Tofaş'tan 800 milyon dolarlık ihracat hedefi

Güncelleme Tarihi:

Tofaştan 800 milyon dolarlık ihracat hedefi
Oluşturulma Tarihi: Temmuz 24, 2001 14:14

Koç Holding Tofaş Grubu Başkanı Bülend Özaydınlı, Tofaş'ın ihracatının bu yıl yaklaşık 800 milyon dolar, gelecek yıl ise 1 milyar dolar olarak gerçekleşeceğini söyledi.

Tofaş Grubu Başkanı Özaydınlı, ''Eğer yakın bir tarihte güven ortamı oluşturulur ise hiç şüpheniz olmasın ki Eylül ayından itibaren Türkiye'de yavaş yavaş toparlanma başlayacaktır'' dedi.

Özaydınlı, Tofaş'ın üreterek Avrupa'ya ihraç ettiği Doblo'da Avrupalı müşterinin 2 ay beklemek durumunda olduğunu belirterek, bu talebi karşılamakta zorlukla karşılaştıklarını bildirdi.

Koç Topluluğu'na bağlı 8 ildeki 11 şirketin Koç Holding ile birleşmesinden sonra oluşan Tofaş-Fiat Otoyol-İveco ürünlerinin satış,satış sonrası hizmetleri ve Alfa Romeo satış sonrası hizmetlerini sunan Birmot, (Birleşik Motor Sanayi ve Ticaret) Koç Holding Nakkeştepe Tesisleri'nde düzenlenen basın toplantısıyla tanıtıldı.

Özaydınlı, toplantıda yaptığı konuşmada, dünya otomotiv sektörünün ciddi bir değişim sürecinden geçtiğine işaret ederek, Tofaş ailesinin de global anlayışın hakim olduğu bu hızlı süreç içinde değişimi bir bütünlük anlayışıyla uyguladığını vurguladı.

YENİ ÜRÜNLER SONBAHAR'DA

Tofaş'ta ilk değişimin ürün yelpazesinde başladığını ve devam edeceğini anlatan Özaydınlı, ''2001 Sonbaharı ile 2002'de yeni ürünlerimiz müşterilerimizle kucaklaşacaktır.

Palio ile başlayan Mareave Brava ile güçlenen Doblo ile süren ürün yenileme çalışmalarımızı yeni Fiat ürünleri, Alfa Romeo gibi yeni markalar zenginleştirecektir'' dedi.

Bülend Özaydınlı, Tofaş'ın ürün konusunda başlattığı kalite iyileştirme çalışmalarının ilk ödüllerini almaya başladığını belirterek, bu yılın ilk 6 ayında Türk otomotiv üreticilerinin ve ithal markaların satışlarında yüzde 91'lere varan düşmeler söz konusu iken ihracat dahil toplam satışlarını artıran tek otomotiv şirketinin Tofaş olduğunu söyledi.

Bu artış oranının yüzde 34 olduğunu kaydeden Özaydınlı, Tofaş'ın ihracatının bu yıl yaklaşık 800 milyon dolar, gelecek yıl ise 1 milyar dolar olarak gerçekleşeceğini anlattı.

Yıllar önce kalitesi nedeniyle eleştirilen Tofaş'ın, bugün Avrupa talebini karşılamakta zorlanıyor olmasının, kalite konusunda şirketin verdiği olumlu tepkinin ve değişimin bir sonucu olduğunu dile getiren Özaydınlı, ürün yelpazesinde yapılan değişim çalışmalarına paralel olarak şimdi de yapısal değişim sürecini gerçekleştirmekte olduklarınısöyledi.

Bu sürecin ilk aşamasının Tofaş Fabrika ve Tofaş Oto'nun birleştirilmesi olduğunu bildiren Özaydınlı, ikinci yapısal değişim sürecinin de Birmot ile oluştuğunu kaydetti.

Toplantıda soruları da yanıtlayan Özaydınlı, Birmot'un, Tofaş'ın yurtiçi satışlarındaki payının yüzde 60, Otoyol grubu satışlarında da yüzde 70 olduğunu, geçen yıl bu 11 şirketin toplam cirosunun 700 milyon dolara ulaştığını aktardı.

SEKTÖRÜN DURUMU KAYGI VERİCİ

Özaydınlı, Birmot'un hedefleriyle ilgili bir soru üzerine, şunları söyledi: ''Birmot'un bu yılki cirosu geçen yılın yüzde 60'ları kadar olabilir. Şu anda otomotiv sektörünün durumu kaygı verici bir durumda olmakla birlikte, Türkiye'de otomotiv talebinin uyumakta, beklemekte olduğunu düşünecek olursak bu krizin aşılmasına paralel olarak bu yan talep mutlak olarak harekete geçecektir.

Geçtiğimiz yıllardaki bunalımdönemlerine bakın, onu izleyen yıllarda ciddi artış söz konusu olmuştur. Bütün mesele bunalım döneminin ne kadar süreciğine bağlıdır. Ümidimiz, bu sürecin kısa olmasıdır.''

Özaydınlı, ''Ekonomik krizin maliyetlere yansıması hedeflerinizi etkiliyor mu?'' sorusuna, ''Ekonomik bunalımın eksileri de artıları davar. Hep eksisi yok, artısı da devalüasyondur. Devalüasyon iyi bir şeymidir? Genelde değildir ama ihracat açısından da olumlu yönleri olan bir gelişmedir'' yanıtını verdi. Özaydınlı, sadece otomotivde değil, Türkiye'nin genel ihracat rakamlarında da önümüzdeki dönemlerde daha ciddi artışlar olması gerektiğini kaydetti.

Özaydınlı, bu tür durumda kazançlı çıkan şirketlerin daha önceden önlem alanlar olduğunu, Tofaş'ın da bunlardan bir tanesi olduğunu vurguladı. Özaydınlı, yılın ilk yarısında iç talepte ciddi bir düşme olduğuna da işaret ederek, Birmot'un satışlarına ilişkin, ''Öyle umuyoruz ki Eylül ile birlikte talepte bir kıpırdama olacak. Geçtiğimiz yılın rakamlarına ulaşmasak dahi bu sene ciddi rakamlar oluşturabileceğimizi umuyoruz'' dedi.

KRİZ BEKLİYORUZ DİYENLER

Özaydınlı, ''Ekonomik kriz bekliyoruz'' diyenlerin bu söylemlerini daha somutlaştırmaları gerektiğini vurgulayarak, Türkiye'nin şu andakidurumunun ana nedenlerinden birinin bu tür beklentilerin yaratılmış olması olduğunu söyledi. Özaydınlı, ''Ama Türkiye'nin genel parametrelerine bakıldığı zaman o kadar umutsuzluğa kapılacak bir nokta yok. Yeter ki öncelikle kendimize güvenelim. Onun da gerekleriniyerine getirelim'' dedi.

Tofaş'ın iç talepteki bu hızlı iniş çıkışları dikkate alarak, ihracata ağırlık verdiğini hatırlatan Özaydınlı, ''Doblo tüm Avrupa ülkelerinde satılıyor ve bugün bir Avrupalı müşteri Doblo alabilmek için 2 ay beklemek durumunda. Bu talebi karşılamakta zorlukla karşılaşıyoruz. Bu şu anlama geliyor; Avrupa müşterisinin ne kadar seçici olduğunu hatırlarsak, demek ki Tofaş, kalitesiyle kendini kabul ettirmiştir.''

EYLÜL'DEN İTİBAREN CİDDİ BİR TOPARLANMA

Ekonomiye ilişkin bir soru üzerine de Özaydınlı, ''Eğer yakın bir tarihte güven ortamı oluşturulursa hiç şüpheniz olmasın ki Eylül ayından itibaren Türkiye'de yavaş yavaş toparlanma başlayacaktır. Ani bir toparlanma demeyelim ama ciddi bir toparlanma başlayacak" dedi.
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!