GeriEkonomi Nane: Asıl büyüme 2018'de gelir
MENÜ
  • Yazdır
  • A
    Yazı Tipi
  • Yorumlar
    1
    • Yazdır
    • A
      Yazı Tipi

Nane: Asıl büyüme 2018'de gelir

Nane: Asıl büyüme 2018'de gelir

Turist sayısında düşüş, artan yakıt fiyatları ve dövizdeki sert hareketin baskıladığı havacılık sektöründeki olumsuz tabloya paralel 2016'da zarar eden Pegasus PGSUS.IS filo gençleştirme ve yakıt tasarrufu başta olmak üzere çeşitli maliyet tedbirlerinin etkisiyle bu yıl 300 milyon lira tasarruf öngörüyor.

Bu yıl yüzde 5-7 yolcu büyümesi ile temkinli iyileşme öngören şirket; yılsonu itibarıyla 2016 rakamlarının üzerine çıkmayı, asıl büyümenin ise 2018 itibarıyla gerçekleşmesini bekliyor.

Pegasus 2016'da yüzde 6 artışla 3.7 milyar lira gelir elde etmiş ancak 133.7 milyon lira zarar açıklamıştı.

Pegasus'un değerlendirme toplantısında konuşan CEO Mehmet Nane, "Operasyonel olarak 2016'da iyiydik ama kur artışı ve yakıt artışlarından dolayı zarar ettik. 2017'yi toparlanma yılı olarak düşünüyoruz; hem ülke turizmi olarak hem şirketimiz açısından... İçinde olduğumuz yılı 2016 kriz öncesindeki rakamlarımızı yeniden yakalama dönemi ilan ettik. 2017'den umutluyuz ancak asıl büyüme 2018 ve sonrasında gelecek" dedi.

Nane'nin verdiği bilgiye göre yakıt fiyatları 2016 yılında 328 dolar/tondan 500 dolar/tonun üzerine çıktı.

TL dolar karşısında 2016'da yüzde 17 değer kaybetti. Pegasus'un gelirlerinin yüzde 30'u dolar, yüzde 25'i euro cinsi.

2016'daki zorlukları atlatmak için bir dizi tasarruf tedbirini hayata geçirdiklerini belirten Nane, "Maliyet azaltmak için tedarikçilerimizle tüm anlaşmalarımızı gözden geçirdik. İşgücü optimizasyonu yaptık, maalesef istemediğimiz tenkisatlar da oldu. Pazarlama faaliyetlerinde optimizasyona gittik. Yakıt tüketiminde optimizasyon yaptık" dedi ve ekledi:

"Nakdimizi etkin kullanmak için de sell and lease back opsiyonlarımız vardı, bunları devreye aldık... Yan gelirlerimizde de dinamik fiyatlama yaparak gelir artırıcı faaliyetlerimizi geliştirmeye başladık."

Alınan tedbirlerin başında filonun daha etkin yönetilmesi de bulunduğunu belirten Nane şöyle devam etti:

"Kapasite olarak etkin bir filo yönetimi uygulayabilmek açısından uçakları park etmeden wet lease'i devreye aldık. Bugün itibarıyla dört uçağımız Pakistan'da, iki tane uçağımız Suudi Arabistan'da uçuyor. Kış dönemini wet lease operasyonlarıyla etkin şekilde sürdürdük. Nisan ve Mayıs aylarında uçaklarımız geri gelecek, onları yaz döneminde Türkiye'de uçuracağız. Bu şekilde kapasite yönetimini etkin bir şekilde yapmaya başladık."

FİLO GENÇLEŞTİRME VE YAKIT TASARRUFU

Daha önce belirlenen bir stratejiyle Boeing filosunu Airbus ile yenileme yoluna gittiklerini belirten Nane, bu kapsamda filoyu gençleştirerek yakıt tasarrufu sağlayan uçaklara yöneldiklerin söyledi.

Nane, "Geçen sene dokuz tane uçak aldık. Neden bu uçakları aldık? Bu uçaklar kısa mesafede yüzde 15 yakıt tasarrufu sağlıyor. Uzun mesafe uçulduğunda bu yüzde 17'lere çıkıyor. Bizim gibi bir şirkette yakıt toplam giderlerin yüzde 25'ine denk geliyor. Yüzde 25 gibi giderde yüzde 15'lik tasarruf toplamda yüzde 3.75'e denk geliyor" dedi ve ekledi:

"Dövizin arttığı, yakıt fiyatlarının arttığı ve yurtdışından gelen misafirlerin azaldığı bir ortamda yüzde 3.75 tasarruf bizim için çok önemli. Bu zaten 2012'de aldığımız bir karardı. Bu karar doğrultusunda Boeing olan filomuzu Airbus ile yenilemeyi öngörmüştük. Bu sene de altı adet siparişimiz gelecek."

Nane'nin verdiği bilgiye göre Pegasus 2016'da yaklaşık 450 milyon dolarlık yatırımla filosuna 9 uçak ekledi. Şirket bu yıl ise 300 milyon dolar yatırımla 6 uçağı daha filosuna katacak.

Pegasus'un filosunda 61 Boeing ve 21 Airbus olmak üzere 82 uçak bulunurken; şirket 2020'de 103 uçağa ulaşmayı öngörüyor.

2016-2017'DE 400 MİLYON TL TASARRUF EDİLECEK

Tüm bu tasarruf tedbirlerinin maliyetleri düşürerek bilançoya olumlu yansıyacağını belirten Nane, "Toplam tasarruflarımızın 2016-2017 yılında bize katkısı yaklaşık 400 milyon lira civarında olacak. Yakıt ve diğer yaptığımız tüm optimizasyonlar dahil" dedi.

Yatırımcı ilişkilerinin verdiği bilgiye göre, 400 milyon liralık tasarrufun yaklaşık 100 milyon lirası 2016, 300 milyon lirası da 2017 yılına etki edecek.

Pegasus, tasarruf tedbirleri kapsamında geçtiğimiz günlerde, toplam yedi Boeing 737-800NG uçağını 178.7 milyon dolar bedelle Air Lease Corp'a devredeceğini açıklamıştı.

Filoda başka uçak satışı planlanıp planlanmadığı ile ilgili soru üzerine Nane, "Yedi uçak dışında yönetim kurulunun aldığı karar yok. Ancak dönüşümün hızlı şekilde devamını öngörüyoruz. Yakıt tasarrufu ve filo gençleştirme için yeni uçaklar geldikçe değiştireceğiz" diye konuştu.

Pegasus 71 yurtdışı, 32 yurtiçi olmak üzere 103 noktaya uçuş gerçekleştirirken; Rusya'da dört, Abu Dabi ve Suudi Arabistan'da ise iki yeni hattın daha onayını aldı.

Yorumları Göster
Yorumları Gizle