Plaka dondurma dünyada yok merkeze paralı giriş var

Güncelleme Tarihi:

Plaka dondurma dünyada yok merkeze paralı giriş var
Oluşturulma Tarihi: Ocak 15, 2007 00:00

Başbakan Tayyip Erdoğan’ın, ’İstanbul’da araç plakalarının sayısını dondurma’ formülü, otomotiv dünyası tarafından uygulanabilir olarak görülmedi. Dünyada böyle bir uygulama olmadığını söyleyen otomotiv üreticileri, İstanbul’da Londra ve Tokyo’daki gibi şehir merkezine araç girişinin ücretli yapılabileceğini söylediler.

BAŞBAKAN Tayyip Erdoğan’ın İstanbul’daki trafik sorununa çözüm olarak, araç sayısını 2.5 milyondan 2 milyona indirip, dondurma formülünü ortaya atması otomotiv sektörü tarafından pek ciddiye alınmadı. Otomotiv yetkilileri, ’plaka dondurma’ formülünün sadece Erdoğan’ın içi doldurulmamış bir görüşü olduğunu ve hiç bir detayının bulunmadığını belirttiler. Dünyanın hiç bir yerinde böyle bir uygulamanın olmadığını söyleyen yetkililer, Erdoğan’ın açıklamasının kısa vadede otomotiv satışlarını artırabileceğinin altını çizdiler.

HAVAYI KİRLETENDEN PARA ALINIYOR: Honda Türkiye Genel Müdür Yardımcısı Ümit Karaarslan, "Başbakan’ın açıklaması kısa vadede perakende satışları artırır. Bazı insanlar talebi öne çekecektir" dedi. Karaarslan, "Taksi plakalarında durum ortada. 17 taksi plakası olan kişiler var. Türkiye’de hurda indirimi yapıldığında da, hurda araçlar stoklanmıştı. Böyle bir uygulamada da plakalar stoklanır" diye konuştu. Erdoğan’ın Tokyo ve Londra’da benzer uygulamaların yapıldığını söylemesine ise Karaarslan şu yorumu yaptı: "Bugün ne Tokyo’da ne de Londra’da kesinlikle böyle bir uygulama yok. Tokyo’da şehir merkezlerine belirli saatlerde giriş yapanlardan para alıyorlar. Şehir merkezlerinin girişlerinde gişeler var ve oraya para ödeyerek şehre giriyorsunuz."

İÇİ DOLDURULMAMIŞ BİR FİKİR: Volkswagen Binek Araçlar Genel Müdürü Birgül Ak Karacahisarlı ise, ’Plaka dondurma’ formulünün Başbakan’ın bir görüşü olduğunu belirterek, "Bu açıklama kısa vadede satışların artmasını az da olsa etkiler. Ama artık tüketiciler çok bilinçli" dedi. Böyle bir formülün uygulamasının çok mümkün görünmediğini kaydeden Ak Karacahisarlı şöyle konuştu: "Bu bir fikir ve daha çerçevesi bile çizilmemiş, içi doldurulmamış. İstanbul’un yakın komşu illeri var. Oralarda kapsama girecek mi. Yani ortada elle tutulur bir çözüm yok." GM Türkiye Genel Müdürü Özcan Keklik, Erdoğan’ın formulünü ciddi bir şey olarak algılamadığını belirtti.

Dünyada örneği yok

OTOMOTİV Sanayicileri Derneği (OSD) Genel Sekreteri Ercan Tezer, "Dünyada bazı kentlerde de trafikte kısıtlayıcı tedbirler var ancak o uygulamalar genellikle belli merkezlere araçla girişi özendirmeyen ya da masraflı hale getiren uygulamalardır. Böyle bir uygulama yok. Plakaya sınırlama genellikle plakaların değerini artırır. Çünkü bir araç hurdaya çıkmadıkça plaka imkanı da olmaz. Bu durumda da plaka değerleri araç değerlerini bile geçebilir" diye konuşurken, Otomotiv Distribütörleri Derneği (ODD) Başkanı Yüksel Mermer ise "Dünyada böyle bir uygulama yok. Böyle bir yola başvuracaklarına trafiği daha akılcı çalışmalarla düzeltseler daha iyi olur" açıklamasını yapıyor.

İstanbul’da 2.8 milyon araç var

TÜRKİYE
İstatistik Kurumu’nun 2006 yılı Ekim ayı raporuna göre Türkiye’de trafiğe kayıtlı toplam 12 milyon 95 bin 640 araç bulunuyor. Bu araçların yüzde 50.3’ü otomobil, yüzde 14.8’i motosiklet, yüzde 13.7’si kamyonet, yüzde 10.6’sı traktör, yüzde 5.9’u kamyon, yüzde 2.9’u minibüs, yüzde 1.5’i otobüsten oluşuyor. Trafiğe kayıtlı araçların yüzde 31’i İstanbul’da, yüzde 6.9’u Ankara ve yüzde 6.4’ü İzmir’de yer alıyor. Yani İstanbul’da toplam trafiğe kayıtlı araç sayısı 3 milyon 749 bin 648. Bu rakamdan motosiklet ve traktörü çıkarttığımız zaman rakam 2 milyon 797 bin 238 adede iniyor. Yani Erdoğan’ın formulü uygulanırsa 800 bin araç trafikten çekilecek.

Satışların yüzde 45’i İstanbul’da

TÜRKİYE’de toplam otomotiv satışlarının yaklaşık yüzte 40-45’i İstanbul’da gerçekleşiyor. 2006 yılında 669 bin adetlik satışın gerçekleştiği Türkiye’de bunun yaklaşık 300 bin adedi İstanbul’da gerçekleşen satışlardan oluştu. Bunda nüfusun dışında araç kiralama şirketlerinin merkezlerinin de İstanbul’da olmasının büyük etkisi var.
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!