McDonald's 5 kuruÅŸ kar edemedi

Güncelleme Tarihi:

McDonalds 5 kuruÅŸ kar edemedi
OluÅŸturulma Tarihi: Ocak 21, 2003 00:00

McDonald's Türkiye Genel Müdürü Sadi Fansa, Türkiye'de 16 yılda 130 milyon dolarlık yatırım yapan McDonald's Corporation'ın, bu yatırımından milyonlarca dolar zarar ettiÄŸini bildirdi.McDonald's'ın Türkiye'deki faaliyetlerini deÄŸerlendiren Sadi Fansa, McDonald's'ın geçen yıl Kasım ayında 3 ülkeden çekilme, Türkiye'nin de bulunduÄŸu 4 ülkede ise yeniden yapılanma kararı aldığını anımsattı. Türkiye'de, McDonald's markasının iÅŸletme hakkının, yerel bir geliÅŸtirici lisansöre devretme kararı alındığını belirten Fansa, yeniden yapılandırma kararı gerekçesini açıklarken, 1986 yılından beri Türkiye'de faaliyet gösteren McDonald's'ın ilk yıllarda bir yerel geliÅŸtirici lisansör ile çalışmaya baÅŸladığını, 1991 yılında ise Türkiye operasyonunu yerel geliÅŸtirici lisansörden devraldığını anlattı.     McDonald's Corporation'ın, bugüne kadar 130 milyon dolarlık yatırım gerçekleÅŸtirdiÄŸini belirten Fansa, ÅŸirketin bu yatırımdan ''5 kuruÅŸ'' kar edemediÄŸini, milyonlarca dolar zararın sübvanse edildiÄŸini, 16 yılda 32-33 milyon dolarlık destekte bulunulduÄŸunu söyledi. ''McDonald's, zararı finanse etmek istemiyor artık'' diyen Fansa, 1 yıl içinde karlı olmadığını düşündükleri 56 restoranı kapattıklarını bildirdi. Sadi Fansa, yerel lisansörlük için görüştükleri birtakım kiÅŸiler bulunduÄŸunu, anlaÅŸma olması halinde ÅŸirketin hisselerinin devredileceÄŸini kaydetti. Bir soru üzerine, Türkiye'den tamamen çıkma kararının radikal bir karar olacağına dikkati çeken Fansa, ''McDonald's, Türkiye'de hala geleceÄŸi olacağına inanıyor'' dedi.      KÄ°RALAR VE ET FÄ°YATLARI YÃœKSEK   Türkiye'de McDonald's kalitesinde iÅŸ yapmanın maliyetinin yüksek olduÄŸunu dile getiren Sadi Fansa, en çok da kiralar ve et fiyatlarından ÅŸikayetçi olduklarını söyledi. En büyük giderlerinden birini kiranın oluÅŸturduÄŸuna iÅŸaret eden Fansa, dolarla tutulan yerlerin kiralarının devalüasyon sonrası büyük meblaÄŸlara ulaÅŸtığını ifade etti. Bankaların hızla ÅŸubeleÅŸtiÄŸi dönemde kiraları bankaların yükselttiÄŸini, kendilerinin veremeyecekleri rakamları bankaların ödediÄŸini belirten Fansa, kiraların yüksekliÄŸinin birçok yabancı firmanın da sıkıntısı olduÄŸunu vurguladı. Fansa, kapattıkları maÄŸazaların yüzde 80-85'inin yüksek kiraları nedeniyle boÅŸaltıldığını bildirdi. Türkiye'nin, 2001 yılı Åžubat ayındaki devalüasyon öncesi 121 ülke arasında et fiyatı en pahalı ülke olduÄŸunu belirten Genel Müdür Fansa, etin kilosunun 9-9.5 dolara geldiÄŸini, Türkiye'yi izleyen en yakın ülkede 6 dolar olduÄŸunu, ABD'de bu rakamın 1.80-2 dolar seviyesinde bulunduÄŸunu kaydetti.     ''Bu maliyetle nasıl rekabet edebilirsiniz'' diyen Fansa, et fiyatlarının devalüasyonla düştüğüne, ancak geçen yıl enflasyon yüzde 30 seviyesinde gerçekleÅŸirken, et fiyatlarının yüzde 80 arttığına dikkati çekti. Türkiye'de hayvancılık probleminin çözümü için, ilgili firmaların 250-300 milyon dolarlık yatırımını da taahhüt eden bir projeyi, geçmiÅŸ yıllarda hükümetlere götürdüklerini, bunun karşılığında 7 yıl süreyle gümrüksüz et ithali izni istediklerini anlatan Fansa, ancak yetkilileri ikna edemediklerini söyledi.     BESÄ° ÇİFTLİĞİ ''Ä°yi ki de bu iÅŸe soyunmamışız'' diyen Sadi Fansa, ihtiyaç duydukları eti saÄŸlamak üzere, ''emsali olmayan bir uygulamayla'' Türkiye'de besi çiftliÄŸi kurduklarını bildirdi. Sadi Fansa, 4'er bin kapasite ile 2001 yılında kurulan Ä°zmir Torbalı ve 2002 yılı sonuna doÄŸru kurulan Afyon'daki çiftlikte 7130 hayvan bulunduÄŸunu belirterek, ''Türkiye'nin en büyük besi çiftliÄŸiyiz. Canlı hayvan olarak satıp, Pınar'dan iÅŸlenmiÅŸ et olarak alıyoruz. Et ihtiyacımızı karşılıyoruz'' dedi. The Economist dergisinin farklı ülkelerin para birimlerinin birbirine oranlarını gözlemlemek amacıyla 1986 yılında oluÅŸturduÄŸu ve satın alma gücü paritesi kuralına dayanan Big Mc Endeksi'nde, Türkiye'nin geçen yıl çok iyi yerde bulunduÄŸunu söyleyemeyeceklerini belirten Fansa, dünyada her gelir seviyesindeki insanların gittiÄŸi McDonald's restoranlarının Türkiye'de belirli gelir seviyelerine hitap edilebildiÄŸini söyledi.     McDonald's Türkiye, halen 38'i kendisine ait, 40'ı franchising yöntemiyle iÅŸletilmek üzere toplam 78 restoran ile hizmet veriyor.Â
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!