Reklamcıların seçim yarışı

Güncelleme Tarihi:

Reklamcıların seçim yarışı
Oluşturulma Tarihi: Ekim 30, 2002 02:00

3 Kasım seçimleri sadece siyasi partiler için değil, reklam ajansları için de bir yarışa dönüştü. Erken seçim nedeniyle hazırlıksız yakalanan ajanslar, müşterileri olan siyasi partiler için bu seçimde ilk kez cep telefonları ve interneti de bir mecra olarak kullandı.

SİYASİ parti liderleri ve milletvekili adayları seçim meydanlarında ter dökerken, 3 Kasım için perde arkasında da reklam ajansları kıran kırana yarışıyor.

Erken seçim kararının alınması ve kesin seçim tarihinin kısa bir süre önce belli olması nedeniyle siyasi partiler ve reklam ajansları hazırlıkları bu kez biraz aceleye geldi. RTÜK ve YSK'nın da radyo ve televizyonlarda siyasi partilerin reklamlarını yasaklaması da eklenince, 3 Kasım seçimlerinde, partilerin seçim öncesi akıllara kazınan sloganları, söylemleri eskisi kadar yaygınlaşamadı. Zamanın sınırlı olması nedeniyle, siyasi partilere reklam ve tanıtım hizmeti veren ajanslar geçmiş seçimlerde olduğu gibi ses getiren projelere imza atamadılar.

Bu kez kampanyalarda genel olarak ılımlı ve birleştirici söylemleri kullanarak sağ-sol ayrımını yapmak yerine geniş tabanlı katılım bekleyen, suçlayıcı ifadelere fazla yer vermeyen ve ağırlıklı olarak ekonomik koşulları vurgulayan içerikte mesajlar verildi.

TEKNOLOJİ KULLANIMI

3 Kasım seçimlerinde göze çarpan yeni yöntem, internet kullanımıydı. Hemen hemen tüm partilerin ilanlarına internette rastlamak mümkün . İnternet ilanları, parti bayrakları, broşürler ve bill-board afişleriyle birlikte seçim kampanyalarının olmazsa olmazları arasına girdi.

Seçim kampanyalarında kullanılan bir diğer ilk de cep telefonuna gönderilen mesajlardı.

Ancak kısa mesaj kullanmak partilerden internet kadar rağbet görmedi. Partilerin bir kısmı bu yöntemi seçerken, bir kısmı da ‘kimseyi rahatsız etmeye hakkımız yok’ diyerek bu yolu tercih etmedi.

AKP mimikler için ekranlı TIR kullandı

AKP
, tanıtım kampanyasının bütçesini kısıtlı tutan partiler arasında. Arter Ajans Başkanı Erol Olçok, özellikle mitinglere ağırlık verdiklerini belirtti. Seçim turlarının Hakkari'den başlamasının Doğu Anadolu Bölgesi'ne verdikleri önemi anlatmak için bir sembol olduğunu söyleyen Olçak, dünyada 4 tane olan 36 metrekare ekrana sahip 2 TIR'ı Türkiye'ye getirdiklerini belirterek, ‘‘Bu sayede en uzak noktadan bile izleyen kişinin, konuşmacının tüm yüz ifadesini, mimiklerini görebilmesi sağlandı’’ dedi.

ANAP reklamda en çok gençlere yüklendi

ANAP
, seçim kampanyasında internet sitelerine en fazla ilan veren siyasi partiler arasında yer aldı. Pek çok yabancı internet sitesine de Türkiye'den bağlanıldığında ANAP'ın reklam kuşaklarına rastlanabiliyor. ANAP'ın reklam ajansı Terminal İstanbul'un yöneticisi İpek Bülbüloğlu, ‘‘Bu seçimlerde ilk defa oy kullanacak yaklaşık 8 milyon gence ulaşmak için internetten yapılan tanıtımlara ağırlık verdik’’ dedi. Bülbüloğlu, kullanılan afişlerin ve parti bayraklarının plastik malzemeden olmamasına ve dolayısıyla çevreye duyarlı davrandıklarına dikkat çekiyor.

DSP ‘otobüs’le teknolojiye odaklandı

SESSİZ
devrim sloganıyla yola çıkan kampanyada DSP'nin iktidar olduğu günden beri yaptığı icraatları vurgulamayı seçtiklerini söyleyen Klan Ajans'ın yetkilisi Alev Çeliktaş, ‘‘Buna uygun olarak da mesajlarımızı iletirken iddialı söylemlerden, kişileri rahatsız edecek yolları kullanmaktan yani SMS veya telefonla seçmenlere ulaşmaktan kaçındık’’ dedi. Çeliktaş, kampanyanın bir bölümünün de DSP'nin e-Türkiye projesine verdiği desteğin vurgulamasına dayandığını belirtti. Çeliktaş, bunun için GPRS teknolojisi kullanan sekiz adet bilgisayar ve bir gösterim merkeziyle donatılmış ‘‘bilgi toplumu otobüsü’’ kullanıldığını kaydetti.

DYP seçimi İletişim Merkezi'nden yönetiyor

DYP
'de seçim kampanyası sadece Cenajans tarafından yürütülmedi. DYP, Ufuk Söylemez ve partililerin katılımıyla oluşturulan özel bir ‘‘Seçim İletişim Merkezi’’ ile seçim kampanyasında diğer partilerden önde olmaya çalıştı.

DYP'nin seçim kampanyasında sorunlara planlı, programlı, yapıcı çözümler getirileceğinin vurgulandığını açıklayan Cenajans yöneticisi Aykut Taluy, broşür, billboard afişleri, miting şarkıları, program kitapçıkları, gazete ilanlarının yanı sıra, internet siteleri ve cep telefonu hatlarını kullanarak geniş kitlelere ulaşmaya çalıştıklarını belirtti.

Genç Parti helikopterle miting rekoru kırdı

CEM
Uzan'ın Genel Başkanı olduğu Genç Parti, ünlü reklamcı Ali Taran ile çalışıyor. Uzan'ın konuşma metinlerinden, kullandığı vücut diline kadar her ayrıntı ile Taran ve ekibi ilgileniyor. Genç Parti, bugüne kadar en fazla miting yapan parti durumunda. Cem Uzan helikopteri ile bir günde birkaç şehirde birden miting yapıyor. Böylece Genç Parti'nin bugüne kadar yaptığı miting sayısı 130'a ulaştı. Cem Uzan, televizyon programlarına katılmadı ve basının önüne çıkmadı. TRT'nin her siyasi parti için ayırdığı propaganda süresini de kullanmayan Uzan, ailesinin sahip olduğu medya kuruluşlarının büyük desteğini aldı.

CHP, çifte ajansla her kesime ulaşmayı denedi

CHP
seçim hazırlıklarını Kanguru ve İRA olmak üzere iki ajansla yürüttü. Kanguru reklam ajansı yöneticilerinden Faruk Bil, CHP'nin seçim kampanyasını şöyle özetledi: ‘‘CHP, en köklü sol parti olmasına rağmen bunu vurgulamak yerine sorunların sağı-solu yok diyerek her kesimden, her iş sahasından, sorunları ve sorumlulukları olan herkese hitap etmeyi amaçladık.’ Bil, gazete ve billboard ilanları hazırlandığını, internet sitelerinden 20 tanesine ilan verdiklerini ve CHP'nin mitinglerinin televizyonlara ücretsiz olarak geçildiğini de söyledi.

MHP tanıtımda National Geographic ile de çalıştı

MHP
'nin seçim kampanyası, diğer partilerle karşılaştırıldığında küçük farklılıklar içeriyor. İlk farklılık reklam ajansında. Advise Ajans İstanbul'da değil İzmir'de ve propaganda için interneti kullanmıyorlar. Advise Ajans yöneticisi Ceyhan Borlak, seçim kampanyalarının belli bir kesime değil herkese hitap etmesini amaçladıklarını söylüyor. İlanların yoğun olarak billboard ve yazılı basında yeralması ilkesine dayanan kampanya sürecinde bir ilk de yaşandı. National Geographic dergisinde ilk defa siyasi parti ilanı yer aldı. Borlak bıktırıcı olacağı düşüncesiyle SMS mesajı kullanmadıklarını söyledi.
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!