Otomotivde Bursa'ya karşı Adapazarı-İzmit hattı

Güncelleme Tarihi:

Otomotivde Bursaya karşı Adapazarı-İzmit hattı
Oluşturulma Tarihi: Ağustos 18, 1997 00:00

Haberin Devamı

Otomobil sektörünün kalbi artık sadece Bursa'da atmıyor. Bursa'da kurulan Tofaş ve Oyak Renault fabrikalarıyla birlikte otomobil sektörünün merkezi haline gelen Bursa, bu ünvanı kaybetmeye başladı. Otomotiv sektörünün kalbi Bursa'nın yanı sıra İstanbul-Adapazarı arasında da atıyor.

Son yıllarda otomobil sektöründeki gelişmeyle birlikte, otomobil firmalarının sayısının artması yatırımları Bursa'nın dışına kaydırdı. Bursa'dan sonra İzmit-Adapazarı hattı da otomobil firmalarının merkezi haline gelmeye başladı.

Ancak İzmit-Adapazarı hattında sadece otomobil fabrikaları bulunmuyor. Otomobilciler dışında ticari vasıta üreticileri ve traktör üreticileri de bu hattı tercih ediyorlar.

Sabancı-Japon Toyota Motor Corp. ortaklığı olan Toyotasa fabrikasının Adapazarı'nda kurulmasından sonra, otomobil fabrikaları Bursa dışına çıkmaya başladı. 1994 yılına kadar Bursa dışında sadece Otosan'ın İstanbul'da, GM'in İzmir'de birer fabrikası vardı.

Toyotasa'dan sonra otomobil sektörü İstanbul'a daha yakınlaştı. Toyotasa'yı İzmit Ali Kahya'da inşaa edilen Hyundai ile Gebze Şekerpınar'daki Honda fabrikası izledi. 120 bin kapasiteli Hyundai, eylül ayında üretime başlarken, Honda fabrikasında üretimin ekimde başlaması bekleniyor.

Bir süre önce Kia ve İhlas Holding'de kurmayı düşündükleri fabrikanın temelini Düzce Bolu'da attı. Böylece Bursa, İzmit-Adapazarı dışında Bolu'da otomobil sektörünün bir başka merkezi haline gelecek.

Son yıllarda otomobil sektöründe yatırımların Bursa dışına çıkmasına rağmen, Bursa hâlâ en yüksek üretim kapasitesine sahip ilk olma ünvanını koruyor. Bursa'daki otomobil fabrikalarının toplam kapasitesi 400 bin adet.

Honda ve Hyundai'nin üretime başlamasıyla birlikte Adapazarı-İzmit hattının üretim kapasitesi 320 bin olacak.

Çalışanların sayısına bakıldığında Bursa en fazla işçi çalıştıran fabrikalara sahip. Tofaş ve Oyak Renault'da toplam 8 bin 751 kişi çalışıyor. Adapazarı'ndaki Toyotasa'da 911 kişi çalışırken, Hyundai ve Honda'nın üretime başlamasıyla birlikte ilk aşamada Adapazarı-İzmit hattında çalışan sayısı 1500 kişi civarında olacak.

Türk Otomotiv Sanayii Firmaları

Gebze/KocaeliChrysler
Gebze/KocaeliTraksan
Gebze-Şekerpınar/KocaeliHonda
Alikahya/KocaeliHyundai
Düzce/BoluKia
Torbalı/İzmirOpel
BursaTofaş
BursaOyak Renault
BursaKarsan
SakaryaToyotasa
SakaryaOtoyol
İzmirBMC
AdanaTemsa
İstanbulAIOS/Isuzu
AnkaraMan
İstanbulMercedes
İstanbul/İnönüFord Otosan
İstanbul/SakaryaOtokar/Land Rover
AnkaraT. Traktör
İstanbulUzel

Yerli üreticiler ithalatı sevdi

Türkiye'de otomobil fabrikaları bulunan üreticiler, ithalatı sevdi. İthal otomobil satışlarında yaşanan patlama, üretici firmaları da ithalata ağırlık vermelerine yol açtı. Opel, Renault Mais, Tofaş, Otosan ve Toyotasa gibi yerli üreticiler, Türkiye'de ürettikleri otomobillerin yanı sıra ithal otomobil satışlarından da memnunlar. Hatta bazı firmalar Türkiye'de ürettikleri otomobillerden daha fazla ithalat yaptılar. İzmir Torbalı'da bulunan fabrikasında Opel Vectra ve Astra üretimi gerçekleştiren General Motors firması, 7 aylık dönemde toplam 10 bin 645 adet satış gerçekleştirdi.

İthal otomobil satışlarında Opel'den sonra en fazla ithalat yapan yerli üreticisi Renault oldu. Renault Ocak-Temmuz aylarında 4 bin 320 adet otomobil ithal ederken, bir başka üretici Ford Otosan 3 bin 604 adet ithalat yaptı. Toyotasa'nın 7 aylık ithalatı 1301 adet olurken, Tofaş-Fiat'ın 7 aylık ithalatı ise 1044 oldu. Opel Temmuz ayında da 2 bin 61 adet ithal otomobil satarak liderliğini sürdürürken, Volkswagen temmuzda 1492 adet satış yaparak ikinciliğini korudu. Temmuz'da 1010 adet satış yapan Mazda Temmuz ayının en çok satış yapan üçüncü markası oldu. Mazda'nın satışları geçen yıla göre yüzde 154 oranında arttı.

İthal oto satışlarında ilk 10

Ocak-Temmuz 97
Opel10.645
VW8.788
Hyundai5.867
Renault4.320
Ford Otosan3.604
Nissan2.813
Honda2.702
Daewoo2.471
Mazda2.141
BMW1.843

İhracat yerinde sayıyor

Türk otomotiv sektörünün bu yılın Ocak-Temmuz dönemindeki ihracatı yerinde sayıyor. Sektörün 7 ayılk ihracatı geçen yıla göre çok düşük bir artış kaydederek, 867 milyon 117 bin dolar oldu. Sektörün geçen yılın aynı dönemindeki ihracatı, 861.3 milyon dolardı. Ocak-Temmuz döneminde gerçekleştirilen ihracatın 512 milyon 915 bin dolarlık büyük bölümünü, lastikten direksiyona kadar çok çeşitli yedek parçaları kapsayan yan sanayi ürünleri oluşturdu. Otobüs, minibüs, midibüs ihracatı 123 milyon dolar olurken, geçen yıl 199 milyon dolar olan otomobil ihracatının bu yıl 77 milyon dolara gerilemesi dikkat çekti.

PEUGEOT 106 GTİ YOL TESTİ

Peugeot 106 GTİ modeli küçük otomobiller arasından motor gücüyle sıyrılıyor. Gençlerin büyük ilgi gösterdiği GTİ modelinin satış ve satış sonrası servis hizmetleri, Peugeot Türkiye tarafından veriliyor.

ARTISI: Güçlü motora rağmen, yakıt ekonomisiyle de dikkati çekiyor. Sportif ön panel oldukça şık. Kumanda dügmeleri, sürücünün rahatlıkla ulaşabileceği şekilde yerleştirilmiş. Deri direksiyon simidi ve deri koltuklar konforu artıran özellikler.

EKSİSİ: Altı İstanbul'un bozuk yolları için oldukça alçak. Bu özellik, Avrupa'nın bakımlı şehiriçi yollarında kullanılmak üzere üretilen GTİ modelinin belki de en önemli dezavantajı...

GÜVENLİK: ABS, üçüncü stop lambası, yan darbelerden koruyucu kapı içi desteklerin standart olarak bulunduğu GTİ'da sürücü ve yolcu hava yastığı, kodlu motor çalıştırıcısı gibi güvenlik önlemleri opsiyonel olarak sunuluyor. GTİ, sürücüsüne güven veriyor.

YEDEK PARÇA: Ön cam 28 milyon lira, ön tampon 35 milyon lira, çamurluk 8 milyon lira, fren balatası 9.5 milyon lira, benzin filtresi 2.3 milyon lira, hava filtresi 2.1 milyon lira.

UYARI: 106 GTİ modelinin ilk bakımını 1500 ile 2 bin kilometre arasında yaptırmak gerekli. Sonraki periyodik bakım ise her 5 bin kilometrede yaptırmayı unutmayın.

FİYAT: Testini yaptığımız Peugeot 106 GTİ modelinin tüm vergiler dahil anahtar teslim satış fiyatı 2 milyar 538 milyon lira.

TEKNİK KARNE: 4 silindirli 1587 santimetreküp hacmindeki motorun beygir gücü 120. Maksimum hızı 205 kilometre olan GTİ modelinin 0'dan 100 km'ye çıkma süresi 8.7 saniye. Peugeot 106'nın diğer modellerinde bu süre 19.2 saniyeye kadar çıkıyor.

EDİTÖR GÖZÜYLE: Editör, gençlerin tercih etmesinin nedenini yol testinde anladı. Otomobilin direksiyonuna geçer geçmez, insan kendisini rallideymiş gibi hissediyor. GTİ, gaz pedalına dokunulduğunda adeta uçuşa geçiyor.

OTO KISALAR

CİTROEN Türkiye Distribütörü Baylas Otomotiv'in yetkili satıcısı Ersanlı Otomotiv, Carrefour Alışveriş Merkezi'nde Citroen araçlarını sergiliyor.

İSOK, otomobil sporlarının duayeni Renç Koçibey anısına bir ralli düzenledi. 5 yıl önce geçirdiği bir trafik kazasında yaşamını yitiren Renç Koçibey anısına düzenlenen ralli ayrıca, ‘‘trafiğe dikkat’’ mesajı verildi.

TEMSA'dan Türk turizmine katkı. Temsa Otomotiv, Türkiye Seyahat Acentaları Birliği (TÜRSAB) tarafından düzenlenen ‘‘Tatil 97’’ fuarına sponsorluğunun ardından, şimdi de bir Prenses otobüsü TÜRSAB'a hediye etti.

YOKOHAMA lastikleri Türkiye temsilcisi Baytur Motorlu Vasıtalar A.Ş.'nin lastik bayileri için hazırladığı ‘‘Yokohama İletişim Bülteni’’nün dördüncü sayısı yayınlandı.

BMW 5 serisi çarpışma testlerinde ‘‘en iyi otomobil’’ ünvanını kazandı. Amerika'da düzenlenen bir seri çarpışma testinde, BMW 5 serisi tüm testleri ‘‘en güvenli otomobil’’ olarak tamamladı.

BMG Otomotiv Sanayi ve Ticaret A.Ş.'nin katkılarıyla İstanbul Off-road Kulübü İSOFF tarafından düzenlenen ‘‘Ssangyong Musso İSOFF Kazdağı Ekspedisyonu’’ başarıyla tamamlandı.

Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!