TÜSÄ°AD, eÄŸitime coÄŸrafyadan girdi

Güncelleme Tarihi:

TÃœSÄ°AD, eÄŸitime coÄŸrafyadan girdi
OluÅŸturulma Tarihi: Temmuz 12, 2001 00:00

TÃœSÄ°AD, eÄŸitimle ilgili çalışmalarını ‘‘CoÄŸrafya 2001’’ kitabını hazırlayarak baÅŸlattı. TÃœSÄ°AD BaÅŸkanı Tuncay Özilhan, liseler için hazırladıkları coÄŸrafya kitabını dün tanıttı. Özilhan, ‘‘Türkiye herÅŸeyden önce eÄŸitim sistemindeki aksaklıkları gidermeli’’ dedi.Türk Sanayicileri ve Ä°ÅŸadamları DerneÄŸi (TÃœSÄ°AD) BaÅŸkanı Tuncay Özilhan, Avrupa BirliÄŸi üyesi olmayı amaçlayan, ekonomik, siyasi ve sosyal anlamda geliÅŸmiÅŸ ülkeler liginde oynamayı arzulayan Türkiye'nin, her ÅŸeyden önce eÄŸitim sistemindeki eksiklik ve aksaklıkları gidermesi gerektiÄŸini söyledi. TÃœSÄ°AD tarafından hazırlatılan ‘‘CoÄŸrafya 2001’’ baÅŸlıklı kitabın tanıtıldığı toplantıda konuÅŸan Özilhan, söz konusu raporun eÄŸitim konusunda gerçekleÅŸtirilen bir dizi çalışmanın devamı niteliÄŸinde olduÄŸunu bildirdi. Özilhan, TÃœSÄ°AD'ın coÄŸrafya kitabından sonra, tarih ve felsefe kitabı da hazırlayacağını belirtti.Özilhan, 1994 yılındaki ‘‘Türkiye'de ve Dünyada Yüksek Öğretim, Bilim ve Teknoloji’’ raporu ile TÃœSÄ°AD'ın Türk eÄŸitim sistemini gündemine aldığını belirterek, 1999 yılında da ‘‘Türkiye'deki Mesleki ve Teknik EÄŸitimin Yeniden Yapılanması' baÅŸlıklı rapor ile bu konudaki çalışmalarını sürdürdüğünü anlattı. Özilhan, konuÅŸmasını şöyle sürdürdü: ‘‘Avrupa BirliÄŸi üyesi olmayı amaçlayan, hem ekonomik hem siyasi hem de sosyal anlamda geliÅŸmiÅŸ ülkeler liginde oynamayı arzu eden bir Türkiye'nin, her ÅŸeyden önce eÄŸitim sistemindeki eksiklikleri, aksaklıkları gidermeye çalışması gerekiyor. GeleceÄŸimizi planlarken, o geleceÄŸi yaratacak olan çocuklarımızın, gençlerimizin fırsat eÅŸitliÄŸi saÄŸlanarak çaÄŸdaÅŸ normlara göre eÄŸitilmelerinin zorunlu olduÄŸunu kavramak gerekiyor. Åžu anda bütçeden eÄŸitime ayrılan pay yüzde 3.5, OECD ülkelerinin ortalaması yüzde 5.7 olduÄŸunu göz önüne alacak olursak bu rakamın en az yüzde 5'e çıkarılması saÄŸlanmalı.’’KÄ°TAPLAR YETERSÄ°ZÖzilhan, okutulan kitapların ne denli çağın gerisinde kaldığını tartışıp durduklarını belirterek, hemen hemen hepsinin eski sorgulanabilen bilgilerle dolu olduÄŸunu ve genç bir beyni hayata hazırlamakta önümüzde uzanan bilgi çağının gerektirdiÄŸi bilgi ile donanımı kazandırmakta, son derece yetersiz olduÄŸunu savundu. Özilhan, ‘‘EÄŸitim sistemimizi içeriÄŸi ile birlikte yeniden yapılandırmadan küresel rekabet koÅŸullarında ayakta durmamız çok zor. Bugün elimizde olan coÄŸrafya kitabı güncel bilgileri içeren sorgulamaya ve bilgiyi geliÅŸtirmeye yönelik, yurttaÅŸlık bilincinin yanı sıra dünyadaki güç dengelerinden, kültürel mirasın önemine, çevre bilincinden, küreselleÅŸme kavramının incelenmesine kadar modern bir bireyin tüm temel algı noktalarına hitap etmeye çalışan bir kitap olarak ortaya çıktı. Aynı yaklaşımla bir tarih ve bir de felsefe kitabı hazırlamak da TÃœSÄ°AD'ın gündemindedir. Bu örnek kitabı, çaÄŸdaÅŸ bir ders kitabı olarak deÄŸerlendiriyoruz. Bu kitabın yardımcı ders kitabı olarak okutulmasının Türk eÄŸitimine büyük katkıları olacağına ve müfredat deÄŸiÅŸikliÄŸi konusunun daha geniÅŸtartışılmasını saÄŸlayacağına inanıyoruz.’’18 kiÅŸi hazırladıTÃœSÄ°AD'ın örnek lise yardımcı kitabı ‘‘CoÄŸrafya 2001’’, 18 kiÅŸilik bir akademisyen ve bilimadamı grubu tarafından hazırlandı. CoÄŸrafya 2001'i hazırlayan ekip, Marmara Ãœniversitesi Fransızca Kamu Yönetimi Bölümü Öğretim Ãœyesi Prof. Dr. Füsun Ãœstel'in koordinatörlüğünde çalışmalarını sürdürdü. Kitabın maliyeti 3 milyon liraTürk Sanayicileri ve Ä°ÅŸadamları DerneÄŸi (TÃœSÄ°AD) Yönetim Kurulu Ãœyesi ve Sosyal Ä°ÅŸler Komisyon BaÅŸkanı Nuri ÇolakoÄŸlu, TÃœSÄ°AD olarak eÄŸitim sisteminin modernleÅŸmesini ülkenin geliÅŸme ve kalkınmasının en önemli unsuru olarak gördüklerini söyledi. ÇolakoÄŸlu, ‘‘CoÄŸrafya 2001’’ kitabının liseler için kaynak kitap olarak deÄŸerlendirilmesi amacıyla Milli EÄŸitim ve Talim ve Terbiye Kurulu'na baÅŸvurduklarını bildirdi. Türkiye'de ilk kez bir ders kitabı konusunda bu tür bir çalışma yapıldığını bildiren ÇolakoÄŸlu, kitabın basım maliyetinin 3 milyon lira olduÄŸunu kaydetti. Öğretmen maaşı OECD'nin üçte biri düzeyindeTürk eÄŸitim sistemindeki bazı konuları OECD ülkeleriyle de karşılaÅŸtıran Tuncay Özilhan, satın alma gücü paritesine göre 1999 yılında orta öğretimde 15 yıl ve üzeri hizmet vermiÅŸ bir öğretmenin, Türkiye'de yılda 9 bin 355 dolar kazanırken OECD ülkelerindeki ortalamanın 28 bin 629 dolar olduÄŸunu bildirdi. Özilhan, ‘‘Bu sıralamada Türkiye sadece Çek Cumhuriyeti ve Macaristan'dan daha iyi durumda’’ dedi.Özilhan, öğretim saati başına verilen ücretin Türkiye'de 16 dolarken, OECD ülkelerinde ortalamanın 41 dolar olduÄŸuna iÅŸaret etti. Türkiye'de öğretmen başına düşen öğrenci sayısının ilköğretimde 30, ortaöğretimde 16, OECD ülkeleri ise bu rakamın ilköğretimde 18, ortaöğretimde de 14.6 olduÄŸunu kaydeden Özilhan, 5 yaşındaki bir çocuk için beklenen toplam eÄŸitim yılının Türkiye'de 10.6 yıl, OECD ülkelerinde 16.7 yıl olduÄŸunu bildirdi.Ortaöğretimde ortalama yıllık öğretim saatinin 576 saat, OECD ülkelerinde de ortalamanın 715 saat olduÄŸunu ve 13 yaşındaki bir öğrenci için yıllık eÄŸitim süresinin Türkiye'de 864 saat, OECD ülkelerinde ise 946 saat olduÄŸunu dikkat çeken Özilhan, şöyle devam etti: ‘‘Burada özel sektör açısından sevindirici bir rakamı da vermek istiyorum. Özel sektör eÄŸitim harcamaları Türkiye'de yüzde 400 artarken, OECD ülkelerinde ortalama yüzde 40 arttı. Rakamlar eÄŸitim sistemimizin durumunu gözler önüne seriyor.’’Â
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!