Unakıtan'dan IMF ricası

Güncelleme Tarihi:

Unakıtandan IMF ricası
OluÅŸturulma Tarihi: Ekim 28, 2003 00:00

Devlet Bakanı Ali Babacan'ın, Uluslararası Para Fonu (IMF) heyetiyle birlikte yaptığı basın toplantısında, 6. Gözden Geçirme için, TBMM adına herhangi bir taahhütte bulunmadıklarını söylemesine karşın, Kamu Mali Yönetim ve Kontrol Kanunu tasarısıyla ilgili son geliÅŸmeler, aksi yönde bir duruma iÅŸaret ediyor. Ãœst düzey bir ekonomi yetkilisi, Bakanlar Kurulu'nca geçen cuma günü TBMM'ye gönderilen sözkonusu tasarı yasalaÅŸmadıkça, IMF yönetiminin 6. Gözden Geçirme'yi ‘onaylamayacağını’ söyledi. Tasarının aÅŸamalarını adım adım izleyen Ankara'daki IMF TemsilciliÄŸi, Bakanlar Kurulu'ndan TBMM'ye gönderildiÄŸi anda, durumu Washington'daki Merkez'e bildirdi. Bu nedenle, Maliye Bakanı Kemal Unakıtan'ın, BaÅŸbakan Tayyip ErdoÄŸan'dan bu tasarının gecikmemesi için ricada bulunduÄŸu öğrenildi. Hükümet, Kamu Mali Yönetim ve Kontrol Kanunu tasarısı için, IMF'ye daha önce biri Haziran 2003, diÄŸeri Ekim 2003 olmak üzere iki taahhütte bulunmuÅŸ, ancak taahhütlerine uyamamıştı. Hükümet, bu nedenle ‘ev ödevi’ konusunda üçüncü kez sözünde durmama durumuyla karşı karşıya kalmak istemiyor. Öte yandan IMF Ä°cra Direktörleri'nin 6. Gözden Geçirme için toplantı tarihi konusunda bazen ‘kasım başı, kasım ortası, kasım sonlarına doÄŸru’ diye farklı tahminlerde bulunularak açık bir tarih verilememesi de yine bu tasarıdan kaynaklanıyor. 75 YILLIK YASAEkonomi bürokratları ile IMF uzmanları, 83 maddeden oluÅŸan ve 75 yıllık Muhasebe-Ä° Umumiye Kanunu'nda radikal deÄŸiÅŸiklikler öngören bu tasarı üzerinde, iki yıldır birlikte çalışıyor. Bütçenin hazırlanması, bütçe politikiları, denetim süreci gibi temel alanlarda kapsamlı deÄŸiÅŸiklikler getiren tasarı, 3 Kasım seçimleri öncesinde TBMM'ye sunulmuÅŸ ancak seçimlyer dolayısıyla ‘kadük’ kalmıştı. Bütçe sürecinde yeni bir dönemi baÅŸlatacak olan tasarıya göre, kamu kaynağının elde edilmesi ve kullanılmasında yetkili olanlar hesap verecek. ÖdeneÄŸin üstünde harcama talimatı veren yetkililere maaÅŸ, ödenek, zam ve tazminat dahil yapılan bir aylık net ödemeler toplamının 2 katı tutarında para cezası verilebilecek. Tasarıyla, gizli istihbarat ve savunma hizmetleri ile ‘devletin yüksek menfaatleri ve itibarı’ için BaÅŸbakanlık bütçesine konulan örtülü ödeneÄŸe, Cumhuriyet tarihinde ilk kez sınır getiriliyor. Örtülü ödeneÄŸi, bütçenin binde 5'i ile sınırlayan tasarı, 2004 bütçesinden önce yasalaşırsa, gelecek yıl BaÅŸbakan örtülü ödenekten en fazla 800 trilyon lira harcayabilecek. Tasarıda, örtülü ödeneÄŸin tanımında da deÄŸiÅŸikliÄŸe giderek, BaÅŸbakanlık dışında örtülü ödenek konulabilecek kurumların isimlerinin sıralanmasından vazgeçildi.Maliye Bakanlığı'nın yetkilerini azalttığı, bütçe sürecinde, inisiyatifi büyük ölçüde DPT'ye geçirdiÄŸi gerekçesiyle Maliye TeftiÅŸ Kurulu'nun yasaya büyük tepkisi var. Maliye MüfettiÅŸleri DerneÄŸi, tasarının Maliye Bakanlığı'nın kritik yetkilerini DPT'ye aktardığı gerekçesiyle radikal eleÅŸtiriler içeren bir raporu BaÅŸbakan Tayyip ErdoÄŸan ile kabine üyelerine gönderdi. Unakıtan'ın maliye müfettiÅŸlerinin rahatsızlıklarını çeÅŸitli platformlarda dile getirmesi üzerine, bir toplantıda Maliye TeftiÅŸ Kurulu'nu kastederek, ‘‘Derin Maliye engellemezse yasayı çıkararız’’ dediÄŸi öğrenildi. Â
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!