Kriz hazır bezi unutturdu

Güncelleme Tarihi:

Kriz hazır bezi unutturdu
OluÅŸturulma Tarihi: Ocak 17, 2002 00:00

Türkiye'de yılda ortalama 1.3 seviyesindeki nüfus artış hızına raÄŸmen, hazır çocuk bezinin satışları geriliyor. Yılda yaklaşım bir milyar adet tüketilen hazır bez, yüzde 15-20 seviyelerinde düştü.Türkiye'de markalı hazır çocuk bezi pazarında yılda yaklaşık bir milyar adet çocuk bezi tüketilirken, bunun piyasa deÄŸeri ortalama 188 milyon dolara ulaşıyor. Piyasa araÅŸtırma ÅŸirketleri verilerine göre, hazır bez kullanımının sadece yüzde 40 gibi düşük seviyelerde kaldığı belirtiliyor. Çocukların ihtiyacının yüzde 60'ının ise kumaÅŸ bez veya benzeri ürünlerle karşılandığı belirlenirken, bu oran benzer gelir seviyesindeki ülkelerde çok daha düşük seviyede kalıyor.Türkiye hazır çocuk bezi piyasasında yıllık ortalama 188 milyon dolar olan büyüklüğün ekonomik kriz nedeniyle 2001 yılında yaklaşık yüzde 15-20 seviyelerinde daralırken, sektör gelecek yıl pazarın aynı kalacağı beklentisini taşıyor.Türkiye'de 10 yıllık geçmiÅŸi olan hazır bez piyasasında ağırlıklı olarak yabancı sermayeli ÅŸirketler yer alıyor. ABD, Belçika, Ä°srail sermayeli ÅŸirketlerin yer aldığı firmalar içinde markalı üretim yapan yüzde 100 Türk sermayeli tek ÅŸirket bulunuyor.KUMAÅž BEZE DÖNÜŞHazır bebek bezinde markalı ürünlerde günde ortalama 6 pet kullanan bir bebek için aylık yaklaşık 50 milyon, yıllık ise 600 milyon lira harcamak gerekiyor.Procter&Gamble Tüketim Malları Sanayi A.Åž. Dış Ekonomik Ä°liÅŸkiler Müdürü Melike Yenigün, hazır çocuk bezinde KDV'nin yüzde 18 seviyelerinde olduÄŸunu ve AB ülkelerinde ise çocuk bezine uygulanan KDV'nin yüzde 0-8 arasında deÄŸiÅŸtiÄŸini açıkladı. Yenigün, KDV oranının yüksek olmasının toplam satış rakamını da artırdığını ifade ederek, ÅŸunları söyledi:"Bu ürünlerin saÄŸlık ve hijyen konusunda saÄŸladığı yararlar herkes tarafından bilinmesine raÄŸmen, gittikçe zorlanan ekonomik ÅŸartlar sonucu tüketiciler alternatif olarak gördükleri kumaÅŸ beze geri dönüyor. Ãœlkede yaÅŸanan ekonomik kriz nedeniyle tüketicilerin birbölümü kumaÅŸ beze dönerken, bir bölümü de ucuz olarak cazip hale getirilen tüketici ihtiyaçlarına gerçek anlamda yanıt veremeyecek ÅŸekilde üretilmiÅŸ ve bazen açıkta tek tek satılan ürünlere yöneliyor. Bu ürünler de sektörü ve halk saÄŸlığını tehdit ediyor."SATINALMA GÃœCÃœ DÜŞÜKBebiko markalı hazır çocuk bezi üreten Karapanca Gıda ve Itriyat Sanayi ve Ticaret Åžirketi BaÅŸkan Yardımcısı Turgut Karapanca da, Türkiye'de markasız satılan hazır bezlerde belli bir standardın olmadığını ve gayri hijyen içerdiÄŸini belirterek, bu grubun pazar payının ise yüzde 20-25 seviyelerinde olduÄŸunu açıkladı.Çocuk bezi üreten firma sayısının 10 olduÄŸunu ve bunların sadece 6'sının markalı üretim yaptığına iÅŸaret eden Karapanca, sektörde markalı üretimde yabancı sermaye ağırlığının bulunduÄŸunu kaydetti.Hazır bebek bezi tüketiminde beklenen satış rakamlarının olmadığını, hala kumaÅŸ bez kullanımının ağırlığının bulunduÄŸuna dikkatçeken Karapanca, "Bunun en temel nedeni ekonomiktir. Türkiye'de satınalma gücü düşük. Bunun yanında feodal yapının da devam etmesi pazarın geliÅŸmesine engel" diye konuÅŸtu.Markalı ve markasız toplam hazır çocuk bezi pazarında yaklaşık yüzde 40 daralma olduÄŸunu belirten Karapanca, bunun daha çok markalı ürünleri etkilediÄŸini sözlerine ekledi.      Â
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!