Online zeytinyağı

Güncelleme Tarihi:

Online zeytinyağı
Oluşturulma Tarihi: Nisan 27, 2002 13:19

Tariş, Türkiye'de internet üzerinden satış ve pazarlama faaliyetlerini gerçekleştiren ilk tarım satış kooperatifi oldu. Kurduğu sanal mağaza ve bayiler tedarik zinciri ile Türkiye'nin her yerindeki ve yurtdışındaki tüketicilere ulaşmayı planlıyor. Tariş bu sayede yeniden yapılanarak, IMF'nin Tarımsal Kalkınma Projesi'ne alternatif oluşturma amacında.

Tariş, sanal market (B2C) ve bayiler tedarik zincirini (B2B) Türkiye'de uygulayan ilk tarım satış kooperatifi oldu. Tariş, Ege Bölgesi'nde ürün yetiştiren 100 bin ortak ve 106 kooperatiften oluşuyor. IMF ile yapılan stand-by anlaşması sonrası Tariş'i değişime zorlayan yeniden yapılanma çalışmaları dört yıl önce başladı.

Tariş Zeytin ve Zeytinyağı Birliği'nin yeniden yapılanma çalışmaları çerçevesinde, öncelikle satış şirketi olarak Tariş Zeytin A.Ş. Haziran 2001'de kuruldu. Kooperatif, eski kanunun getirdiği yapı nedeniyle pazarlama faaliyetlerini kısıtlı bir şekilde sürüdürebiliyordu. Daha fazla tüketiciye ulaşmak için de bir ay önce yeni çağın pazarlama yöntemleri olan B2B ve B2C'yi kullanmaya başladı. Lojistik ve güvenlik altyapısı oluşturulan sistemle, Türkiye'de ilk defa bir kooperatif sanal markete sahip oldu.

Bu yeni pazarlama satış sisteminin uygulamaya konulmasında tüketicilerin Tariş zeytinyağına ulaşamaması yönündeki şikayetleri başlıca etken olmuş. B2B ve B2C satış ve pazarlama yöntemleri ile Tariş, dünya zeytinyağı pazarında söz sahibi olmayı hedefliyor.

87 yıllık Tariş'i değişime iten nedenlerin başında IMF'nin Türkiye'ye verdiği ödevlerden biri olan kısaca ARİP olarak adlandırılan 'Tarımsal Kalkınma Projesi geliyor. Bu proje kooperatiflerin dört yıl içinde yeniden yapılanmalarını öngörüyor. Yeniden yapılanmayı gerçekleştiremeyen birliklerin ise tasfiye edilmesi isteniyor. Bu durum Tariş'i ARİP projesine alternatif yeniden yapılanma yöntemleri bulmaya yöneltti. İnteraktif projeler geliştirmesine yol açtı.

Tariş'teki değişim sadece modern pazarlama ve satış yöntemleri geliştirmekle sınırlı kalmamış. Yönetim ve insan kaynakları anlayışında da kökten bir değişime gidilmiş. Tariş Zeytin A.Ş.'nin kuruluş aşamasında çalışanlar ve yöneticiler tamamen profesyonel yöntemlerle işe alınmış. Tariş Zeytin ve Zeytinyağı Birliği'nin kadrosunda siyasiler nedeniyle biriken personelin azaltılması yoluna gidilmiş. İnsan kaynakları ve yönetim anlayışında ciddi bir değişim yaşanmış.

Tariş Zeytin ve Zeytinyağı Birliği Yönetim Kurulu Başkanı H. Cahit Çetin, hem bayileri hem de sanal marketleriyle Türk çiftçisinin gerçek kalitesini tüketicilere aktarmayı hedeflediklerini söylüyor. Tariş'te pazarlama teknolojisinin yakından takip edilmemesi ve konunun uzmanı kişilerin bulunmaması nedeniyle pazarlamada sorunlar yaşandığını dile getiriyor.

Sanal mağaza açma fikrinin nasıl oluştuğunu da şöyle anlatıyor: ‘‘İlk olarak tüketicilerin Tariş'in zeytinyağına ulaşamamasının şikayetlerini ortadan kaldırmak istedik. İkinci olarak Tariş'in personel yapısındaki hantal kapasiteyi aşmayı amaçladık. Ve ARİP projesinde yer alan zihniyetle mücadele ettik. Bunları nasıl gerçekleştirebileceğimizi düşündük ve Tariş Zeytinyağı A.Ş.'yi kurduk. İnsan kaynaklarımızı çok profesyonel bir şekilde düzenledik. Satış ve pazarlamada B2B ve B2C'yi uygulamaya koyduk.‘‘

Çetin'e göre, sanal mağaza ve bayiler tedarik zinciri gibi yeni ticaret şekilleri tarım birliklerinin kurtuluş modeli. Bu modelle çiftçinin ürününü, aracı kullanmadan tüketicilere ulaştırdığını ifade ediyor. Ayakta durabilmelerini sağlayacak çağdaş ticari motifleri hızla uygulamaya koymaya devam edecelerine dikkat çeken Çetin, sanal marketleri hakkında şu bilgileri veriyor:

‘‘B2B ve B2C ticaret sistemlerinin altyapısını tamamladık. Uluslararası kargo sistemleri ile anlaşıldı. Lojistik ve güvenlik ağları kuruldu. Yıllık zeytinyağı üretimimiz 40 bin ton civarında. Her yerden gelebilecek talepleri karşılayabiliriz. Özellikle Almanya'da yaşayan Türkler'in buna talep göstereceğini tahmin ediyoruz.‘‘

Çetin, yeniden yapılanma sürecinde insan kaynaklarına olan bakışlarının da değiştiğini dile getiriyor. Hızlı satış yaparak, dış finansmana gerek duymadan yaşayabilecekleri zeminler oluşturmayı amaçladıklarını ifade ediyor.

Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!