GeriEkonomi Maliye, otomotive 70 milyon lira ceza kesti, şirketler ‘ilk dolum’ davası açtı
MENÜ
  • Yazdır
  • A
    Yazı Tipi
  • Yorumlar
    7
    • Yazdır
    • A
      Yazı Tipi

Maliye, otomotive 70 milyon lira ceza kesti, şirketler ‘ilk dolum’ davası açtı

Maliye, otomotive 70 milyon lira ceza kesti, şirketler ‘ilk dolum’ davası açtı
refid:13568696 ilişkili resim dosyası

Maliye Bakanlığı, 2009 yılı başından itibaren ihraç edilen araçlara konulan motor yağı ile ‘ilk dolum yakıtı’ndan ÖTV alıp, geçmişe dönük sektöre 70 milyon lira ceza kesince, şirketler çareyi dava açmakta buldu. OSD Genel Sekreteri Ercan Tezer, “İhraç edilen araçlara konulan motor yağı ile ‘ilk dolum yakıtı’, dahilde işleme rejimi kapsamına girer ve ÖTV’siz olmalı” dedi.

2009 yılı başından itibaren Türkiye’de üretilip ihraç edilen tüm araçlara (otomobil, ticari araç, otobüs) konulan “ilk dolum yakıtı” ve yağ için ÖTV almaya başlayan
Maliye, şu ana kadar 4 büyük otomotiv ihracatçısı için 70 milyon liralık ceza kesti. Maliye’nin 5 yıl geriye dönük uyguladığı bu karara yönelik otomotiv şirketleri dava açarken, hem geçmişe dönük 70 milyon TL’lik cezayı hem de 2009 yılının başından bu yana aldıkları ÖTV’li “ilk dolum” yakıtını, şerh koyarak şartlı ödedi.
1 yıldır ÖTV alınıyor
Otomotiv Sanayı Derneği (OSD) Genel Sekreteri Ercan Tezer, Maliye’nin bu uygulamasının 2009 başından itibaren yürürlüğe girdiğini belirtek, “Üretilen aracın içine giren ithal mal gümrükten muaftır. Dahilde işleme rejimi (DİR) gereği vergiden muaf olması gerekir. İhraç edilen araçlara konulan
‘ilk dolum yakıtı’ ile motor yağı da bu kapsama girer” dedi. “İlk dolum yakıtı” ve yağının da araçların üretiminin tamamlanması için gerekli olduğunu kaydeden Tezer şunları söyledi:
“Bu yakıt ve yağ olmazsa araçların üretimi tamamlanamaz. Çünkü ürettiğiniz aracın doğru çalışıp çalışmadığını anlayamazsınız. ‘İlk dolum yakıtı’ araç başına 8-10 litredir. Araç bu yakıtla ihraç edilir. Bugün nasıl üretimde ithal ettiğiniz lastik veya benzeri parça için vergi ödenmiyorsa, yakıt ve yağ için de ödenmemelidir. İtiraz etmemize rağmen Maliye bu uygulamayı 2009 yılı başında başlattı.”
Şahsi araçta kullanılır mı
Tezer, Maliye’nin bu karara ilişkin gösterdiği gerekçeyi şöyle anlattı: “Maliye, ‘Ben nerden bileyim sizin vergisiz aldığınız yakıtı şahsi araçlarınızda kullanmadığınızı’ diyerek ‘ilk dolum yakıtı’na ÖTV getirdi. Bugün 3.5 milyar dolarlık ihracat yapan Ford Otosan, böyle bir şeye tenezzül eder mi. İnanılacak gibi değil ama daha sonra bize ‘Biz bu kararı verdik, gidin hakkınızı yargıda arayın’ dediler. Otomotiv şirketleri de dava açtılar.”
Akaryakıtçı riske girmedi
2009 yılı başından beri otomotiv üreticilerinin ilk dolum yakıtını ÖTV’li aldığını kaydeden Tezer, “Zaten akaryakıt şirketleri riske girip ÖTV’siz vermiyor. Bugüne kadar geri dönük cezalarla birlikte ilk 4 büyük ihracatçı şirkete 70 milyon TL’lik yük getirdi” dedi.

Pandır: 1 yıldır ÖTV’li ödüyoruz

TÜRKİYE’nin en büyük otomotiv ihracatcılarından biri olan Tofaş’ın CEO’su Ali Pandır, “İhraç araçlara konulan yakıttan ÖTV alınması yeni bir konu değil. Bir yıldan bu yana ihraç araçlara ÖTV’li yakıt koyuyoruz. Bu konuda sektör dernekleri ihraç araçlara konulan yakıtın Dahilde İşleme Rejimi (DİR) kapsamında ÖTV’den muaf olması gerektiğini bir yıldır sürekli hükümetle görüşüyor. Ama henüz bir sonuç alınamadı” dedi. Pandır, Tofaş olarak bu konuda henüz bir dava açmadıklarını da sözlerine ekledi.

Yorumları Göster
Yorumları Gizle