GeriEkonomi Rakamlar ortada: Trump’ın eli sağlam
MENÜ
  • Yazdır
  • A
    Yazı Tipi
  • Yorumlar
    0
    • Yazdır
    • A
      Yazı Tipi

Rakamlar ortada: Trump’ın eli sağlam

Rakamlar ortada: Trump’ın eli sağlam

Donald Trump’ın otomotiv sektörüne yönelik tehditlerinin altında ülkenin dış ticaret açığı yatıyor. Bugün ABD’den dünyaya değeri 54 milyar dolar 2 milyon araç ihraç edilirken, bunun karşılığında 179 milyar dolar değerinde 8 milyon araç ithal ediliyor. Yani ortada 125 milyar dolarlık bir dış ticaret açığı bulunuyor. Ülkeden yapılan ihracatın büyük kısmını da ABD dışı üreticiler yapınca Trump’ın, ‘Üretmeyene vergi’ kozunu sonuna kadar kullanacağı anlaşılıyor.

20 Ocak’ta 45’inci ABD Başkanı olarak görevine hızlı başlayan Donald Trump, 10 günde tüm dünyayı karıştırdı. 7 Müslüman ülkeye ABD sınırlarını

Rakamlar ortada: Trump’ın eli sağlam

kapatarak dünyanın tepkisini çeken Trump, başta Meksika olmak üzere ülkeye ithal olacak girecek tüm mallara için de yüzde 20 vergi önermesi büyük sıkıntı yarattı.

Beyaz Saray Basın Sekreteri Sean Spicer, yaptığı açıklamada; “Plana bakıldığında, Meksika gibi ticaret açığımızın bulunduğu ülkelerden gelen ithalat vergileri için kapsamlı bir vergi reformu gerekli. 50 milyar dolara yüzde 20 vergi uygulandığında, yılda 10 milyar dolar gelir elde edebiliriz ve bu mekanizma güney sınırına yapmayı planladığımız duvarın masrafını tek başına karşılayabilir” dedi. Önerilen bu plan bir çok uzmana göre sadece Meksika’dan değil, dünyanın dört bir yanındaki şirketlerin iç satış ve ithalatlarına uygulanacak. Tax Foundation tarafından yapılan bir analize göre, yeni planın on yıldan biraz fazla bir sürede 1.1 trilyon dolardan fazla gelir oluşturması bekleniyor. 

ANLAŞMALAR İPTAL OLUYOR

Yetkililer, ABD, Kanada ve Meksika devletlerinin 1989’da kurdukları ticari ve ekonomik birlik olan NAFTA alanındaki herhangi bir kısıtlamanın ABD ekonomisine “ciddi bir darbe” indireceğini belirterek, “İthalat vergileri ile ABD, uzun vadede kendi ayağına sıkıyor” dedi. Trump yönetimi NAFTA anlaşmasından çıkmaya hazırlanırken geçtiğimiz hafta ABD, Avusturalya, Brunei, Kanada, Şili, Japonya, Malezya, Meksika, Yeni Zelanda, Peru, Singapur ve Vietnam arasında serbest ticareti öngören Trans-Pasifik Ortaklığı Anlaşması’ndan (TPP) çıktığını açıkladı. Tabi böyle bir ortamda Obama döneminde ABD’nin Avrupa ile yapmayı planladığı Transatlantik Ticaret ve Yatırım Ortaklığı Anlaşması’nı (TTIP) imzalamasının da söz konusu olmadığı ortada. Peki Trump yönetiminin uluslararası ticaret anlaşmalarını birer birer iptal etmesinin sebebi ve sonuçları ne olacak. Aslında otomotiv dış ticareti durumu çok net özetliyor.

125 MİLYAR DOLAR AÇIK

Bugün ABD’den dünyaya 54 milyar dolar değerinde toplam 2 milyon 7 bin araç ihraç ediliyor. Bunun da çoğunluğu Amerikan olmayan uluslararası markalardan geliyor. Yani ihracatın çoğunu ABD’de yatırımı olan Toyota, Honda, BMW, Mercedes ve Volkswagen yapıyor... Amerikan markaları ise düşük sayıda ve ağırlıklı olarak Çin ve Ortadoğu’ya ihracat yapıyor. ABD’nin toplam otomotiv ihracatına karşılık 17 milyon adedin üzerinde otomobilin satıldığı dünyanın en büyük ikinci otomotiv pazarı ABD’ye ithal edilen araç sayısı ise tam 8 milyon 5 bin.

Bunların ithalat değeri ise 179 milyar dolar. Yani ABD’nin sadece otomotiv ticaretinde toplam 125 milyar dolarlık dış ticaret açığı var. Toplam ithalata bakıldığında ise neredeyse yüzde 90’ının TPP ve NAFTA bölgesi ülkelerden yapıldığı görülüyor. Düşünün ithal edilen 8 milyon aracın 4 milyonu yani yarısı

Rakamlar ortada: Trump’ın eli sağlam

Kanada ve Meksika’dan ithal ediliyor. Bu araçların toplam ithalat miktarı ise 80 milyar doları buluyor. Bu iki ülkeyi Japonya takip ederken, 4’üncü sırada Almanya yer alıyor. İşte yeni başkan Trump’ın eline bu rapor verilince hemen anlaşma iptallerine ve Meksika’ya yönelik tehditlere başlıyor. Sonuçta otomotiv yetkilileri, ‘Trump uzun vadede kendi ayağına sıkıyor’ diyor ama rakamlar bunu göstermiyor. Çünkü uluslararası markalar için ABD pazarı olmazsa olmaz bir pazar. Eğer bu pazarda olmak istiyorlarsa açıkçası üretim yapmaktan başka çareleri kalmıyor. Çünkü buna karşın ABD’li markaların sınırlı ihracatına bağlı olarak ek vergi konulan ülkelerin karşı hamlesi pek işe yaramaz gözüküyor.

Üretim karşılığı vergi indirimi

ABD Başkanı Donald Trump’ın, geçtiğimiz hafta Beyaz Saray’da düzenlenen toplantıda Amerikalı otomotiv devlerinin CEO’larıyla bir araya geldi. Trump’ın Ford CEO’su Mark Fields, Fiat-Chrysler CEO’su Sergio Marchionne ve General Motors (GM) CEO’su Mary Barra ile gerçekleştirdiği toplantının ardından yapılan açıklamada Amerikalı şirketlerin üretimlerini ABD’ye taşımaları için “vergi oranlarında önemli ölçüde kesintiye gidilerek firmalara çok büyük ivme sağlanacağı” belirtilirken, ABD’nin otomotiv endüstrisi üzerindeki çevresel regülasyonların da sınırlandırılacağı aktarıldı. 

Haber Yorumlarını Göster
Haber Yorumlarını Gizle