Olimpiyat sponsorları 3.2 milyar dolar harcayıp 1.3 milyar Çinliye ulaÅŸacak

Güncelleme Tarihi:

Olimpiyat sponsorları 3.2 milyar dolar harcayıp 1.3 milyar Çinliye ulaşacak
OluÅŸturulma Tarihi: AÄŸustos 09, 2008 00:00

46 şirket Pekin Olimpiyatları’nda sponsorluk için 3.2 milyar dolar harcayacak. Tüm dünyada 8.3 milyar dolarlık ekonomi yaratması beklenen olimpiyatları 4 milyar kişi izleyecek. 16 gün sürecek olan Olimpiyatlarda ana sponsor şirketlerin her biri yaklaşık 100 milyon dolar bedel ödeyecek.

İŞTE MERAKLA BEKLENEN OLİMPİYAT ATEŞİ / VİDEO

Türk kafilesinin stada girişi / Video

Muhteşem havai fişek gösterisi / Video

Göz kamaştıran 'Tarihin ayak izleri' gösterisi / Video

Kuş Yuvası'nda 'güvercin' figürü / Video

'Doğa' gösterisi / Video

Pekin Olimpiyatları'ndan mükemmel kareler / Foto GaleriÂ

DÜNYA çapında faaliyet gösteren 46 uluslararası şirket Pekin Olimpiyatları için 3.2 milyar dolar harcama yapacak. Tüm dünyada 8.3 milyar dolarlık ekonomi yaratması beklenen olimpiyatları toplam 4 milyar kişi tarafından izlenecek. 16 gün sürecek olan Pekin Olimpiyatları’nda ana sponsor olan şirketlerin her biri yaklaşık 100 milyon dolar bedel ödeyecek. Pekin Olimpiyat Oyunları için gerçekleştirilecek harcamalar da göz önüne alınınca televizyon, radyo, internet ve benzeri mecralar aracılığıyla 360 derece marka tanıtımı yapan resmi sponsorların harcamaları 2 milyar dolara ulaşacak.

Sponsor tekeli olacak

Bu harcamalara karşılık sponsorlar da kendilerine özel uygulamaların meyvesini yiyecek. 1.3 milyar tüketicinin bulunduğu Çin’de Olimpiyatlar kapsamında alkolsüz içecek servisi yapan tek firma Coca Cola olacak. Kablosuz iletişim araçlarının pazarlamasını gerçekleştirebilen tek firma da Samsung olacak. Bu tekel firmalara kendisini rakipsiz olarak tanıtma şansı sunacak. Sponsorluk yoluyla prestijli ve uluslararası gibi özel sıfatlar edinen markaların tanınırlığını da en az yüzde 10 artırması bekleniyor. Olimpik Oyunlar Organize Komittesi de büyük ortakları yeterince tanıtabilmek konusunda hiçbir imkanı esirgemiyor. Sponsorlar bannerlari ve geniş ekran video gösterileri yoluyla sürekkli tüketiciye ulaşma imkanı buluyor.

Geçmişte yapılan oyunlarda yaşanan örnekler de firmaların Olimpiyat sponsorluğu konusunda her zaman kárlı çıktıüğı gerçeğini destekliyor. 2000 yılında Avustralya’daki Olimpiyatlara sponsor olan Xerox buradaki büyüme hızını ikiye katlamış ve yüzde 20’ye ulaştırmıştı. Samsung da Sydney Olimpiyatları’nda marka bilinirliğini yüzde 5 oranında artırmayı başardı. Samsung hakkında olumlu düşünen tüketicilerin oranı da oyunmların ardından yüzde 3 yükseldi.

GM’den 600 milyon dolar

Visa ise Olimpiyatlar sayesinde kart ödemeleri konusunda rekor kırdı. Sydney’de 17 gün içinde kartla yapılan harcamalar 14 milyon dolara ulaştı. 2000 Sidney Olimpiyatlarında ayrıca 100 imtşyaz sahibi iğne, video, pul gibi ürünlerin satışından 52 milyon dolar elde etti. Kanalı NBC Universal aracılığıyla oyunların Amerika’da TV yayın hakkını elinde bulunduran General Electric’in 335 proje sponsorluğu için yapacağı harcama ise 600 milyon doları bulacak.

7 milyon kişi oyunları tribünden izleyecek

ÇİN’de düzenlenen olimpiyatlar için de tam 7 milyon bilet satıldı. Bu biletlerin çoğu Çinliler tarafından satın alınırken geri kalan kısmı da olimpiyat komitesi, sponsor firmalar, üye ülkelerin federasyonları ve Çinli öğrencilere dağıtıldı. 7 milyon kişinin tribünlerden izleyeceği olimpiyat oyunları için dağıtılan biletlerin yüzde 36’sı komite, sponsorlar ve federasyonlar tarafından alındı. Yüzde 14’lük kısmı ise Çinli öğrencilere dağıtıldı.

25 milyar dolarlık yatırım yapıldı

TARİHİN en yüksek katılımlı olimpiyatlarına ev sahipliği yapan Çin, yıllar süren projeleri tek tek tamamlayarak olimpiyat oyunlarına yetiştirmeyi başardı. Bugüne kadar toplam 25 milyar dolar yatırım yapan Çin, tüm ilgiyi üzerine çekti. Dünya genelinde 4 milyara yakın insana ulaşması beklenen olimpiyat oyunlarının prestiji de yükseldi. yapılan yatırımların içinde en çok dikkat çekenler ise stadyumlar ve yüzme havuzları oldu. Konsept projeler hazırlanarak tamamlanan bu yatırımlar yaklaşık 3 yıl içerisinde bitirildi.

Oyunlar CEO akınına uğradı

ÇİN’in yükselen ekonomisinden yararlanarak kárlarını artıran CEO’lar Pekin Olimpiyatları’na akın ediyor. Microsoft’un kurucusu Bill Gates, General Motors CEO’su Rick Wagoner, BP CEO’su Tony Hayward, Wal Mart CEO’su Lee Scott, News Corp’un patronu Rupert Murdoch olimpiyat oyunlarına katılan CEO’ların başında geliyor.

Çin’den sonra sponsor olmam

ŞİRKETLERİN sponsorluk yoluyla 3.2 milyar dolar harcama yapacağı Olimpiyatlar insan hakları savunucularının yoğun tepkisini çekiyor. Eleştirenler bu tepkilerine "Şirketlerin oyunlarla ilgisi yok. Çin gibi yüksek nüfuslu bir ülkede yer alabilmek için her yol deneniyor" diyerek dile getiriyor. Olimpiyatın iki remi sponsoru olan Lenovo ve Kodak şimdiden Pekin’den sonraki olimpiyatlarda sponsorluk çalışmalarını sürdürmeyeceklerini duyurdular. Lenovo sözcüsü Geraldine Kan 2006 Turin Kış Olimpiyatları ve 2008 Olimpiyatlarının marka farkındalığı yaratılması konusunda yeterli olduğunu savundu.

Haberin Devamı

Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!