Menzir: Tüp Geçiş ihalesi haziranda

Güncelleme Tarihi:

Menzir: Tüp Geçiş ihalesi haziranda
Oluşturulma Tarihi: Mayıs 21, 1998 00:00

Haberin Devamı

Ulaştırma Bakanı Necdet Menzir, Hükümet'ten tam yetki aldığı Tüp Geçiş projesinin, haziran sonunda ihale edilebileceğini söyledi. Menzir, 331 trilyon liralık projeye ‘‘Yap-İşlet-Devret’’ modeliyle çok talipli olduğunu bildirdi.

Hükümet'ten Tüp Geçiş projesi için ‘tam yetki’ alan Ulaştırma Bakanı Necdet Menzir, projenin Haziran ayında ihale edileceğini, ancak hangi model ile yapılacağı konusunda henüz tam karar verilmediğini söyledi. Menzir Hürriyet'e yaptığı açıklamada, İstanbul'un kangren haline gelen ulaşım sorununu önemli ölçüde çözmesi beklenen Tüp Geçiş projesi için, dış kredi veya Yap-İşlet-Devret (YİD) modellerinden ikisine de açık olduklarını söyledi. Menzir, 331 trilyon liraya (1.3 milyar dolar) malolacak projenin modeli konusunda şu değerlendirmeyi yaptı: ‘‘Tüp Geçiş projesi için hem dış kredi hem Yap-İşlet-Devret modeli olabilir. Biz ikisine de açığız. Kredi koşulları ülkemiz açısından yük getirmeyecekse, dış krediyi tercih ederiz. Ama YİD modeliyle yapmak için de yabancılardan büyük bir ilgi var.’’

UYGUN KARAR ALINACAK

YİD modelinin, geçmişteki bazı projeler hatırlandığında Tüp Geçiş için de hukuksal sorunlar yaratıp yaratmayacağı sorusuna ise Menzir şu karşılığı verdi. ‘‘Çok önemli yatırımlarımızı bütçe kaynaklarıyla finanse etmekte zorluk çektiğimiz açık. Türkiye'nin artık kendi önünü açması lazım. Yarın öbürgün kimsenin bize aman şöyle olsaydı, böyle olsa daha iyi olurdu dememesi lazım. Onun için en uygun kararı almak zorundayız.’’

1984 yılından bu yana gündemde olan Tüp Geçiş projesine, devlet bugüne kadar 10 milyon dolar harcama yaptı. 650 milyon dolar olan, 1.8 kilometrelik Demiryolu Boğaz Tüp Geçişi inşaat maliyetinin yanısıra, 600 milyon dolara malolacak 63 kilometrelik yüzeysel metroyla birlikte projenin toplam maliyeti 1 milyar 250 milyon dolara ulaşacak. İstanbul'un ulaşım sorununa köklü ve uzun vadeli bir çözüm getirmek amacıyla, 14 yıl önce çalışmaları başlayan demiryolu tüp geçiş projesi, 13.3 kilometre uzunluğundaki Doğu-Batı hattıyla, Gebze-Halkalı arasındaki mevcut çift hat demiryolunu 3 hatta çıkartacak. Eklenen hat şehirlerarası yük ve yolcu trenlerine hizmet verecek, diğer iki hat ise 63 kilometre uzunluğunda yüzeysel metroya dönüştürülecek.

Boğaz'daki bir saatlik tek yön yolcu talebinin 2005 yılında 49 bin, 2015 yılında ise 64 bin kişiyi aşacağı hesaplanıyor. Demiryolu Boğaz Tüp Geşiçi, demiryolu banliyö hatlarının metroya dönüştürülmesiyle birlikte gerçekleştirilecek. Gebze-Söğütlüçeşme-Üsküdar-Sirkeci-Yenikapı-Halkalı arasındaki trenler, 2 dakika aralıkla çalışacak. Talebin artması durumunda ise 1.5 dakika aralıkla çalışarak, yaklaşık 10 bin kişiyi taşıyabilecek.

Demiryolu Boğaz Tüp Geçişi'nin, denizdeki 1.8 kilometrelik kesimi, batırma tüp yöntemiyle, diğer kesimler ise hemzemin, delme ve aç-kapa tünellerle inşa edilecek. Sirkeci ve Üsküdar'da iki ara istasyon yer alacak. Tüp, deniz kazalarından ve olası bir sabotajdan korunmak amacıyla, yeterli miktarda kaya dolguyla örtülecek. Yapı, Boğaz'ın orjinal taban seviyesinin altında yapılacak ve taban eski haline getirilecek.






Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!