEKPARÇA: Ön tampon 47 milyon, arka tampon 59 milyon, ön kapı camı 15.4 milyon, arka çamurluk 36.8 milyon, benzin filtresi 2.7 milyon, fren balatası 18 milyon, yağ filtresi 429 bin lira.

UYARI: Omega'nın ilk bakımı bütün Opel'lerde olduğu gibi 7 bin 500 kilometrede yapılıyor. Daha sonraki periyodik bakımları ise her 15 bin kilometrede bir yaptırmak gerekiyor.

FİYAT: Opel Omega'nın 2.5 litrelik modelinin fabrika çıkış fiyatı 5 milyar 337 milyon lira. Tüm vergilerle birlikte anahtar teslim fiyatı ise 9 milyar 600 milyon lira. Omega'nın 3.0 litrelik modelinin fiyatı ise 13.2 milyar lira.

TEKNİK KARNE: 2498 cc.'lik motor 170 beygir güç üretiyor. Maksimum hızı 218 kilometre. 90 km. hızda 6.9 litre yakıt tüketen Omega'nın şehir içindeki yakıt tüketimi 12 litreyi buluyor.

EDİTÖR GÖZÜYLE: Omega, Opel'in Türkiye'de fazla tanınmayan bir modeli. Bu özellik trafikte Omega'yı sollamaya çalışanlardan anlaşılıyor. Ancak 170 beygir gücüyle başedilmesi oldukça zor.

Saab 9-3 ile 900 serisini yeniledi

İsveçli Saab, 900 modelini yeniledi. Bu yıl ortalarında satışa sunulacak olan yeni Saab 9-3 modeli iç ve dış dizaynındaki değişiklikler kadar teknolojisiyle de dikkati çekiyor. İlk olarak Ocak ayında Amerika'da Detroit Otomobil Fuarı'nda tanıtılan 9-3'de 9-5 modelinde bulunan yan hava yastıkları, aktif baş desteği gibi yenilikler de yer alıyor. Saab 9-3'ün en önemli özelliği ise Saab'da ilk olarak uygulanan turbo dizel motor.

OTO KISALAR

Nissan İzmir'deki sel felaketinde araçlarında hasar meydana gelen selzedelere destek veriyor. Nissan Otomotiv A.Ş., servis işçiliği ve yedek parçada yüzde 15 indirim uyguluyor.

YENİ Mitsubishi L300, Panelvan, Camlıvan ve minibüs modellerinden oluşan seçenekleriyle Türkiye’de satışa sunuldu. Otomobil konforuyla, ticari aracın gücünü birleştiren L300 Temsa Otomotiv Yetkili satıcılarında...

Ford'dan 500 bin dolarlık ödül

Ford'un kurucusu anısına düzenlediği ‘‘Henry Ford Avrupa Çevre Koruma Ödülleri’’, 15'inci yıldönümünü kutluyor. Bugün 34 katılımcı ülke ve 500 bin dolarlık ödül ile, alanının en kapsamlı organizasyonlarından biri haline gelen ödüller artık daha geniş kitlelelere ulaşıyor. Bu yıl geniş bir katılım olması beklenen Henry Ford Avrupa Çevre Koruma Ödülleri için son proje teslim tarihi 6 Mart 1998. Türkiye finallerinde birinciye 10 bin dolar, ikinciye 6 bin, üçüncüye ise 4 bin dolar ödül verilecek. Ülke çapındaki yarışmayı kazanan proje, Mayıs ayında ilk kez ülkemizde düzenlenecek olan Avrupa Büyük Ödülü'ne katılma hakkını elde edecek.

Geçtiğimiz yılın Avrupa birincisi, Polonyalı Adam Kowolak'ın ‘‘Vistula nehrinin temizlenmesi ve su havzalarının korunması projesi’’ni konu alan dia, ünlü fotoğraf sanatçısı Greg Bartley tarafından çekildi.

Oto hırsızlarını sağır eden alarm

AMERİKA'da büyük ilgi gören oto alarm sistemi ‘‘The Trap’’ Türkiye'de de satışa sunuldu. Donanım, tesisat, montaj gerektirmeyen ‘‘The Trap’’ hem otonuzu, hem de teybinizi koruyor. Oto teybine takılan sistem, darbe ve sarsıntılara karşı hassasiyet ayarlı ve 130 desibel şiddetinde yani 747 jet motoru sesi şiddetinde ses çıkarıyor. Uzun süre siren sesine maruz kalmak işitme kaybı veya işitme engeline neden olabiliyor. Hüseyin Güven Ticaret ve Organizasyon şirketi tarafından ithal edilen alarm otomobil aksesuarları mağazalarında satılıyor. Alarmın fiyatı 50-60 dolar arasında belirlendi.

Mazda 626'nın station wagonu Mart'ta geliyor

MAZDA Motor Türkiye A.Ş. 626 serisine bir başka yeni modeli daha ekliyor. Mazda, orta-üst sınıfta yer alan 626 Sedan ve Hatcback modellerine ek olarak 626 Station Wagon'u Mart ayında satışa sunacak. Avrupa ve özellikle Amerika'da çok yönlülüğü ile ailelerin vazgeçilmez bir parçası haline gelen 626 station wagon modelinin Türkiye'de de ilgi görmesi bekleniyor. Geniş iç hacmi ve bagaj kapasitesiyle özellikle kalabalık ailelerin ve haftasonlarını kayak, trekking gibi sportif etkinliklerle geçirmek isteyenlerin tercih edeceği 626 2.0 litre motor hacmi ve 115 ve 136 PS'lik iki versiyon şeklinde sunulacak.

Citroen İnternet'te

BAYLAS Otomotiv'in distribütörlüğünü yaptığı Citroen'in ürün ve hizmetleri ile tüm yenilikleri, Citroen Internet sayfaları ile tanıtılıyor. Citroen kullanıcılarının, meraklıların ve Citroen otomobili almak isteyenlerin Citroen markası ile ilgili tüm bilgilere kavuşabildiği Citroen sayfasında, tüketiciler, kullanıcılar ile interaktif bir iletişim kurulması amaçlanıyor.

‘‘Citroen.com.tr’’ adresiyle ulaşılan sayfalarda, eski modellerin ve Citroen'in tarihçesinin yer aldığı müze, binek ve ticari ürünlerin olduğu modeller, fiyatlar, satış ağı, yetkili servislerin isimleri ve adresleri bulunuyor.

Mercedes'ten yeni kamyon

DAİMLER-Benz'in 1998 ilkbahar aylarında piyasaya sunacağı yeni hafif sınıf dağıtım kamyonları ‘‘Atego’’, Amsterdam'daki ticari araç fuarında vitrine çıkıyor. Atego'da yeni ağır sınıf Mercedes-Benz kamyonlarında uygulanan ve ekonomikliğe yönelik olan tüm güncel teknolojiler yer alıyor. Düşük yakıt tüketimi, yüzde 30 daha düşük bakım masrafları, daha önceki modele göre yüzde 15 daha düşük tamir giderleri yeni Atego'nun özelliklerinden birkaçı... Atego kamyonlarında dört silindirli ve altı silindirli dört turbo intercooler motor seçeneği bulunuyor. Aktif güvenlik önlemleri kapsamında tüm tekerleklerde disk fren ve ABS sistemiyle donatılan Atego kamyonlarında (ASR) anti patinaj sistemi isteğe bağlı sunuluyor. Atego serisi, 13 yılda 300 bin adet üretilen Lk-serisinin yerini alıyor.






Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!