Tüketicinin güveni dibe vurdu

Güncelleme Tarihi:

Tüketicinin güveni dibe vurdu
Oluşturulma Tarihi: Ağustos 22, 2006 10:10

Mayıs ve haziran aylarında piyasalarda yaşanan dalgalanmanın da etkisiyle enflasyon ve döviz kuru gibi göstergelerin yukarı doğru dönmesiyle birlikte aşağı inmeye başlayan tüketicinin güveni temmuzda da yüzde 3.87 oranında azalarak şimdiye kadarki en düşük noktaya indi.

Merkez Bankası ve Türkiye İstatistik Kurumu'nun ortaklaşa yaptığı Aylık Tüketici Eğilim Anketi ile bu anket kapsamındaki bazı sorulara verilen yanıtlardan oluşturulan Tüketici Güven Endeksi'nin temmuz ayı sonuçları açıklandı. Buna göre haziranda 92.17'yle beş ay sonra yeniden güvensizlik konumuna gelen tüketici güven endeksi temmuzda da hızlı düşüşünü sürdürdü ve 88.60'la endeksin hesaplandığı dönemin en düşük düzeyine indi.

100'ün altındayken tüketicinin güvensizliğini, üzerindeyken de güven durumunu gösteren endeksteki bu hızlı düşüşte, tüketicilerin satınalma gücü, genel ekonomik durum, iş bulma olanakları ve bu dönemin dayanıklı tüketim malı alımına uygun olup olmadığına yönelik tüm görüş ve beklentilerdeki olumsuzlaşma etkili oldu.

Güven endeksini oluşturan alt endekslerden, tüketicilerin mevcut dönem satınalma gücüne ilişkin endeks yüzde 3.85, gelecek dönem satınalma gücüne ilişkin endeks yüzde 3.37, genel ekonomik duruma ilişkin endeks yüzde 3.25,mevcut dönemin dayanıklı tüketim malı alımına uygun olup olmadığına ilişkin endeks ise yüzde 45.20 oranında geriledi.

Tüketici güven endeksi geçen yıl temmuzda da 99.23'le güvensizlik konumunda bulunuyordu. Geçer yıl sonuna kadar güvensizlik sınırında kalan tüketici güven endeksi bu yıl ocakta 101.74'le yeniden güven konumuna gelmişti.

SATINALMA GÜCÜ

Anket kapsamında yöneltilen şu andaki satınalma gücünün önceki altı aylık döneme göre nasıl olduğuna ilişkin soruya tüketicilerin yüzde 11.7'si daha iyi, yüzde 43.8'i ise daha kötü yanıtını verdi. Satınalma gücünün gelecek altı aylık dönemde mevcut döneme göre daha iyi olacağını bekleyenlerin oranı yüzde 14.5'ten yüzde 12'ye gerilerken, daha kötü olacağını bekleyenlerin oranı ise yüzde 34'ten yüzde 37.5'e çıktı.

GENEL EKONOMİK DURUM

Şu andaki genel ekonomik durumun üç ay öncesine göre daha iyi olduğunu düşünen tüketicilerin oranı yüzde 16.8'den yüzde 13.7'ye indi. Daha kötü olduğunu düşünenlerin oranı ise yüzde 47.4'ten yüzde 53.1'e tırmandı. Gelecek üç aylık dönemdeki genel ekonomik durumun mevcut durumdan daha iyi olacağını bekleyenlerin oranı da yüzde 16.4'ten yüzde 13.8'e indi. Daha kötü olacağını bekleyenlerin oranı da yüzde 39.9'dan yüzde 42.9'a yükseldi.

İŞ BULMA OLANAKLARI

Gelecek altı aylık dönemde Türkiye'de iş bulma olanaklarının artacağını bekleyen tüketicilerin oranı yüzde 22,5'ten yüzde 20.6'ya inerken, daha kötü olacağını bekleyenlerin oranı ise yüzde 38.8'den yüzde 42.7'ye yükseldi.

Toplam 7 bin 937 tüketicinin katılımıyla yapılan ankete katılanların yüzde 28'i gelecek dönemde yarı dayanıklı tüketim mallarına yapacakları harcamaların belirgin olarak artacağını yüzde 17.7'si ise azalacağını ifade etti.

Mevcut dönemin dayanıklı tüketim malı alımına uygun olduğunu düşünen tüketicilerin oranı yüzde 37.7'den yüzde 35.97a inerken yanlış bir dönemi olduğunu düşünenlerin oranı ise yüzde 25.4'ten yüzde 29.5'e yükseldi.

Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!