Türkiye'deki büyük alışveriş merkezlerine imza atan

Güncelleme Tarihi:

Türkiyedeki büyük alışveriş merkezlerine imza atan
Oluşturulma Tarihi: Haziran 20, 1998 00:00

Otto Nagel Ülkenizde iyi para kazandımGeçtiğimiz günlerde, Kemer Country Golf Club'da düzenlenen Friendship Cup Open/Dostluk Turnuvası'na kişisel olarak sponsorluk yapan Hans Otto Nagel, beş senedir İstanbul'da yaşayan 52 yaşında bir Alman mimar. Çeşitli milletlerden golfçülerin katıldığı turnuvanın amacının, adından da anlaşılacağı gibi ‘‘uluslararası barışa katkıda bulunmak’’ olduğunu belirtiyor. Hatta biraz daha ileri gidip, ‘‘Türkiye için iyi birşeyler yapmak istedim. Ülkenizde iyi para kazandım, bunun karşılığını bir şekilde vermek istedim. Çünkü bu ülkeyi çok seviyorum.’’Otto Nagel kimdir de, Türkiye'yi çok sever, Türkiye'de, karşılığını ödemek isteyecek kadar para kazanır?O kendini iş dünyasının ‘‘çingenesi’’ olarak tanımlıyor. Profesyonel hayatının büyük bir bölümü dünyanın çeşitli kıtalarına yayılmış onlarca ülkede çalışarak geçmiş. Bir mimar. Uzmanlık alanıysa alışveriş merkezleri.Otto Nagel, Almanya'da genç bir mimarken, ve de çok zengin insanlar için çok lüks evler yaparken, ortağı ona şöyle demiş: ‘‘Neden bu zengin insanlara ev yapacağımıza, büyük iş merkezleri yapıp kendimiz zengin olmuyoruz?’’ Neden olmasın, diye düşünen Nagel böylece iş binaları yapmaya başlamış. 10 seneyi aşkındır da, Asya ve Avrupa'daki ülkelerde, özellikle eski Doğu Bloku ülkelerinde alışveriş merkezleri inşaa ediyor. Artık İstanbulluNagel'e yalnızca mimar demek doğru olmaz, aynı zamanda alışveriş merkezi konsepti üzerine düşünen bir projeci. Türkiye'den önceki ‘‘ikinci vatanı’’ Yunanistan imiş. Burayı seçmesinin sebebi iş yaptığı ülkelerin tam ortasında yer alması. Yunanistan'ı merkez ofis gibi kullandığını söylüyor. Sekiz sene önce Türkiye'ye geldiği ilk günde, artık ‘‘İstanbullu’’ olacağını hissetmiş. Otto Nagel, ortak çalıştığı Tepe Grubu ile birlikte, yalnızca İstanbul'da değil, tüm Türkiye'de ‘‘Avrupa'nın en büyükalışveriş merkezlerini’’ kurmayı planlıyor. Yaşadığı sekiz yıl boyunca Türklerin alışveriş alışkanlıkları konusunda gözlemlerde bulunmuş: ‘‘İlk geldiğimde Türkiye'de alışverişin geleneksel bir anlayışla yapıldığını gördüm. Pazarlarda, uzun pazarlıklarla yapılan alışverişler Avrupalıların hoşuna gidiyor. Folklorik açıdan bakıldığında pazarlar hakikaten de güzel, ancak iş dünyası açısından doğru estrümanlar değiller. Çünkü orada vergi ödenmiyor.’’ Nagel, 1990 yılında Migros'un neredeyse tek büyük alışveriş merkezi olduğunu söylüyor.Yeni alışveriş merkezleri1993 yılında ortak olduğu Tepe Grubu ile, önce Bilkent Shopping Center'ı yapmışlar. Burası geçtiğimiz mart ayından beri faaliyette. Şimdi Gaziantep'te otobüs garajı yanında büyük bir alışveriş merkezi kuruyorlar. Adana, Eskişehir, İzmir, Konya, Trabzon ve İstanbul (TEM) Gaziosmanpaşa'da açılacak alışveriş merkezlerinin inşaatları sürüyor. Bunun dışında on ayrı proje üzerinde daha çalışıyorlar. Otto Nagel iyi bir alışveriş merkezinin ilk iki şartının, kolay ulaşılabilir ve yeterli sayıda park yeri olduğunu söylüyor. Bunlar olmazsa olmazlar. Bunun dışında albenili, iyi yönetilen, kaliteli ve en önemlisi alışverişle eğlenceyi birleştiren bir yapısının olması gerektiğini söylüyor: ‘‘Bu daha çok Amerika'da uygulanan bir sistem. Anne babaların çocuklarını oyalayabilecekleri alanların olması lazım.’’ Klasik alışveriş merkezi, geniş bir alan üzerine kurulmuş, bir ya da en fazla iki katlı oluyor. Nagel, geleneksel Türk pazarlarının bu anlamda alışveriş merkezi kavramının ilkel hali olduğunu belirtiyor.Türkiye pahalı olduBirkaç yıl öncesine kadar Türkiye'de alışverişin ucuz olduğunu düşünüyor Otto Nagel: ‘‘Ancak son birkaç yılda çok pahalı oldu. Bence bu sene daha az turist gelmesinin sebebi, politik olaylar değil fiyatlardaki artış. Bu tabii bir süre sonra değişecek. Alışveriş merkezleri fiyatları düşürme politikasına göre planlanıp ayarlanıyorlar. Türkiye'de bir sürü alışveriş merkezi açıldığında, bu fiyatların düşmesine çok yardımcı olacak. Çünkü büyük alışveriş merkezleri daha ucuz olabilirler. Alışveriş merkezlerinde kalite ve makul fiyatları birarada bulabilmek mümkün. Çünkü satış çok olduğu için mağazalar bir anlamda sürümden kazanıyor.’’‘‘Adana'da 80.000 metrekarelik, Türkiye'nin en büyük alışveriş merkezini yapacağız. 3500 park kapasiteli. Türkiye'de Avrupa'nın en modern alışveriş merkezini yapmaya karar verdik. Türkiye'de bu işleri yaparken yeni bir yol izleyeceğiz. Amerikalılar bu yolu daha önce izlemişlerdi. Alışveriş ve eğlenceyi bir arada sunacağız.’’
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!