Türkiye’de 210 bin kişi lensli

Güncelleme Tarihi:

Türkiye’de 210 bin kişi lensli
Oluşturulma Tarihi: Ocak 14, 1998 00:00

Haberin Devamı

Silikonun icat edilmesiyle lens üretiminde büyük gelişmeler yaşanıyor. Bunların sonuncusu günlük kullanımlı lensler. Yakında Türkiye'ye de gelecek bu ürünlerle her gün yeni bir göz rengine sahip olacağız. Business Week Dergisi, 210 bin kişinin lens kullandığı Türkiye'deki kontakt lens pazarıyla ilgili kapsamlı bir yazı yayınladı.

Mona Lisa denildiğinde akla hemen Leonardo da Vinci gelir. Peki ya kontakt lens deyince? Bu eşsiz eserin sahibi Vinci, kontakt lens denildiği zaman da adı geçen ilk kişi. Çünkü Vinci, 1508 yılında, su ile temas ettiğinde gözün odaklama gücünün değiştiğini fark etmiş. Bu teori ancak 1930'lu yıllarda hayata geçebilmiş. O zamanlarda tüm gözü kaplayan çok ince camdan yapılan lensler bugün artık silikonun icat edilmesiyle bir hayli yol katetti. Bugün Türkiye'de 210 bin kontakt lens kullanıcısı var. Bu alanda pazarın lideri ise yüzde 60 ile ABD'li Bausch & Lomb şirketi. Onu yüzde 30 pazar payı ile Novartis çatısı altındaki Ciba Vision izliyor.

Bausch % Lomb'un bünyesinde ünlü gözlük markası Ray-Ban da var. Tüm dünyada yıllık satışı 2 milyar dolar olan Bausch & Lomb'un kontakt lens ve bakım ürünlerinde satış rakamı 1.2 milyar dolar. Bausch & Lomb ürünleri 1982 yılından beri Türkiye'de satılıyor.

Türkiye'de çok küçük çapta da olsa kontakt lens üreten iki tane firma var. Netlens, hammaddesini İngiltere'den getirerek 25 yıldır Türkiye'de yumuşak, sert, silikon ve kozmetik lens üretiyor. İsviçre'den getirdikleri makinelerle üretim yapan Netlens, günde 100-120 adet üretim kapasitesine sahip. Lens üreten bir diğer firma da Kesin Lens. Kesin Lens'in sahibi Muhlis Başey, 1972 yılından beri Türkiye'de kontakt lens üretiyor. Aylık 10 bin adetlik üretim kapasitesine sahip olduklarını belirten Başey, ‘‘Ancak yüzde 30 kapasite ile çalışabiliyoruz’’ diyor.

Kontakt lens firmaları, lens satışından elde ettikleri kadar geliri bakım ve temizlik ürünlerinden elde etseler de Bausch & Lomb'un yeni lensleriyle bakım ürünleri tarihe karışacak. Günlük olarak kullanılıp atılan lensleri, Türkiye'ye getirecek olan Bausch & Lomb bunları 60 ve 90'lık kutular halinde piyasaya sürecek.

Şu anda piyasada üç çeşit kontakt lens var. Sert, yumuşak ve ‘‘disposable’’, yani kullanılıp atılan lensler. Bugün kullanıcıların yüzde 90'ı yumuşak lens kullanıyor ve sert lens kullanımı hızla düşüyor.

Bausch & Lomb şimdi de çift odaklı, hem miyop hem hipermetrop lensler üzerinde AR-GE çalışmalarını yoğunlaştırıyor.

Bausch & Lomb Türkiye ve Ortadoğu Direktörü Dipankar Bhattacharjee, sorumlu olduğu diğer ülkelere göre Türkiye'nin kontakt lens kullanım alışkanlığının çok daha gelişmiş olduğunu belirterek, ‘‘Bizim Yunanistan'da bir ofisimiz bile yok, ancak 5 yıldır Türkiye'deyiz’’ diyor.

Bausch & Lomb ABD'de satın aldığı Chiron Corporation ve Storz firmaları ile yakında göz ameliyatlarında kullanılan alet ve ilaçlardaki pazarı da eline geçirmeye hazırlanıyor.

MAVİLER REVAÇTA

Yumuşak lens kullananların yüzde 30'u renkli lensleri tercih ediyor. Renkli lense artan talep karşısında firmalar artık renk sayılarını artırıyor. Bausch & Lomb şu anda 5 olan renk sayısını önümüzdeki yaza kadar 11'e, gelecek yıl ise 16'ya çıkaracak. Ciba Vision ise amber ve menekşe renklerini getiriyor. Ciba Vision Genel Müdürü Can Türkoğlu, Türkiye'de en fazla mavi renk lensin satıldığını belirterek ‘‘Yaklaşık 50 bin kişi renkli lens kullanıyor ve bunların çoğu mavi’’ diyor.

Lenslerin fiyatları hemen hemen piyasadaki tüm lensler için aynı. Şeffaf 24'lü lensler 20 ile 30 milyon arasında satılırken, renkli lenslerin çiftinde bu fiyat 35-40 milyon liraya kadar çıkabiliyor.






Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!