Türkiye'nin en beğenilen şirketleri

Güncelleme Tarihi:

Türkiyenin en beğenilen şirketleri
Oluşturulma Tarihi: Aralık 07, 2004 12:13

“İtibarınızı yönetmenin ilk adımı onu ölçmektir. Ölçmediğiniz şeyi yönetemezsiniz” diyor Ron Alsop. Alsop’a göre, itibar oluşturmanın ve onu korumanın 18 temel kuralından biri “itibarınızı ölçmek”…

Haberin Devamı

Capital’in Adecco'nun katkılarıyla hazırladığı “Türkiye’nin En Beğenilen Şirketleri” araştırması

20032004
1ARÇELİKARÇELİK
2VESTELVESTEL
3KOÇ HOLDİNG TURKCELL
4ÜLKER KOÇ HOLDİNG
/SABANCI HOLDİNG
5TURKCELL GARANTİ BANKASI
6SABANCI HOLDİNG COCA-COLA
7ECZACIBAŞI TOPLULUĞUÜLKER
8 COCA-COLA ECZACIBAŞI TOPLULUĞU
9 GARANTİ BANKASIUNILEVER
10ZORLU HOLDİNG PROCTER& GAMBLE
11 UNILEVER MICROSOFT
12MICROSOFT ZORLU GRUBU
13PROCTER& GAMBLE BOYNER HOLDİNG
14 İŞ BANKASI BEKO
15AKBANK/EFES PİLSENPFIZER
16 BOSCHFORD OTOSAN
17PHILIP MORRISIBM TÜRK
18 DOĞUŞ GRUBU/IBM TÜRK PHILIP MORRIS
19PFIZERAKBANK
20 BEKOMAVİ JEANS
da bu yolda şirketlere ışık tutacak nitelikte bir saygınlık araştırması… Rakiplerine göre konumlarını belirlemelerini, itibarlarını ölçmelerini sağlayan çok derece değerli bir gösterge.
2003 yılında yayınladığı “The 18 Immutable Laws of Corporate Reputation: Creating, Protecting and Repairing Your Most Valuable Asset” (Kurumsal İtibarın 18 Değişmeyen Kanunu : En Değerli Varlığınızı Yaratmak, Korumak ve Onarmak) adlı kitabıyla gündemde olan Alsop’un bu saptaması son derece yerinde. Çünkü, toplumun farklı kesimleri tarafından nasıl algılandığınızı bilmenin en sağlıklı yolu, bu konuda araştırma yapmak, kurumsal imajınızı ve itibarınızı ölçmekten geçiyor.

Haberin Devamı

Türkiye’de özellikle son 2 yıldır çok sayıda şirket “kurumsal imaj” araştırması yaptırmaya başladı. Her ay en az 3-4 araştırma şirketi tarafından aranıyoruz. Gazeteci olarak bizlere  Türkiye’nin büyük şirketlerinden biri hakkındaki düşüncelerimiz soruluyor, çeşitli anketlere katılmamız için davet alıyoruz. Capital’in bundan 5 yıl önce gündeme taşıdığı ve sürekli olarak altını çizdiği “itibar yönetimi” kavramının öneminin anlaşılmış olması bizi mutlu ediyor.

Capital’in araştırması, üst düzey yöneticilerin Türk iş dünyasındaki şirketler ve kendi sektörlerdeki rakipleri hakkındaki düşüncelerini, algılamalarını ölçmeye yönelik.

Anketin yapısı ve değerlendirme yöntemi

Araştırmanın belkemiğini oluşturan anket formunu detaylı olarak incelemek isteyenler "capital-best.com" adresinden ulaşabilirler. Yıllardır bu araştırmanın sonuçlarını izleyen okurlar biliyorlar, anket formumuz, araştırma metodolojimiz ve değerlendirme yöntemimiz tamamen şeffaf. Biz yine de her yıl anketimizin tasarımı ve değerlendirme yöntemimizin temel noktaları ile ilgili bir açıklama yapmayı uygun görüyoruz. Anketimizin içeriğini oluşturan temel sorular şöyle:

 İlk iki soru katılımcıların profilini, pozisyonlarını, yaşlarını, çalıştıkları sektörleri belirlemeye yönelikti.

 Üçüncü soruda ise katılımcılar bir şirketi beğenilebilir kılan 18 kriterin önem derecelerini 1’den 10’a kadar uzanan bir ölçekte puanlıyorlar.

 Sonra onlara “Türkiye’de en beğendiğiniz şirket hangisi?” sorusu yöneltildi. Katılımcılardan bu soruya (4 numaralı soru) yanıt verirken, Türkiye’deki tüm sektör ve şirketleri göz önüne almaları istendi. Ayrıca, sonuçların sağlıklı ve objektif olması için katılımcılara bu soruyu kendi şirketlerinin adını vererek yanıtlamama şartı getirildi. Böylece kendi şirketlerinin adını vermeleri engellendi. Yöneticiler bu şirketi neden beğendiklerini de kendi ifadeleriyle açıkladılar. Ve bu şirketi 18 beğeni kriteri bazında 1’den 10’a dek değişen bir ölçekte değerlendirdiler.

 Çalışmamıza katılan 1.390 yöneticinin bu soruya (4’üncü soru) verdikleri yanıt, yani oy sayısı dikkate alınarak genel sıralama oluşturuldu ve “Türkiye’nin en beğenilen ilk 20 şirketi” belirlendi.

 Araştırmanın bir diğer önemli sorusu da 5 numaralı soruydu. Bu soru “Kendi sektörünüzde en beğendiğiniz ilk 3 firmayı ve beğenme nedenlerinizi belirtir misiniz?” şeklindeydi. Katılımcılara bu soruda da kendi şirketleri için değerlendirme yapmamaları koşulu getirildi.

Bu soruya verilen yanıt/oy sayıları dikkate alınarak sektörlerin en beğenilen ilk üç şirketi saptandı.

 Üst düzey yöneticilerin kendi sektörlerindeki rakipleriyle ilgili düşünceleri, rakiplerinin onların gözündeki imajı ise 6 numaralı soruya verilen yanıtlarla ölçüldü. Bu soruda sektörlerinde en beğendikleri şirketin imajını 18 kriter bazında 1’den 10’a kadar puanlayarak değerlendirdiler.

 

 

Araştırmayı değerli kılan yönü de bu. Çoğu yönetici rakibi hakkında yapılan bir kurumsal imaj veya saygınlık çalışmasına katılmak istemezken artık bir klasik haline gelen “Türkiye’nin En Beğenilen Şirketleri” araştırmasına katılmakta ve fikirlerini açıklamakta sakınca görmüyor. Bu rahatlık ve güven araştırmanın ulaştığı saygınlıktan, Capital’e olan güvenden ve üzerinde titizlikle durduğumuz “gizlilik” politikamızdan kaynaklanıyor.

Haberin Devamı

Bu sayede 2004’te 25 farklı sektör için 492 farklı şirkette çalışan 1.390 üst düzey yöneticiye ulaştık. “Türkiye’nin En Beğenilen Şirketleri”ni ve sektörlerin beğeni şampiyonlarını bu 1.390 yöneticinin görüşleri doğrultusunda belirlendi.

İTİBARIN ANAYASASI

Şimdi Türkiye’de çok sayıda şirketler “Nasıl itibar sahibi olabileceklerini”, “İtibarlarını nasıl koruyabileceklerini” düşünüyor, bu konularda arayış içine giriyor. Onlara önerimiz, Capital’in bu araştırmada ölçümlediği “toplumsal sorumluluk”, “yatırımcıya değer yaratma”, “finansal sağlamlık”, “çalışan memnuniyeti” ve “yeni ürün geliştirme” gibi 18 beğeni kriterinin her birinde kendilerini geliştirmeleri.

Haberin Devamı

Ayrıca, “itibar yönetimi” konusunda gerekli adımları atmaları da şart. Ron Alsop’un kitabı adeta “itibar yönetiminin anayasası” niteliğini taşıyor. Alsop, kitabında itibar sahibi olmak, korumak ve geliştirmek için uygulanması gereken 18 temel kuralı açıklıyor.
Alsop, saygınlığın daha fazla kâr daha fazla müşteri ve daha yüksek bir borsa değeri anlamına geldiğine dikkat çekiyor. Şirketlere itibarlarını düzenli olarak ölçmelerini, sosyal sorumluluklarının bilincinde örnek bir vatandaş olmalarını, eksiklerini saptamalarını tavsiye ediyor.  Çalışan memnuniyetinin ve kriz yönetiminin itibar yönetimi açısından önemine dikkat çekiyor.

Capital, araştırmasıyla şirketlerin sosyal sorumluluk, çalışan memnuniyeti, müşteri memnuniyeti gibi kritik konularda profesyo

Krizde itibar nasıl yönetilir?

( Ronald J. Alsop/Kurumsal Marka ve İtibar Uzmanı)

Ronald j. Alsop, The Wall Street Journal’da editörlük ve köşe yazarlığı yapmış bir isim. Uzmanlık alanı kurumsal marka ve itibar yönetimi… Alsop, son dönemde yazdığı “The 18 Immutable Laws of Corporate Reputation: Creating, Protecting and Repairing Your Most Valuable Asset” (Kurumsal İtibarın 18 Değişmeyen Kanunu : En Değerli Varlığınızı Yaratmak, Korumak ve Onarmak) adlı kitapla gündemde. Alsop’a, kriz dönemlerinde itibar yönetiminin nasıl yapılması gerektiğini sorduk. Alsop’un bu konuda şirketlere 10 temel tavsiyesi şöyle:

1. İşi baştan sıkı tutun Krizlerin ilk birkaç günü nasıl davrandığınız çok kritik önem taşır. Bu sırada doğru bir tutum ve politika izleyebilirseniz, itibarınızın mümkün olduğunca az hasar ile bu işten sıyrılmasını sağlayabilirsiniz.

2. Şeffaf olmalısınız Bir skandal ile karşılaştığınızda asla kamudan bilgi saklamaya kalkışmayın. Sessizliğe de bürünmeyin. Sessiz kalırsanız hakkınızda şüpheler oluşmasına yol açarsınız. Kriz dönemlerinde hemen uygulamaya alabileceğiniz iyi bir iletişim planınız olsun.

3. İnternetten faydalanın Web sitenizde veya kriz için özel olarak açacağınız sitede kriz ile ilgili gelişmeleri yayınlayın. Bu bilgileri şirket içindeki ve dışındaki paydaşlarınızla paylaşın. Sizin kontrolünüz dışındaki chat odalarında ve e-posta gruplarında hakkınızda neler konuşulduğunu takip edin.

4. Panik havası yaratmayın Krizler ve skandallar aniden gelişen olaylardır ama siz asla şirkette paniğe kapılmamalısınız. Kimi durumlarda tüm gerçeklere ve bilgilere sahip olduktan sonra açıklama yapacağınızı söylemek en iyisidir.

5.Özür dilemesini bilin Kibirli olmayın ve hemen savunmaya geçmeyin. Gerektiğinde özür dilemeyi bilin.Özür dilemek kurumsal itibarı korumak açısından olumlu bir tutumdur. Avukatlarınız özür dilemenizi tavsiye etmeyebilir. Ancak toplumun güvenini tekrar kazanmanın maliyeti hukuki masraflardan daha yüksek olabilir, bu noktayı da göz önüne alın.

6. İsim değişikliği konusunu iyi düşünün Şirketin adını değiştirmek her derde deva bir çözüm değildir. İsim değişikliği yapmak son çaredir. Bu konuda aceleci davranmayın. İsminizin itibarından ve geçmiş başarılarınızın size sağladığı kredilerden faydalanın.

7. Zamanlamayı iyi ayarlayın İsim değiştirecekseniz ne zaman değiştireceğiniz büyük önem taşıyor. Worldcom ismini MCI olarak değiştirmek konusunda çok erken davrandı. Şirket ile ilgili yasal ve finansal sorunların yankıları uzun süre devam etti. Şirketi boykot eden www.boycottworldcom sitesi www.boycottmci.com’a yönlendirildi ve “kendinden kaçamazsın” sloganıyla uzun süre eleştirildi.

8. Kriz sonrası iletişimi ihmal etmeyin Yaşanan kriz atlatıldıktan sonra tekrar kurumsal imaj ve reklam kampanyalarına başlayabilirsiniz. Ancak tüm olumsuzlukları arkanızda bıraktığınıza emin olun. Bir boykot veya olumsuz bir manşet ile aynı zamanda yapılan kampanyaların etkisi azalır.

9. İtibarınızı ölçün Kurumsal itibar politikanızı ve hareket planınızı hayata geçirirken analistlerin, gazetecilerin, müşterilerin ve diğer üçüncü kişilerin gözündeki kurumsal itibarınızı sürekli ölçün. Kriz sonrası bir olumlu gelişme saptarsanız yeni bir imaj kampanyasına başlamak için uygun zaman demektir.

10. Krizi atlatmak ne kadar sürüyor? İletişim danışmanlığı yapan Burson Marstellerşirketinin araştırmasına göre, iş ve ekonomi dünyasının önde gelen insanları krizleri atlatmanın ortalama 4 yıl sürdüğünü düşünüyor. Eğer itibarlı bir şirketseniz kendinizi daha çabuk toparlayabilirsiniz. Audi’nin 5000 serisi hakkındaki hata raporları nedeniyle oluşan satış düşüşü durdurabilmesi neredeyse 10 yıl sürdü. 

 

 

neller tarafından nasıl algılandığını ortaya koyuyor. Onlara yol haritalarını belirlemeleri konusunda çok değerli bir veri sunuyor.

Haberin Devamı

Bir şirketin performansını belirlemekte finansal göstergelerin yetersiz kaldığı bir yüzyılda “şeffaflık”, “etik”, “yönetim kalitesi” gibi görülemeyen değerler açısından Türk şirketlerinin konumunu belirliyor.

ARAŞTIRMANIN KAPSAMI

Bu yıl 4’üncü kez Tren-d Group araştırma şirketiyle ortak çalışarak araştırmamızı tamamladık. “Türkiye’nin En Beğenilen Şirketleri Araştırması” geçen zaman içinde gelişti ve olgunlaştı. Bu nedenle araştırmanın metodolojisi ve kapsamında büyük bir değişlik yapılmadı. Geçen yıl araştırmaya katılan yönetici sayısı 1.377 iken bu yıl 1.390 oldu. Böylece “Türkiye’nin  en beğenilen ilk 20 şirketi”ni ve 25 sektörün en beğenilen şirketlerini saptayabilmek için yeterli katılımcı sayısına bir kez daha ulaşıldı.

Temel yöntem ve kapsamda bir değişiklik olmasa da, bu yıl da “ince ayar” denilebilecek iyileştirmeler ve düzenlemeler yapıldı. Örneğin, yeterli katılım sağlanamayan inşaat, demir-çelik,boya, faktoring ve turizm sektörlerinin sonuçları değerlendirmeye alınmadı. Bu yıl ilk olarak “Bireysel emeklilik” sektörü araştırmaya dahil edildi. Sigorta ve bireysel emeklilik şirketleri ayrı ayrı değerlendirildi.

Haberin Devamı

Danışmanların, uzmanların ve sektör yöneticilerinin önerileri doğrultusunda, “kişisel bakım ve kozmetik” sektörü bu yıl ayrı bir kategori olarak ele alındı. “Temizlik ürünleri” sektöründen ayrıştırıldı. P&G, Unilever gibi her iki alanda birden faaliyet gösteren şirketler olsa da L’oreal, Eczacıbaşı Beiersdorf gibi sadece “kozmetik ve kişisel bakım” alanında çalışan büyük şirketlerin varlığı da dikkate alınarak bu sektörün ayrı olarak değerlendirilmesi gerektiğine karar verildi.

Bilişim ve telekomünikasyon sektörlerindeki anketler ise bu sektörlerin tüm alt sektörlerini kapsayacak, bütününü yansıtacak şekilde yapıldı. Bilişim sektöründe, donanım ve yazılım üreticileri, uygulayıcılar, yerli yazılım firmalarının tamamı kapsandı. Telekomünikasyon sektöründeki araştırma da benzer bir yaklaşımla hazırlandı.

KATILIMCI PROFİLİ

Bu yıl anketimizin katılımcı profilinde genel müdür, başkan ve başkan yardımcısı, genel müdür yardımcısı gibi üst düzey pozisyonların ağırlığını biraz daha artırdık.
Geçen yıl görüşülen yöneticiler arasında genel müdürlerin oranı yüzde 8,4 iken bu yıl 12,4’e yükseldi. Yönetim kurulu üyelerinin ağırlığı ise 2003’te 3,9 iken bu yıl 5,1 oldu.
Görüşülen iş dünyası temsilcilerinin yüzde 10,2’si genel müdür yardımcısı, yüzde 5,7’si başkan ve başkan yardımcısı, yüzde 1,9’u şirket sahibi ve ortağı pozisyonlarındaydı.

Anketimizi cevaplayan üst düzey profesyonellerin yüzde 12,5’i pazarlama müdürü, yüzde 10,3’ü finans müdürü, yüzde 9,3’ü satış müdürü,

CEO’lar için itibar yönetiminde 10 temel adım (Salim Kadıbeşegil /Orsa Stratejik İletişim Danışmanlığı

1.Mevcut durumun ne olduğunu tespit edin Öncelikle, kurumsal itibarın yönetimi ile ilgili genel olarak tanımlanmış bazı temel politikaların ve süreçlerin şirket içinde ne durumda olduğuna bakmak gerekiyor. Bir “sıfır” noktası belirlemek için mevcut durum analizi edilmeli.

2. İtibarınızı oluşturan kriterleri belirleyin Kurumsal itibar, farklı metodolojiler kapsamında çok sayıda kriterden oluşabilir. Size rekabette güç kazandıracak ve kurum kültür ve değerleri ile ilişkilendirilebilecek kriterleri belirleyin ve onları geliştirmeye odaklanın.

3. Kurum kültür ve değerlerini yazılı hale dönüştürün Bu çalışma, itibarı oluşturan kriterlerle birlikte değerlendirildiğinde kurumsal itibarın “hammaddesi” haline dönüşecek ve kamuoyuna yansımada etkili olacaktır.

4.Toplumun sizi nasıl algıladığını tespit edin Çalışanlar, müşteriler, yatırımcılar, medya, yerel yönetimler, yerel toplum, akademisyenler, kamu bürokrasisi ve benzeri sosyal paydaşlarınız nezdinde nasıl bir algılamaya sahip olduğunuzla ilgili bir araştırma yaptırın.Size göre gerçekler ile oluşmuş olan algılamalar arasındaki farkları tespit edin.

5. Bir itibar yönetimi “modeliniz” olsun! Modeliniz, kurumsal itibarınızı hangi ilke ve esaslarla yöneteceğinizi ortaya koymalı.Süreçlerin işleyişi, sorumlu yöneticiler, gelişmelerin raporlanması,  iletişim kurulacak toplum kesimlerinin belirlenmesi ve üretilecek mesajlar gibi konuları açıklığa kavuşturmalı.

6. Yönetim takımını işin içine çekin Kurumsal itibarın yönetimi başta CEO olmak üzere tüm yönetim takımının “asli” işidir. Bir çok ülkede kurumsal itibar yönetimi, yönetim takımının performans kriterleri içine dahil edilmiştir!

7. İletişim Planınız “itibar yönetimini” kapsasın Yerel toplum stratejileri, medya ilişki yönetimi, kurum içine yönelik iletişim markalarının oluşturulması gibi çalışmaların nasıl ve ne zaman yapılacağı bu plan içinde yer almalıdır.

8. Kriz iletişimi ve kurum içi iletişime önem verin Kurumsal itibarınsürdürülebilir olması için; “çalışanların aidiyet” duygularının yakından izlenmesi ve itibar yönetimi modeli ilkeleri ile ilişkilendirilmesi gerekir. Yılda en az bir kez “kriz workshop”ları yapılmalıdır. Bu durumlarda yapılması gerekenler ortak akıl ile belirlenmelidir.

9.Kurumsal performansı düzenli ölçümleyin Kurumsal itibarla ilgili konular, yönetim takımının gündemine ortalama 3-4 ayda bir gelmeli ve çalışmalarla ilgili yöneticiler bilgi aktarımında bulunmalıdırlar. Bunun dışında yılda bir kez öncelikli sosyal paydaşlar nezdinde yaptırılacak algılama araştırmaları ile uygulanmakta olan çalışmalarınne durumda olduğunu ölçümleyin.  

10. Dünyadaki gelişmeleri izleyin, “kıyaslamalar” yaratın Kurumsal itibar konusunda ölçümlemeler, raporlamalar, denetimler için yeni yeni standartlar gelişiyor. Bu gelişmelerden uzak kalan şirketlerin global pazarlarda iş yapması veya yatırımcıların desteğini alması zorlaşıyor! Bu nedenle, konuyla ilgili geniş çapta çalışmalar yapan kurum ve kuruluşlara üye olarak gelişmeleri izleyin.Uygun uygulamaları organizasyonunuzun içine dahil edin.

 

 

yüzde 7,1’i insan kaynakları müdürü düzeyindeki yöneticilerdi.  Kalan yüzde 25,5’lik kesim ise kalite müdürü, grup müdürü, halkla ilişkiler müdürü, üretim müdürü, bilgi işlem müdürü ve eşdeğer konumlarda görev yapan yöneticilerden oluşuyor.

Çalışmaya katılan yöneticilerin profiline bilgilerine baktığımızda ise yüzde 72’sinin erkek, yüzde 28’inin kadın olduğu görülüyor. Yüzde 23,2’si 30-34, yüzde 24,8’i 35-39, yüzde 19,6’sı 40-44 yaş aralığında. 21-24 yaş arasında olanların oranı sadece yüzde 1,7, 25-29 yaşlarında olanların oranı ise yüzde 8,9…Kalan yüzde 41,4’ü ise 40 yaş ve üzerinde.

SONUÇLARIN ANALİZİ

Anket sonuçlarının değerlendirilmesi ve raporunun yazılması aşamasını üstlenen Tren-d Group Yönetici Ortağı Nurhan Keeler’in 2004 yılı sonuçlarına ilişkin analizi şöyle:
2001 yılından itibaren yürüttüğümüz bu çalışmada, sonuçları değerlendirmek heyecan vericiydi. Çünkü, yükselen, ilk 20’ye giren ve düşen firmalar vardı ve değişikliklere etki eden nedenleri saptayabiliyorduk.
 Öncelikle firmaları prestijli kılan özellikleri aktarmak gerekirse, “müşteri memnuniyeti”, “hizmet/ürün kalitesi” ve “yönetim kalitesi”, bir firmayı prestijli kılan en önemli ve dört senedir değişmeyen değerler.
 “Finansal sağlamlık”, “yenilikçilik” ile “pazarlama ve satış stratejileri” ise yükselen değerler arasında. Ancak, saydığımız bu özelliklerden daha farklı değerlere sahip olan firmaları da ilk 20’de veya sektörlerinin en iyisi olarak görmek mümkün. Örneğin, bazı firmalar üstlendikleri toplumsal sorumluluk ve uygulama biçimleriyle de takdir kazanıp listelerin en üst sıralarında yer alabiliyorlar.
 İletişim, iletişimin uygulama biçimi firmaların gücüne güç değerine değer katıyor. Yoğun rekabet ortamında susmak ve keşfedilmeyi beklemek yerine, gücünü ve değerlerini yaratıcı iletişimle anlatabilmek şirketleri ön plana çıkarabilecek önemli bir unsur.
 Arçelik, yenilikçiliği, kaliteli ürün ve hizmeti, uluslararası bir şirket olması, tüketici memnuniyeti, teknoloji ve bilgi yatırımları, reklâmları, istikrar ve güven özellikleri ile yine birinci sırada yerini aldı.
 Sıralamada onu Vestel takip ediyor. Vestel, teknoloji ve bilgi yatırımları, uluslararası pazarlardaki gücü, ihracat hacmi, yenilikçiliği ve girişiciliği sayesinde en çok beğenilen ikinci firma oldu.
 Geçen yıl 5’inci olan Turkcell,  bu yıl 3’üncü sıraya yükseldi. Onu ön plana çıkaran bilgi ve teknolojiye yaptığı yatırımlar, yenilikçiliği, kaliteli hizmet ve ürünleri, finansal gücü ve sosyal sorumluluk projeleri oldu.
 Boyner Holding ve Mavi Jeans, şimdiye kadar ilk 20’de karşılaşmadığımız firmalardı.
 Yönetim kalitesi, pazarlama ve satış stratejileri, iletişim, yeni ürün geliştirme, hizmet ile ürün kalitesi ve müşteri memnuniyeti Boyner’i ilk 20’ye taşıyan özellikler oldu.
 Katılımcılar, Mavi Jeans’i uluslararası bir marka olması ve Türk markasını dünya markası yapması ve Türk ekonomisine katkısı nedeniyle beğendiklerini söylediler.

SEKTÖRLERDE EN BEĞENİLEN İLK ÜÇ ŞİRKET
 

20032004
Akaryakıt, petrol, enerji Akaryakıt, petrol, enerji
1SHELL SHELL
2BP BP
3AK ENERJİAK ENERJİ
Aracı kurum Aracı kurum
1İŞ YATIRIM GARANTİ YATIRIM
2GARANTİ YATIRIM İŞ YATIRIM
3 AK YATIRIM/GLOBAL M.D. ECZACIBAŞI YATIRIM
Banka Banka
1GARANTİ BANKASI GARANTİ BANKASI
2 İŞ BANKASI AKBANK
3AKBANK DENİZBANK
Beyaz ve elektrikli eşya Beyaz ve elektrikli eşya
1 ARÇELİK ARÇELİK
2VESTEL VESTEL
3 BOSCH TEFAL
Bilişim Bilişim
1 MICROSOFTMICROSOFT
2IBM/CISCOIBM TURK
3 HPMETEKSAN
Bireysel emeklilikBireysel emeklilik
1 *YAPI KREDİ EMEKLİLİK
2*GARANTİ EMEKLİLİK
3 *AK EMEKLİLİK
ÇimentoÇimento
1 AKÇANSA/ÇİMSA AKÇANSA
2NUH ÇİMENTO ÇİMSA
3 ADANA ÇİMENTO/BOLU ÇİMENTOADANA ÇİMENTO/NUH ÇİMENTO
Ev ve ofis mobilyasıEv ve ofis mobilyası
1 İSTİKBAL-BELLONAİSTİKBAL
2KOLEKSİYON KOLEKSİYON
3ŞERİFOĞLU PARKE TEPE MOBİLYA
Gıda Gıda
1ÜLKERÜLKER
2UNILEVER UNILEVER
3NESTLE ETİ
Hazır giyim ve mağazacılıkHazır giyim ve mağazacılık
1VAKKOMAVİ JEANS
2ZARA/SARARZARA
3MAVİ JEANSBEYMEN
İçecekİçecek
1COCA-COLA COCA-COLA
2ÜLKERDIAGEO
3ERİKLİNESTLE
İlaçİlaç
1PFIZERPFIZER
2MERCK SHARP& DOHME/ABDİ İBRAHİMMERCK SHARP&DOHME/NOVARTIS
3NOVARTISABDİ İBRAHİM
Kağıt ve ambalajKağıt ve ambalaj
1İPEK KAĞITİPEK KAĞIT
2ROTOPAKROTOPAK
3KARTONSANBAK AMBALAJ
Kargo, nakliye,lojistikKargo, nakliye,lojistik
1DHLTNT
2BALNAKDHL
3TNTOMSAN LOJİSTİK
Kişisel bakım ve kozmetikKişisel bakım ve kozmetik
1*L'OREAL
2*PROCTER& GAMBLE
3*ECZACIBAŞI BEIERSDORF
Leasing Leasing
1KOÇ FİNANSAL KİRALAMAKOÇ FİNANSAL KİRALAMA
2GARANTİ FİNANSAL KİRALAMA İŞ LEASING
3YAPI KREDİ FİNANSAL KİRALAMAGARANTİ FİNANSAL KİRALAMA
OtomotivOtomotiv
1RENAULT MAISFORD OTOSAN
2FORD OTOSANTOYOTA
3TOYOTAOYAK RENAULT
PerakendePerakende
1CARREFOURMİGROS
2MİGROSKİPA
3KİPAMETRO GROSS MARKET/TANSAŞ
PlastikPlastik
1KOROZOKOROZO
2FIRAT PLASTİKFIRAT PLASTİK
3POLİNASPİMAPEN
Reklam ajansıReklam ajansı
1RAFİNERİ TBWA/İSTANBUL
2YOUNG& RUBICAM ALİ TARAN CREATIVE WORK SHOP/ATCWS
3TBWA/İSTANBULMEDİNA TURGUL DDB/RAFINERİ
Sağlık gereçleri ve seramikSağlık gereçleri ve seramik
1ECZACIBAŞI VİTRA ECZACIBAŞI VİTRA
2ÇANAKKALE SERAMİK ÇANAKKALE SERAMİK
3YURTBAY SERAMİKYURTBAY SERAMİK
SigortaSigorta
1KOÇ ALLIANZ KOÇ ALLIANZ
2ANADOLU SİGORTAANADOLU SİGORTA
3YAPI KREDİ SİGORTAGENEL SİGORTA
Tekstil Tekstil
1ZORLU TEKSTİL ZORLU TEKSTİL
2ALTINYILDIZSANKO TEKSTİL
3SANKO TEKSTİLYEŞİM TEKSTİL
Telekomünikasyon Telekomünikasyon
1TURKCELL TURKCELL
2NOKIANOKIA
3ERICSSONKOÇ NET
Temizlik ürünleriTemizlik ürünleri
1*UNILEVER
2*EVYAP
3*PROCTER& GAMBLE/JOHNSON DIVERSEY

Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!