Patates tarlasından 150 milyon Euro daha çıktı

Güncelleme Tarihi:

Patates tarlasından 150 milyon Euro daha çıktı
OluÅŸturulma Tarihi: Temmuz 01, 2013 12:25

Süleyman Demirel'in 1992'de "Patates değil otomobil satacağız" diyerek temelini attığı Adapazarı Toyota fabrikası bugün yeni bir eşiği daha atladı. 150 milyon euroluk yatırımla üretilecek 11. nesil Corolla üretim hattımdan çıkıyor. Böylece Corolla modeli 7 yıl sonra Türkiye'de üretime geri döndü.

Haberin Devamı

1966'dan bu yana 40 milyon adet satılarak dünyanın en çok satan modeli olan Toyota Corolla'nın yeni modeli üretim hattından çıktı.

150 milyon Euro'luk yatırımla Sakarya'da üretilen yeni Toyota Corolla sedan modelinin yapımı tamamlandı. Yaklaşık 1.5 yıl süren çalışmaların ardından tamamlanan yeni Corolla 52 ülkeye ihraç edilecek.

SAKARYA'DAKİ TÖRENDEN KARELER

Törende konuşan Toyota Başkan Yardımcısı Takeshi Uchiyamada "Türkiye'nin iç pazarı çok cazip. Coğrafi konumu da çok fazla avantaj sağlıyor. Yıllar içinde iki büyük kriz atlattık. Bunun ilki 1999 depremi, ikincisi de dünya ekonomik krizidir. Bunlara rağmen her zaman Türkiye'ye verdiğimiz sözleri tutmaya çalıştık. Toyota Türkiye'nin büyüyeceğine olan inancım, her zamankinden daha fazla. Tüm zorlukları aştı bu fabrika. Bu nedenle Corolla modelini Türkiye'de üretmeye karar verdik." dedi.

Haberin Devamı

"PATATES SOÄžAN YERÄ°NE OTOMOBÄ°L SATACAÄžIZ"

Toyota Türkiye'nin hikayesi yaklaşık 25 yıl önce Sakıp ve Özdemir Sabancı ile başlamıştı. 1984 yılında Toyota distribütörlüğü ile başlayan ilişkiler 1990 yılında

 
‘BİR TANESİ DE TOYOTA SAKARYA OLSUN’

Bilim, Sanayi ve Teknoloji Bakanı Nihat Ergün, Toyota yönetiminden "Sakarya modeli" bir otomobil üretmesini istedi. Ergün, yeni model Corolla'nın hattan çıkış törninde yaptığı konuşmada, Türkiye'de otomotiv sektörünün çok önemli hedefleri olduğunu anlattı.

Bakan Ergün, Toyota'nın Sakarya fabrikasının önemli çalışmalar yaptığını ve 'Sakarya modeli' bir otomobil yapılmasını istedi. Yeni model Corolla'nın 52 ülkeye ihraç edilecek olmasının önemli bir yatırım olduğunu vurgulayan Ergün, "Toyota gibi bir markanın uzun yıllar sonra Adapazar'ında üretilmesi çok anlamlı. Çok marka arabamız olmuştur ama benim en uzun bindiğim arabalardan birisi Toyota Corolla'nın Adapazarı'nda üretilen modelidir. Tam 6.5 yıl hiç birşey değiştirmeden kullandım. Hiç arıza bile vermedi" şeklinde konuştu.

yatırım kararına dönüştü. 1990 yılında yüzde 50 Sabancı Holding, yüzde 40 Toyota ve yüzde 10'u da Mitsui olmak üzere Adapazarı'nda 350 milyon dolarlık yatırımla fabrika kurulması kararı alındı.

Haberin Devamı

Toyota'nın Türkiye'ye gelişi tartışmaları da beraberinde getirmişti. Adapazarı'na kurulacak fabrika tarım arazisine kurulyor eleştirilerine maruz kaldı. 1992 yılında temeli atılan fabrika için dönemin Cumhurbaşkanı Süleyman Demirel "tarlada soğan, patates yerine otomobil üretip satacağız" diyerek eleştirileri cevaplamıştı.  1 milyon metrekare alan üzerine kurulu fabrikanın kapasitesi 100 bin adet olarak belirlenmişti. Toyota da bu tarlalarda çalışan işçileri eğitip otomotiv sektörü işçisi haline getirmişti.

1994'te fabrika faaliyete geçtiğinde üretim bandından ilk Corolla'yı da çıkardı. 7. nesil Corolla Sedan'ın üretimi bu fabrikada gerçekleştirildi. Yıllık üretimi 20 bin adette seyreden fabrikada 9. nesil Corolla 2000 yılında üretilmeye başlandı.

Haberin Devamı

2001 krizi ise fabrikanın tarihinin en zor dönemleriydi. 100 bin kapasitelik fabrikada yıllık üretim 2000'lere kadar düştü. Bu gelişmeler üzerine Sabancı Toyota ortaklığının üretim tarafında Ekim 2001 ayında çekildi.

Ä°HRACAT ÅžAMPÄ°YONU OLDU
Ekonomik toparlanmayla birlikte 2002 yılında iç pazara üretimden ihracata geçen Toyota'nın Adapazarı fabrikası üretimdeki verimliliği ile kısa sürede ihracat listelerinde zirveye çıktı. Dış pazara açılma stratejisi kapsamında konuşan Toyota Motor Başkan Yardımcısı Yoshio Ishizaka, "Patates tarlasından, böyle bir deneyimi olmayan kişilerin otomotiv alanına çekilip eğitilmesi, bu üretim kalitesine ve bu seviyelere gelmemiz çok önemli bir başarıdır" demişti.

Haberin Devamı

2000'li yılların ikinci yarısında da ihracat şampiyonlukları yaşayan Toyota iki başarıya daha imza attı. 2005 yılında 500 bininci aracı Adapazarı fabrikasından çıkaran Toyota 2009 yılında 1 milyonuncu aracı üretim bandından çıkardı.2009 Ağustos'una gelindiğinde ise Sabancı Holding stratejileri doğrultusunda ortaklığın pazarlama tarafındaki Toyotasa hisselerini satarak ortaklıktan tamamen çekildi. Pazarlama cephesinde Suudi ALJ Sabancı'nın yerini almış oldu.

7 YIL SONRA 11. NESİL İLE GERİ DÖNDÜ
Türkiye'deki üretimi 2006 yılında bitirilen Corolla 11. nesil üretimiyle tekrar Türkiye'ye dönmüş oldu. 1994-2006 yılları arasında Toyota’nın Adapazarı fabrikasında üretilen ve daha sonra üretimi Japonya’ya kaydırılan Corolla, 150 milyon Euro yatırımla tamamen yenilenerek geri göndü.

Haberin Devamı

YENİ COROLLA'NIN ÖZELLİKLERİ
Yeni Corolla Toyota’nın yeni tasarım dilini en iyi yansıtan otomobillerden biri konumunda. Yeni Corolla 4620 mm uzunluÄŸunda, 1775 mm geniÅŸliÄŸinde ve 1465 mm yüksekliÄŸinde. Bir önceki nesile göre 80 mm daha uzun, 15 mm daha geniÅŸ ve tavan yüksekliÄŸi 5 mm daha alçak. Yeni Corolla’da Kolay -Akıllı Park Destek Sistemi ile, ön ve arka yan tamponlar üzerinde bulunan sensörler kullanılarak sürücü çok daha dar alanlara otomatik olarak paralel park edebiliyor. 1.33 lt, 1.6 lt benzinli ve 1.4 dizel motorlarıyla satışa sunulacak yeni Corolla’nın satış fiyatı açıklanmazken, rekabetçi bir fiyat ile aracın pazara sunulacağı belirtildi.Â

Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!