Uğur Cebeci: Oto yan sanayicilerine 1 milyar dolarlık merkez

Güncelleme Tarihi:

Uğur Cebeci: Oto yan sanayicilerine 1 milyar dolarlık merkez
Oluşturulma Tarihi: Temmuz 19, 1999 00:00

Uğur CEBECİ
Haberin Devamı

Türkiye Otomotiv Yan Sanayicileri Derneği (TAYSAD) 1 milyar dolarlık yatırımla, Kocaeli/Gebze'de yan sanayii merkezi kuruyor. Geçen hafta temeli atılan TOSB (TAYSAD Organize Sanayi Bölgesi) 80 otomotiv yan sanayii üretim tesisini biraraya toplayacak. TOSB, 2000'li sadece Türkiye'nin değil, Orta Doğu, Balkanlar, Rusya Federasyonu ve Türk Cumhuriyetleri'ni de içeren bölgenin otomotiv merkezi olmaya aday. Coğrafi olarak motorlu araç üreticilerine yakın olan TOSB, İstanbul'a 50 km, Bursa ve Sakarya'ya 90 km. uzaklıkta bulunuyor.

1992 yılında Bakanlar Kurulu kararıyla yatırım programına alınan TOSB, projesi, 2 bin 500 dönüm arazi üzerine kurulacak. Bitişiğinde TAYSAD'a ait 180 dönüm özel ormanı bulunan arazide sanayi parselleri dışında yaklaşık yüzde 30 yeşil alan ve ortak kullanım sahası oluşturuldu. Proje ile ilgili yatırım harcamalarının bu güne kadar yapılan kısmı, tamamen TOSB üyelerinin öz kaynakları ile gerçekleştirildi.

TOSB, Türk otomotiv yan sanayii üretim ve ihracatının yüzde 70'ni gerçekleştiren TAYSAD üyelerinin, dünya standartlarında üretim yapmalarını kolaylaştıracak ve uluslararası rekabet düzeylerinin daha da artmasına olanak verecek altyapıya sahip olacak.

Teknik eğitim, mühendislik, kalite kontro, lojistik ve elektronik enformasyon hizmetlerinin tek merkezden sağlanabileceği bir ‘‘Teknoloji ve Yenilik Merkezi’’nin kurulmasına olanak verecek.

Diğer yandan çırak okulu, meslek lisesi ve üniversite seviyesinde ‘‘Otomotiv Yüksek Okulu’’ projelerinin hayata geçirilmesi ile TAYSAD üyesi sanayii kuruluşlarının vasıflı eleman ihtiyaçlarını da çözecek olan TOSB, önümüzdeki on yıl içerisinde 7 milyar dolarlık ihracata ulaşması planlanan Türk otomotiv yan sanayiinin dünyadaki yerini sağlamlaştıracak.

30 bininci Megane Avrupa yolunda

TÜRKİYE otomobil ihracatının yüzde 79'unu gerçekleştiren Oyak Renault, 30 bininci Megane Wagon'u 28 Temmuz'da Gemlik Gemport Limanı'nda düzenleyeceği tören ile uğurlayacak. Üretiminin yüzde 53'ünü ihraç eden Oyak Renault'nun ihraç ettiği Megane Wagon'lar Avrupa'da Almanya, Belçika, Avusturya, Hollanda, İsviçre, Fransa, Macaristan, İspanya ve İtalya'da satılıyor. Yıl sonunda Avrupa'ya ihraç edilen Megane Wagon'ların sayısı 60 bini bulacak. Renault, bugüne kadar toplam 27 bin 162 adet otomobil ihraç etti.

1999'un ilk altı ayında ihraç edilen toplam otomobil sayısı ise 34 bin 428 adete ulaştı. İhraç edilen her 10 otomobilden 8'i Renault olurken, Renault'nun ihraç ettiği her 8 otomobilden 7'si ise Megane Wagon oldu.

Bu arada mart ayında Avrupa'da yenilenen Megane Wagon'lar Ağustos ayında 2000 modeli olarak satışa sunuluyor. Yeni Meganlarda en fazla göze çarpan değişiklik, daha bombeli bir kaput ve kaputun iki yanından başlayarak ön ızgaralarda birleşen oval çizgiler. Ayrıca yeni Meganlarda tüm versiyonlarda tamponlar kasa renginde sunuluyor.

Fiat'ın lüks modeli

Marea 6.5 milyar lira

TOFAŞ-Fiat Brava'dan sonra şimdi de yeni Marea'yı piyasaya sundu. Ekim ayından itibaren Tofaş-Fiat Bursa fabrikasında üretilmeye başlanacak Marea ithal olarak satışa sunuluyor.

Modern hatlarıyla dikkati çeken Fiat Marea, Opel Vectra, VW Bora, Nissan Primera ve Honda Civic'in bulunduğu ‘‘D’’ kategorisinde yer alıyor. ‘‘D’’ kategorisinin Türkiye'de payı Batı Avrupa'da olduğu gibi yüzde 20 civarında.

Fiat Marea'da 4 silindirli 16 sübaplı 1581 cc. hacminde motor bulunuyor. 103 beygir gücündeki motorun maksimum hızı 187 km. Marea, şehir içinde 11.3 lt., şehirdışında ise 6.6 litre yakıt tüketiyor. Marea'nın 0'dan 100 km.'ye hızlanma süresi 10.7 saniye.

STANDART AKSESUARLAR

Marea'da hidrolik direksiyon, tek dokunuşlu elektrikli ön camlar, elektrik ayarlı, buğu çözücülü dış dikiz aynaları, merkezi kilit, yüksekliği ayarlanabilir direksiyon simidi, sürücü hava yastığı, entegre radyo-teyp, 4 hoparlör standart olarak bulunuyor. Otomatik klima, ABS fren sistemi, yolcu tarafı hava yastığı ise isteğe bağlı sunuluyor.

Deforme olabilen tamponlar, katlanabilir pedal grubu, katlanabilir direksiyon mili, çarpma sonrası kapıların açılmasını sağlayan takviyeli kapılar, sigortalı ve yüksek iletkenlikte kablolar, yuvarlanma riskine karşı tavan kuşakları, maksimum koruma için kapılarda yumuşak malzeme, sürücünün bacaklarını korumak için direksiyon kolonu boyunca yumuşak koruyucu gibi özellikler, Marea'nın güvenliğini artırıyor.

Marea 1.6 SX AB versiyonun anahtar satış fiyatı 6 milyar 519 milyon lira. Klimalı versiyonunun satış fiyatı ise 7 milyar 40 milyon lira. ABS, yolcu hava yastığı, uzaktan kumandalı merkezi kilitten oluşan Güvenlik Paketi'nin olduğu Marea 1.6 SX AB AC GP versiyonunun tüm vergiler dahil satış fiyatı ise 7 milyar 439 milyon lira.

YOL ŞARTLARI

Yeni Marea'da Türkiye'nin yol koşullarına ve iklim şartlarına uygun değişiklikler yapıldı. Marea'nın süpsansiyon takımları, yol şartlarına uyması için önemli ölçüde yeniden formüle edildi.

Yeni Marea'larda 1.6 16 valf tork motorun güçlendirilmiş alternatörlü versiyonu kullanıldı. Motorda tropik tip soğutma sistemi kullanılmış olup 110 watlık güçlendirilmiş elektrovantilatör kullanıldı. Motorda yerli benzine göre uyarlanmış, sürüşü ve çalışması iyileştirilmiş elektronik ünite kullanılde. Ön tampondaki hava giriş menfezleri genişletildi. Ses yalıtımı için ise izolasyon özelliği yüksek ön göğüs izalatörü ve ön taban izalatörü kullanıldı.

Toyotasa'dan kullanılmış otoya 2 yıllık garanti

TÜRKİYE'de kullanılmış otomobil satışı, sıfır kilometre yeni otomobillerin iki katına ulaşıyor. Yılda yaklaşık 500 bin kullanılmış otomobil satılıyor.

İkinci el otomobil piyasasının nabzı otomobil galerileri ve açık oto pazarlarında atıyor. Ancak kullanılmış otomobillerin en çok el değiştirdiği yerler olan açık oto pazarlarında en büyük sorun güven. Çünkü açık oto pazarlarında vergileri ödenmemiş, hasarlı veya çalıntı otomobillerin sorunsuz gibi satılmaya çalışılması gibi sorunlarla karşılaşılıyor. Otomobilin daha önce kaza yapıp yapmadığı, vergilerinin ödenip ödenmediği gibi konular, satıcının doğruyu söyleyip söylemediğiyle sınırlı kalıyor. Eğer bir sorun varsa, bu satış işlemi yapıldıktan yani herşey için geç kalındıktan sonra anlaşılabiliyor.

Kullanılmış otomobil satın almak için açık oto pazarından başka bir seçeneği bulunmayan tüketiciler için artık bir alternatif var. Toyotasa yeni başlattığı bir uygulamayla ikinci el otomobil satışlarına bir düzen getiriyor. Ayrıca, sattığı kullanılmış otomobillere garanti veriyor.

İlk etapta Türkiye çapında 32 Toyota Plaza'da uygulanmaya başlanan sistemde kullanılmış araç 101 noktasından kontrol edilip, gerekli bakım yapıldıktan sonra Toyotasa'dan sertifika alıyor. Bu sertifikayla araç 1 yıl/20.000 km. mekanik garantiye sahip oluyor. Garanti aracın motor, şanzıman ve yürür aksamını kapsıyor. Araçta bir arıza çıkması halinde, kullanılmış aracın hangi Plaza'dan satın alındığına bakılmaksızın, araç sahibi elindeki sertifikayla yurt çapına yaygın 60 Toyota Palaza'dan herhangi birine başvurarak aksaklığın garanti kapsamında giderilmesini sağlıyor. Sistemde, müşteri dilerse Toyota markalı kullanılmış aracını Toyotasa yetkili satıcısına getirerek garantili bir başka kullanılmış araçla ya da yeni bir Toyota ile değiştirebiliyor. Ayrıca, tüketici Toyota markalı olmayan kullanılmış aracını da Toyotasa garantili bir başka araçla yenileyebiliyor.

Nissan'ın düşük emisyonlu otomobili ‘The Cube’

Nissan çevreye duyarlı The Cube (Küp) modeli Japonya'da piyasaya çıktı. Nissan, doğanın hızla tükendiği bilincinden yola çıkarak yeni bir çevreci model geliştirdi. The Cube motorunda yapılan yenilik sayesinde çevreye çok daha az miktarda zararlı emisyon yayıyor. Küp'ün çevre dostu özelliklerine göre, egzozdan çıkan kükürdioksit oranı ile hidrojen klorür oranı, Japonya'da resmi makamlarca öngörülen düzeyden yüzde 88 daha düşük. Her ikisi için de resmi oran 0.25 iken, The Cube'te bu oran 0.03'e düşüyor. Karbondioksit oranı ise yine Japonya'da resmi makamlarca öngörülen düzeyden yüzde 76.2 daha düşük. Resmi oran 2.10 iken bu rakam The Cube'te 0.50... Nissan, çevre korumaya yönelik girişimleri çerçevesinde çevre dostu ileri teknolojiyi bütün modellerinde uygulamak için teknolojisini de değiştiriyor. The Cube'te olduğu gibi, zararlı egzoz emisyonlarını en aza indirmek amacı ile motor tasarımlarında da değişiklikler yapıyor. Tüm bunların yanında hem benzin hem de elektrik kullanan melez (hybrid) araçlar, tamamen elektrikle çalışan araçlar üzerinde çalışıyor.



Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!