Tüketiciyi korumaya ‘kızılötesi’ tasarısı

Güncelleme Tarihi:

Tüketiciyi korumaya ‘kızılötesi’ tasarısı
OluÅŸturulma Tarihi: Mart 14, 2005 00:00

BaÅŸoÄŸlu, yasa geçerse, 55 ülkede yasaklanan yöntemi kullananların 10 yıl hapisle yargılanacağını söyledi. Yöntem, pazarlamada gizli beyin yıkama taktiÄŸi olarak görülüyor.AKP Adana Milletvekili Atilla BaÅŸoÄŸlu, kızılötesi ışınlar ve düşük frekanslı reklamlarla tüketiciye gizli propoganda yapıldığını belirtti ve ‘Tüketiciyi bilinçaltı reklama karşı korumak’ amacıyla bir yasa teklifi verdi. BaÅŸoÄŸlu, ‘Subliminal’ yöntemi kullanılarak elektronik cihazlarla, TV programı, film, reklam ve müzik eserleri aracılığıyla ‘gizli propaganda’ yapılmasının önlenmesini istedi.GÄ°ZLÄ° REKLAM DEĞİL: BaÅŸoÄŸlu, bu yasal düzenleminin muhatabının, film ve programların fonunda görülen ‘gizli reklamlar’ olmadığını belirterek, sözkonusu yöntemin çok daha karmaşık olduÄŸunu ifade etti. BaÅŸoÄŸlu, ‘Subliminal’ adı verilen yöntemin bilimsel olarak kanıtlandığını belirterek, ‘İnsanlara gönderilen kızılötesi ışınlar ve kulağın duyamadığı dalgalarla bilinçaltını etkileyen propaganda ve reklam yapılabiliyor’ dedi. GÄ°ZLÄ° MESAJ VERÄ°LEBÄ°LÄ°R: BaÅŸoÄŸlu, bu tür propagandaya maruz kalan kiÅŸilerin bir alışveriÅŸ merkezine gittiÄŸinde hiç düşünmediÄŸi bir ürünü alıp eve dönebildiÄŸini, ya da bir ülke ve bir topluluk hakkında farkında olmadan olumlu ya da olumsuz görüşe sahip olabildiÄŸini savundu. BaÅŸoÄŸlu, ‘Bu gizli propaganda geliÅŸmiÅŸ cihazlarla ortaya çıkarılabilir. 55 ülke bu yöntemi yasaklamış. Biz de ise yasası yok’ dedi.Ä°LK 1950’DE SAPTANDI: Bu yöntemin ilk kez 1950 yılında bilim adamları tarafından saptandığını ifade etti. TV ve radyo programları filmler, video ve müzik kasetlerinde bu yöntemin uygulanıp uygulanmadığının ‘özel cihazlarla’ ortaya çıkarılabileceÄŸini savunan BaÅŸoÄŸlu, ‘RTÃœK’de bazı cihazlar var. Bilim adamlarının katkısıyla daha da geliÅŸtirilerek, bilinçaltımızı kurtarabiliriz’ dedi.YASA TEKLÄ°FÄ° NE GETÄ°RÄ°YOR: BaÅŸoÄŸlu’nun TBMM BaÅŸkanlığı’na verdiÄŸi yasa teklifine göre, tüketicilerin algılarında bilinç dışı etkilere neden olabilecek özel teçhizat ve teknik kullananlar, en az 10 yıl ağır hapis cezasına ve 6 milyar YTL’den az olmamak üzere para cezasına çarptırılacak. Yasa teklifi, radyo, televizyon, video, ses, film ve her türlü benzeri iletiÅŸim ürünlerinde, çift ses kayıtları dahil olmak üzere tüketicilerin algılarında, bilinçdışı etkilere sebep olabilecek ‘Bilinçaltı reklam ve mesaj’ olarak isimlendirilen hiçbir özel teçhizat ve tekniÄŸin kullanılmamasını öngörüyor.Ä°NSAN BEYNÄ° AYDINLANMADI: Teklife göre, sinema, video ve müzik eserleri veya benzeri ürünlerde bilinçaltı mesajların belirlenmesi durumunda her türlü sorumluluk; yerli yapımlarda yapımcısına, yabancı yapımlarda ise ithalatçısına ait olacak. Teklifin gerekçesinde, insan beyninin ve bilincinin tüm limitlerinin ve karanlık yönlerinin tamamıyla aydınlatılmadığı kaydedildi. Bu nedenle özel teknik ve teçhizat kullanımının nasıl bir etki oluÅŸturup oluÅŸturmayacağı bilimsel metotlarla sorgulanıp kesin olarak belirleninceye kadar bu tür tekniklerin kullanımına sınırlandırma ve denetim getirilmesi gerektiÄŸi ifade edildi.Subliminal reklamcılık nedirBAZI ses, imge ve sloganlarla tüketicinin bilinçaltına mesaj gönderilmesi, subliminal reklamcılık olarak tanımlanıyor ve 1950’li yıllardan beri dünyada tartışma yaratıyor. Tüketicinin özgür algısı dışında, pazarlama alanında gizli bir beyin yıkama taktiÄŸi olarak görülen subliminal reklamcılık henüz bilimsel olarak kanıtlanmış deÄŸil. Bu nedenle de örneÄŸin Ä°ngiltere’de resmen yasaklanmadı.ABD’de de Federal Ä°letiÅŸim Komisyonu 1974 yılında subliminal reklamcılığın kamu yararına olmadığı görüşüyle bu yöntemi kullanan yayıncıların cezaya çarptırılması kararı aldı. Ancak reklamcılık sektörüne yasak getirilmedi. ABD’de yıllardır bu yöntemin ne kadar etkili olduÄŸu tartışılıyor. Uzmanların çoÄŸu subliminal mesajların zorlayıcı olmadığı görüşünde. Bu nedenle de ABD’de reklamlar özel olarak subliminal mesaj gözetimine tabi tutulmuyor.Subliminal mesajlar bir film seansında saliselik görüntüler halinde verilebildiÄŸi gibi afiÅŸlere de gizlenebiliyor. Ayrıca müzik de etkili bir araç. Hızlı müziÄŸin insanları alışveriÅŸe yönlendirdiÄŸi söyleniyor. Hatta psikologların yaptığı bir deneyde çalan müziÄŸin milliyetinin ÅŸarap alışveriÅŸinde ülke tercihini deÄŸiÅŸtirebildiÄŸi tespit edilmiÅŸ. Asda marketlerinden birinde yapılan deneyde Alman müziÄŸi çaldığı zaman Alman ÅŸaraplarının satışı artmış, Paris’ten akerdeon naÄŸmeleri duyulduÄŸunda ise Fransız ÅŸarapları daha çok satmaya baÅŸlamış.Rusya’da yaÅŸanan bir olayda ise Klinskoye marka biranın reklamıyla baÄŸlantılı olarak Pepsi satışlarının arttığı tespit edilmiÅŸ. Bu iddiaya karşın bira reklamına nasıl bir Pepsi mesajı gizlendiÄŸi henüz bilinmiyor.Saliselik görüntüyle mısır satışı patlamışSUBLIMINAL reklamcılık ilk kez 1950’li yıllarda Amerika’da ortaya çıktı. James Vicary adlı reklamcılık uzmanı sinema salonlarında yaptığı bir deney sonucu patlamış mısır ve kolalı içecek satışlarının arttığını iddia etti. Bu deneyde film perdede oynarken saliselik görüntüler halinde ‘patlamış mısır ye’ ve ‘Cola iç’ sloganları çıkıyordu. Seyirci bu sloganları bilinciyle algılayamadığı halde, bilinçaltına hitap eden bu sloganlar sayesinde Cola satışlarının yüzde 18.1, patlamış mısır satışlarının ise yüzde 57.7 arttığı iddia edildi.Â
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!