Kriz Kore’de KİA'ya kontak kapattırdı

Güncelleme Tarihi:

Kriz Kore’de KİAya kontak kapattırdı
Oluşturulma Tarihi: Aralık 25, 1997 00:00

Haberin Devamı

Güney Kore'deki mali kriz, ekonomik krize dönüşmeye başlarken bunun ilk önemli işareti, ülkenin ikinci büyük otomotiv firması KİA'nın otomobil üretimini geçici olarak durdurduğunu açıklamasıyla görüldü. KİA başta olmak üzere, Daewoo, Hyundai ve Syong-Yang otomobil firmalarına, air condition (havalandırma) ve diğer önemli yedek parçaları sağlayan Mando firmasının, mali sıkıntıya düştüğü ve bu nedenle parasının nakit olarak ödenmemesi durumunda bundan sonra yedek parça sağlayamayacağını açıkladı. Bu açıklamanın ardından, KİA Motor, Credos, Sephia II, Enterprise, Potentia ve Sportage gibi modellerinin üretimini geçici olarak durdurduğunu bildirdi. Güney Kore'nin en büyük ve dünyanın önde gelen otomotiv yedek parça firması Mando Makinacılık firmasının mali sıkıntıya düşerek, müşterilerinden nakit para istemesi, Hyundai, Daewoo ve Syong-Yang otomotiv firmalarını da olumsuz yönde etkileyeceği, bu nedenle bu firmaların acil alternativ yedek parça arayışlarına başladıkları belirtiliyor. Öte yandan, zor durumdaki Mando firmasını ele geçirmek için Amerikan General Motors ve Alman Bosch firmalarının yoğun çaba harcadıkları belirtiliyor. Oto yedek parçası üretimi ile Güney Kore piyasasının neredeyse tamamını kontrol eden Mando'nun yönetiminin ise, Güney Kore için stratejik önemi olan firmanın yabancı firmalara satılmaması için direndiği kaydediliyor.

Hyundai ve KİA Türkiye'de rahat

KİA'nın Türkiye distribütörü İhlas Motor yetkilisi Muhittin Olgaç, stoklarında talebi karşılayacak kadar yedekparça ve otomobil bulunduğunu söyledi. Olgaç, yedekparça ihtiyaçlarının bir kısmını Türkiye'den karşıladıklarını belirterek, bu oranın ticari araçlarda yüzde 40 olduğunu açıkladı. Güney Koreli'lerin 98 yılı siparişlerini ve fiyatlarını belirlemek için 7 Ocak 1998 tarihinde Türkiye'ye geleceklerini söyleyen Olgaç, Türkiye'deki yatırımın da devam ettiğini söyledi. Yatırımın, KİA'nın içinde bulunduğu krizden etkilenmediğini öne süren Olgaç, ‘‘Ortaklığımızda en büyük hisse yüzde 55 ile İhlas Holding'e ait. Geri kalan yüzde 35 hisse Japon Nichimen

Corp. yüzde 15 ise KİA'ya ait. KİA, yatırıma para akışı sağlamıyor sadece marka ve know-how sağlıyor’’ dedi. Güney Kore'deki kriz nedeniyle fiyatlarda gerileme olacağını söyleyen Olgaç, ihraç fiyatlarının düşmesinin Türk tüketicisine yansıyacağını kaydetti.

Güney Koreli Hyundai ile Türkiye'de otomobil üreten Hyundai Assan'ın Genel Müdürü Erhan Günsoy ise Güney Kore'deki krizden etkilenmediklerini söyledi. Türkiye üretilen otomobillerde yerlilik oranının yüzde 40 olduğunu belirten Günsoy, ‘‘Hyundai Güney Kore'de tek bir yedekparça üreticisiyle çalışmıyor. Ayrıca biz siparişlerimizi 4 ay öncesinden veriyoruz. Şu ana kadar yaşanmış bir şey yok’’ dedi.

Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!