Tüketici yeniden güvenmeye başladı

Güncelleme Tarihi:

Tüketici yeniden güvenmeye başladı
Oluşturulma Tarihi: Şubat 22, 2006 10:44

Tüketici güven endeksi ocakta yüzde 2.3 oranında artarak 101.74’le yeniden "güven" konumuna geldi. Tüketicinin geçen yıl haziran ayıyla birlikte girdiği güvensizlik konusundan yeniden çıkmasında, satın alma güçlerine, genel ekonomik duruma ve dayanıklı tüketim malı satın almak için uygunluğuna ilişkin değerlendirmelerinin iyileşmesi etkili oldu.

Haberin Devamı

Merkez Bankası ve Türkiye İstatistik Kurumu’nun (TÜİK) ortaklaşa yaptığı Aylık Tüketici Eğilim Anketi ve anket kapsamındaki bazı soruların yanıtlarındaki gelişime bakılarak oluşturulan Tüketici Güven Endeksi’nin ocak ayı sonuçları açıklandı. Buna göre geçen yıl aralıkta 99.45 düzeyinde bulunan endeks ocakta 101.74’e çıktı. Güven endeksi 100’ün altındayden tüketicinin güvensizliğine, 100’ün üzerindeyken ise güven konumuna işaret ediyor.
Tüketici güven endeksi hesaplanmaya başlandığı dönemde ilk kez 100’ün altına geçen yıl haziran ayında inmişti. Bu dönemde 95.51’le en düşük noktaya ise geçen yıl eylülde gerileyen güven endeksi izleyen aylarda ise genellilke yükseliş eğiliminde olmuş ancak 100’ü aşamamıştı.

Ocakta güven endeksindeki yükseliş tüketicilerin mevcut ve gelecek döneme ilişkin satınalma gücü, gelecek döneme ilişkin genel ekonomik durum ve mevcut dönemin dayanıklı tüketim malı satınalınmasına uygunluğuyla ilgili beklenti ve değerlendirmelerinin iyileşmesinden kaynaklandı. Ancak gelecek dönem iş bulma olanaklarıyla ilgili beklentilerdeki olumsuzluk ise devam etti. Tüketici güven endeksi Şubat 105.21 Mart 102.05 Nisan 100.36 Mayıs 100.34 Haziran 99.05 Temmuz 99.23 Ağustos 97.46 Eylül 95.51 Ekim 98.06 Kasım 99.53 Aralık 99.45 Ocak 101.74

SATINALMA GÜCÜ

Ankete katılan tüketicilerden altı ay öncesine göre şu andaki satınalma gücünün daha iyi olduğunu belirtenlerin oranı yüzde 14.3’ten yüzde 14’e, daha kötü olduğunu belirtenlerin oranı ise yüzde 36.5’ten yüzde 34.6’ya geriledi.
Gelecek altı aylık dönemde satınalma gücünün daha iyi olacağını belirtenlerin oranı yüzde 15.9’dan yüzde 17.9’a yükselirken, daha kötü olacağını bekleyenlerin oranı ise yüzde 29.9’dan yüzde 25.9’a indi.

Türkiye’nin şu andaki genel ekonomik durumunun geçen üç aya göre daha iyi olduğunu düşünen tüketicilerin oranı yüzde 23.6’dan yüzde 26.2’e yükselirken, daha kötü olduğunu düşünenlerin oranı da yüzde 34.5’ten yüzde 30.9’a geriledi. Gelecek üç aylık dönemde genel ekonomik durumun geçen üç aya göre daha iyi olacağını bekleyenlerin oranı yüzre 21.8’den yüzde 23.8’e yükselirken, daha kötü olacağını tahmin edenlerin oranı ise yüzde 29.1’den yüzre 26.2’ye düştü.

Gelecek altı aylık dönemde iş bulma olanaklarının artacağını bekleyenlerin oranı yüzde 22.7’den yüzde 21.8’e inerken, azalacvağını tahmin edenlerin oranı ise yüzde 34.9’dan yüzde 36.4’e yükseldi.
Mevcut dönemin dayanıklı tüketim malı satınalınması için uygun oludğunu düşünenlerin oranı yüzde 48’den yüzde 54.1’e çıktı. Uygun olmadığını düşünenlerin oranı ise yüzde 15.5’ten yüzde 14.7’ye geriledi.

Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!