Türkler bir yılda 78 trilyonluk elmas aldı

Güncelleme Tarihi:

Türkler bir yılda 78 trilyonluk elmas aldı
Oluşturulma Tarihi: Nisan 18, 1998 00:00

Haberin Devamı

Dünyanın en büyük elmas üreticisi De Beers, 1997 yılında Türkiye'de resmi kayıtlara göre 313 milyon dolarlık (78 trilyon lira) elmas ve pırlanta satıldığını açıkladı. Türkiye, böylece dünyanın en büyük 16'ncı pırlanta tüketim pazarı oldu.

Düne kadar altın takıları tercih eden Türkler, artık pırlantalı mücevhere yöneldi. 1996 yılında 272 milyon dolarlık pırlantalı mücevher satışı gerçekleşirken, bu rakam 1997 yılında yüzde 15 artarak 313 milyon dolara (yaklaşık 78.2 trilyon liraya) yükseldi. Türkiye’ye kaçak yollarla giren elmas ve pırlanta ile birlikte yıllık tüketimin 100 trilyon liraya ulaştığı tahmin ediliyor. Türkiye hızla büyüyen pırlantalı mücevher talebiyle, dünyada 16'ıncı sıraya yükseldi. Sıralamada Türkiye'nin Kanada'dan sonra ve Fransa'dan önce geliyor olması, dünyanın mücevherlik elmas çıkaran en büyük maden kuruluşu olarak kabul edilen De Beers'in Türkiye'deki tanıtım çalışmalarına ağırlık vermesine yol açtı.

100 yılı aşkın süredir elmas sektörünün her alanında etkin olan ve 28 ülkede pırlantalı mücevherin tanımıtımını yapan De Beers, Türkiye'yi bu pazarda hızla büyüyen bir ülke olarak görüyor. Dünyanın en büyük ham elmas üreticisi olan De Beers'ın Kurumsal İletişim Müdürü Joan Braune, ‘‘Biz Türkiye'de pırlanta pazarının gelişmesinden memnunuz. Türk Pazarının perakende değer bazındaki büyüklüğünün 313 milyon dolar olduğu tahmin ediliyor’’ dedi.

ENFLASYON DÜŞMELİ

De Beers Türkiye Pazarlama Direktörü Tory Johnston ise Türk pırlanta pazarına büyük güven duyduklarını belirterek bu pazarın büyüme göstereceğine inandıklarını belirtti. Ancak bunun hükümetin enflasyonu indirmekteki başarısına bağlı olduğuna da dikkat çekti.

1997 yılı dünya pırlanta pazarının yaklaşık 50 milyar dolarlık seviyeye ulaştığını vurgulayan Joan Braune da en büyük payı Amerika ve Avrupa ülkelerinin aldığını vurgulayarak, Türkiye'yi de hızla gelişen pazarlar arasında gösterdi. De Beers'ın ham elmas satışını yaptığı 160 kesim merkezinin başta gelenleri; Anvers, Bombay, New York ve Tel Aviv. Temel alıcılar arasında yer alan Hindistan'da yaklaşık 800 bin kişi çalışıyor.

FİYAT KONTROLÜ

De Beers Merkez Satış Örgütü'nün 1997 satışları 1996 yılına göre düşerek 4.4 milyar dolar seviyesinde gerçekleşti. Joan Braune, bunun ana nedeni olarak da Japonya ve Güneydoğu Asya'daki ekonomik sorunları gösterdi. Braune, ‘‘Bu bölgelerdeki perakende satışlarının düşüşü ve sektöre destek vermek amacıyla, Merkez Satış Örgütümüz arzı azalttı. 1998 yılına dönük tahminler de çok olumlu değil, stok seviyesinde büyük artış tahmin ediliyor’’ dedi.

1996 yılında dünya üretiminin 118 milyon karat civarında gerçekleştiğine değinen Braune, dünyada pırlanta mücevher pazarının ise 50 milyar dolara ulaştığını söyledi. Afrika'nın güneyinde 14 maden işletmesi çalıştıran De Beers Merkez Satış Örgütü, dünyanın yıllık ham elmas sınıflandırma, değer biçme ve satış işlemlerinin yüzde 80'ini gerçekleştiriyor. Ham elmas arayışını 8 ülkede 200'e yakın jeologla sürdüren De Beers dünyada elmas piyasasında dengeyi sağlayan unsur olarak görülüyor.

20 BİN AFRİKALI

Güney Afrika'daki madenlerde 20 bin kişinin çalıştığına değinen Braune, De Beers'ın gittiği ülkede bir şehir yarattığına, hastaneler, okullar yaptırdığına ve iş olanağı sağladığına dikkat çekti. Siyah-Beyaz anlaşması olmadan önce bile De Beers'ın ırk ayrımı yapmadığına dikkat çeken Braune, siyahların sadeçe maden işçisi olarak değil, yönetim kadrosunda da yer aldığını söyledi.

Elması dünyaya tanıtan kadın

Uzun yıllardır De Beers'de görev alan Joan Braune, elmaslarla içiçe bir yaşam sürdürüyor ve dünyanın bu konudaki en önemli uzmanlarında biri olarak biliniyor. De Beers Kurumsal İletişim Müdürü olan Braune, birçok kişinin sahip olmak istediği birbirinden değerli elmaslarla birlikte yaşıyor. Ancak, onun için mücevher sadece bir iş. Çünkü Joan Braune, oldukça mütevazi yaşamında sadeliği tercih ediyor. De Beers, ham elmas üreticisi olmasının yanında, tüm dünyada pırlantalı mücevherin gelişimi için de tanıtımlar ve kuyumculara yönelik eğitici seminerler düzenliyor. Bu açıdan Braune, şirket içinde en önemli görevlerden birini üstlenmiş durumda. Yeni pazarlarda pırlantalı mücevheri tanıtmak, seminerler düzenlemek ve iletişim hizmeti vermek Braune'un görevi.






Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!