Åžimdi moda e-seyahat

Güncelleme Tarihi:

Åžimdi moda e-seyahat
OluÅŸturulma Tarihi: AÄŸustos 16, 2001 00:00

Ä°nternetin hızlı gelimiÅŸi turizm sektöründe de ciddi deÄŸiÅŸimlere yol açtı. E-seyahat, seyahat endüstrisinde yaÅŸanan bütün geliÅŸmeleri yakından etkileyen önemli bir aktör haline geldi. Ekin Yazım Merkezi'nin yaptığı araÅŸtırmaya göre, 1990 yılının başında interneti dünya yüzeyinde 3 milyondan az insan kullanırken ve e-ticaret geliÅŸmemiÅŸken, 2000 yılı tamamlandığında interneti 400 milyondan fazla insan kullanıyor ve bu kitlenin yüzde 25'i internet üzerinden alışveriÅŸ yapıyor. Bu faaliyetlerden de 400-500 milyar dolarlık bir ciro doÄŸuyor. Teknolojik alanda yaÅŸanan geliÅŸmelerin seyahat endüstrisini de ciddi biçimde etkilediÄŸine dikkat çekilen araÅŸtırma, e-seyahatin, pazardaki rolünün her geçen gün biraz daha büyüdüğünü gösteriyor. Dünya e-seyahat satışları 2000 yılında 18 milyar dolar olarak gerçekleÅŸirken, 2001 yılında 24 milyara, 2002 yılında 31 milyar, 2003 yılında 38 milyar, 2004 yılında 46 milyar, 2005 yılında 55 milyar ve 2006 yılında 62 milyar dolara ulaÅŸması bekleniyor. ONLINE SEYAHAT PAZARININ LÄ°DERLERÄ° Avrupa online seyahat pazarı da hızlı bir geliÅŸme gösteriyor. Avrupa çapında 2000 yılında 2.2 milyar dolara çıkan online seyahat satışlarının, 2001 yılında 4 milyar, 2002 yılında 5.6 milyar dolara ulaÅŸması bekleniyor. Bu bölgede seyahat pazarındaki iÅŸlem hacminin ülkelere dağılımı incelendiÄŸinde, Ä°ngiltere ve Almanya ilk sıralarda bulunuyor. Ä°ngiltere yüzde 30 pay ile ilk sırayı alırken, onu yüzde 26 ile Almanya izliyor. Ä°skandinavya, Finlandiya, Ä°zlanda grubu yüzde 13, Fransa, Benelüks, Avusturya, Ä°sviçre, Ä°rlanda grubu yüzde 23, Ä°talya, Ä°spanya, Portekiz, Yunanistan grubu ise yüzde 8 pay alıyor. ABD'de 1999 yılında toplam online satışlar içinde yüzde 3.5 olan online seyahat satışları payı, 2000 yılında yüzde 6'ya yükseldi ve 2001 yılında yüzde 10 dolayında gerçekleÅŸmesi bekleniyor. Geçen yılki online satışların kendi alt gruplarına göre dağılımı incelendiÄŸinde, yapılan satışların yüzde 60'ının havayolu firmaları tarafından gerçekleÅŸtirildiÄŸi ve ikinci sırayı yüzde 17 ile oteller, üçüncü sırayı yüzde 18 ile paket turların aldığı ortaya çıkıyor. TUR OPERATÖRLERÄ°NÄ°N KARI ARTIYOR E-ticaret ile sabit masrafların azaldığına, komisyon olmadığına, pazarlama ve diÄŸer masrafların kısıldığına dikkat çekilen araÅŸtırmada,''E-ticaret, tur operatörlerinin karını artırıyor'' denildi. AraÅŸtırmaya göre, e-seyahat, 500 poundluk bir paket tur içinde yüzde 15 paya sahip olan acente komisyonu, yüzde 4 sabit giderler, yüzde 3 broşür payının toplamı olarak, paket maliyetinin yüzde 22'sini oluÅŸturan maliyetlerde önemli tasarruflar saÄŸlıyor. Tur operatörlerinin birçoÄŸu, acentaların ortadan kalkması yoluyla komisyonların düşürülmesini, maliyetlerin azalmasında birinci etken olarak görüyor. Tüketiciye birebir ulaşılmasını saÄŸlayan internet, rezervasyon, konaklama ve müşteri hizmetlerinde de tasarruf saÄŸlıyor. ACENTALARIN PABUCU DAMA MI ATILIYOR? Mevcut seyahat satış sistemi içinde acentalar çok önemli bir yer tutarken, kendi acenta ağına sahip tur operatörleri bile yakın bir gelecekte internetin acentaların önüne geçeceÄŸini ifade ediyor. AraÅŸtırmada, her türlü acenta üzerinden gerçekleÅŸecek iÅŸin hacminde 3 yıl içinde yüzde 15 oranında bir azalma yaÅŸanmasının beklendiÄŸi kaydedildi. Acentalık mesleÄŸinin ayakta kalabilmesi için teknolojik yatırımlara ağırlık verilmesi gerektiÄŸi vurgulanan araÅŸtırmaya göre, uluslararası alanda önde gelen seyahat acentaları bu konuya ağırlık verirken, yerli acentalar açısından bilinçlenme düzeyi daha geri düzeyde bulunuyor. Bu arada, tur operatörleri gelecekte e-ticaretin, yeni dağıtım kanalları açacağına, operasyon maliyetlerini düşüreceÄŸine ve pazar paylarını artırmalarına yardımcı olacağına inanıyor. Tur operatörlerine göre, e-seyahatin getireceÄŸi tehlikelerin başında ise ''yeni rakipler'' geliyor. Tur operatörleri, geleceÄŸin rakibi olarak teknolojiyi elinde bulunduran ÅŸirketleri görüyor. 'Zayıf müşteri etkileÅŸimi, markanın kaybı'' unsurları da diÄŸer tehlikeler olarak sıralanıyor. Tur operatörleri, ''e-seyahatten en çok çıkarı'' olacak kesimlerin ise, tüketiciler ve operatörler olacağı görüşünde birleÅŸiyor. Â
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!