Kendi ürettiğimiz otomobile Avrupalı'dan pahalı biniyoruz

Güncelleme Tarihi:

Kendi ürettiğimiz otomobile Avrupalıdan pahalı biniyoruz
Oluşturulma Tarihi: Kasım 04, 2004 01:49

Otomobildeki ÖTV artışı ile birlikte, Türkiye dünyanın en pahalı otomobil satılan pazarlarından biri haline geldi. Sadece Türkiye'de üretilip dünyaya satılan Transit Connect, Megan II Sedan, Doblo ve Corolla Verso gibi araçların iç piyasadaki fiyatları Avrupa ülkelerini geride bırakıyor.

OTOMOBİLE yapılan Özel Tüketim Vergisi (ÖTV) zammı bugünden itibaren yürürlüğe girdi. Otomobillerin fiyatlarına 1 ila 30 milyar arasında artış olarak yansıyan düzenleme ile birlikte, Türkiye kendi ürettiği otomobillerin, ihraç ettiği ülkelerden bile daha pahalı satıldığı bir ülke oldu.

Türkiye'de üretilip Avrupa'ya ihraç edilen en önemli araçların başında, Ford Transit Connect, Megane II Sedan, Fiat Doblo ve Toyota Corolla Verso geliyor. Türkiye'de bu yılın ilk 9 ayında Ford 127 bin 708 adet Transit üretirken, Renault ağırlığı Megane II Sedan olmak üzere 149 bin 728 adet otomobil, Tofaş 56 bin 195 adet Doblo ve Toyota'da ağırlığı Corolla Verso olmak üzere 95 bin 492 adet otomobil üretimi gerçekleştirdi.

PAHALI ALDIKLARIMIZ

Bugün Ford'un Türkiye'de ürettiği Transit Connect'in en düşük versiyonuna Türkiye'deki alıcı 26 milyar 104 milyon öderken, Almanlar 25 milyar 476 milyon, Fransızlar ise 22 milyar 346 milyon lira ödüyor. Fiat'ın Türkiye'de üretilen Doblo serisinin en düşük versiyonuna ise iç pazarda 25 milyar 100 milyon lira öderken, Fransızlar 21 milyar 682 milyon, İtalyanlar ise 23 milyar lira ödüyor. Türkiye'de üretilen Toyota Corolla Verso'ya iç pazarda 38 milyar 797 milyon lira ödenirken, Fransızlar 36 milyar 278 milyon, Almanlar ise 36 milyar 652 milyon lira ödüyor.

MEGAN BİRAZ UCUZ

Türkiye'de üretilen Megane II Sedan iç pazarda 29 milyar 698 milyon liradan satılırken, Fransa'da bu araç 30 milyar 948 milyona, İngiltere'de 36 milyara, Hollanda ise 34 milyar 560 milyon liraya satılıyor. Ama Almanya ve İtalya'da yine Megane II Sedan Türkiye'den daha ucuza vitrinde bulunuyor. İngiltere ve Hollanda hem ihraç ettiğimiz, hem ithal ettiğimiz otomobiller Türkiye'den daha pahalı fiyatlara pazarda yerini buluyor. Türkiye, Avrupa liginde bu iki ülkenin ardından pahalı otomobil satışında üçüncü sırada yer alıyor. Bu ülkelerdeki bazı otomobil fiyatları Türkiye'den düşük kalabiliyor.

İthal otolara 3-6 milyar daha pahalıya biniyoruz

İTHAL
otomobiller de Türkiye'de Avrupa ülkelerine oranla daha pahalıya satılıyor. İthal otomobillerin Türkiye'deki fiyatlarıyla Avrupa ülkelerindeki fiyatları arasındaki fark, 3-6 milyar lira arasında değişiyor. Fark satış hacmi yüksek ama fiyatı düşük otomobilleri kapsıyor. Fiyatı yüksek otomobillerdeki fark oransal olarak artıyor. Türkiye'de satış hacmi yüksek olan Megane II Hatcback ve yeni Opel Astra'nın fiyatları incelendiğinde, Megane II Hatchback'in en düşük versiyonunu Türkiye'de 28 milyar 340 lira iken, Fransa'da 28 milyar 985 milyon, Almanya'da ise 27 milyar 470 milyon lira olduğu görülüyor.

Otomotivciler: İnsaf edin ithalat 2.6 milyar dolar

HÜKÜMETİN, cari açığın günah keçisi olarak ithal otomobilleri göstermesi, otomotiv sektöründe yerli, yabancı otomobilcileri ayağa kaldırdı. Otomotiv Sanayii Derneği yaptığı açıklamada, makro dengelerin korunması doğrultusunda cari işlemler açığının kapatılması veya ithalatın sınırlaması gibi gerekçelerle yapılan uygulamaların Türk otomotiv sanayinin aleyhine olduğunu ifade edildi. Otomotiv ithalatçıları ise Türkiye'nin toplam ithalatı içinde yüzde 3.7 oluşturan bir sektöre cari açığın günah keçiliğini yaptırmanın insafsızlık olduğunu söylediler.

Citroen-Baylas Genel Müdürü Nurkan Yurdakul, 2004 yılının 9 aylık döneminde Türkiye'nin toplam ithalatının 70 milyar 197 milyon dolar olduğunu bu ithalatın yüzde 17.8'nin yatırım malları, yüzde 67.3'ünün hammadde malları ve yüzde 14.4'ünün ise tüketim mallarından oluştuğunu söyledi. Binek otomobil ithalatının yaklaşık 2.6 milyar dolar olduğunu söyleyen Yurdakul, Maliye Bakanı Kemal Unakıtan'ın söylediği 7.5 milyar dolarlık ithalat rakamının içinde Türkiye'de üretilip ihraç edilen araçların hammadde ve yedek parçalarının da dahil olduğunu kaydetti.

ÜRETİM OLMASIN MI?

Yurdakul, şöyle devam etti: "Toplam ithalatın sadece yüzde 3.7’sini oluşturan bir sektöre cari açığın günah keçiliğini yaptırmak insafsızlıktır. Kaldı ki, ithalatının yüzde 67.3’ü hammaddeden, yüzde 17.8’i yatırım mallarından oluşuyor. Cari açığın olmadığı dönem demek sanayicinin hem yatırım yapmadığı, hem de hammadde almayarak üretim yapmadığı dönem demektir. Kayıt dışı ekonominin bir türlü kayıt altına alınamadığı ülkelerde, vergi toplayabilmenin en kolay yolunun tütün, alkol, akaryakıt ve otomobile vergi koymak olduğu aşikardır. Ancak yaklaşık 1 milyon kişiyi doyuran ve yıllık ihracatı 10 milyar dolara dayanan bir sektörle bu kadar oynanması çok büyük haksızlık olmasının yanısıra, Türkiye’de yatırım yapmak için girişimlerde bulunan markaların da kafalarında soru işaretleri yaratacağı mutlaktır."

ÖTV 2 yılda 5 kez değişti

OTOMOTİV Sanayi Derneği (OSD), 2002 yılından bu yana motorlu taşıt araçlarında 5 kez vergi düzenlemesi yapıldığına bildirdi. OSD açıklamasında şu ifadeler yer aldı: "ÖTV otomobilin vergisiz fiyatına ekleniyor ve bunun üzerinden KDV hesaplanıyor. Bu nedenle ÖTV değişkiliği KDV eklenerek satış fiyatında daha fazla artışa neden oluyor. Son ÖTV düzenlemesi ile geçen bir yıl içinde bu otomobillerde büyük oranda vergi artışı meydana gelmiştir. Ayrıca, silindir hacmi 1600 cc'yi geçmeyen otolarda vergi yükü bir yıl içinde yüzde 20.3 artarken, bu artış lüks sınıfa giren otomobillerde bile yüzde 5 dolayında bulunuyor."

Transit Connect (Milyon TL)

İngiltere 27.607

Türkiye 26.104

İtalya 25.531

Almanya 25.476

Fransa 22.346

Hollanda 18.690


Megane II Sedan (Milyon TL)

Hollanda 36.081

İngiltere 34.560

Fransa 30.948

Türkiye 29.698

İtalya 28.985

Almanya 28.779


Doblo (Milyon TL)

Hollanda 25.982

Türkiye 25.100

İngiltere 24.556

Almanya 24.216

İtalya 23.019

Fransa 21.682


Corolla Verso (Milyon TL)

İngiltere 39.136

Türkiye 38.797

Almanya 36.652

İtalya 36.465

Hollanda 36.463

Fransa 36.278


İthal otoyu kim kaça alıyor (Milyon TL)

Model Türkiye Almanya Fransa İtalya İngiltere Hollanda

Megane II Hatchback 28.340 27.470 28.985 27.956 29.943 34.772

Yeni Opel Astra 31.624 28.424 27.713 27.582 29.686 34.127

Emre ÖZPEYNİRCİKendi ürettiğimiz otomobile Avrupalı'dan pahalı biniyoruz
Otomobildeki ÖTV artışı ile birlikte, Türkiye dünyanın en pahalı otomobil satılan pazarlarından biri haline geldi. Sadece Türkiye'de üretilip dünyaya satılan Transit Connect, Megan II Sedan, Doblo ve Corolla Verso gibi araçların iç piyasadaki fiyatları Avrupa ülkelerini geride bırakıyor.

OTOMOBİLE yapılan Özel Tüketim Vergisi (ÖTV) zammı bugünden itibaren yürürlüğe girdi. Otomobillerin fiyatlarına 1 ila 30 milyar arasında artış olarak yansıyan düzenleme ile birlikte, Türkiye kendi ürettiği otomobillerin, ihraç ettiği ülkelerden bile daha pahalı satıldığı bir ülke oldu.

Türkiye'de üretilip Avrupa'ya ihraç edilen en önemli araçların başında, Ford Transit Connect, Megane II Sedan, Fiat Doblo ve Toyota Corolla Verso geliyor. Türkiye'de bu yılın ilk 9 ayında Ford 127 bin 708 adet Transit üretirken, Renault ağırlığı Megane II Sedan olmak üzere 149 bin 728 adet otomobil, Tofaş 56 bin 195 adet Doblo ve Toyota'da ağırlığı Corolla Verso olmak üzere 95 bin 492 adet otomobil üretimi gerçekleştirdi.

PAHALI ALDIKLARIMIZ

Bugün Ford'un Türkiye'de ürettiği Transit Connect'in en düşük versiyonuna Türkiye'deki alıcı 26 milyar 104 milyon öderken, Almanlar 25 milyar 476 milyon, Fransızlar ise 22 milyar 346 milyon lira ödüyor. Fiat'ın Türkiye'de üretilen Doblo serisinin en düşük versiyonuna ise iç pazarda 25 milyar 100 milyon lira öderken, Fransızlar 21 milyar 682 milyon, İtalyanlar ise 23 milyar lira ödüyor. Türkiye'de üretilen Toyota Corolla Verso'ya iç pazarda 38 milyar 797 milyon lira ödenirken, Fransızlar 36 milyar 278 milyon, Almanlar ise 36 milyar 652 milyon lira ödüyor.

MEGAN BİRAZ UCUZ

Türkiye'de üretilen Megane II Sedan iç pazarda 29 milyar 698 milyon liradan satılırken, Fransa'da bu araç 30 milyar 948 milyona, İngiltere'de 36 milyara, Hollanda ise 34 milyar 560 milyon liraya satılıyor. Ama Almanya ve İtalya'da yine Megane II Sedan Türkiye'den daha ucuza vitrinde bulunuyor. İngiltere ve Hollanda hem ihraç ettiğimiz, hem ithal ettiğimiz otomobiller Türkiye'den daha pahalı fiyatlara pazarda yerini buluyor. Türkiye, Avrupa liginde bu iki ülkenin ardından pahalı otomobil satışında üçüncü sırada yer alıyor. Bu ülkelerdeki bazı otomobil fiyatları Türkiye'den düşük kalabiliyor.

İthal otolara 3-6 milyar daha pahalıya biniyoruz

İTHAL
otomobiller de Türkiye'de Avrupa ülkelerine oranla daha pahalıya satılıyor. İthal otomobillerin Türkiye'deki fiyatlarıyla Avrupa ülkelerindeki fiyatları arasındaki fark, 3-6 milyar lira arasında değişiyor. Fark satış hacmi yüksek ama fiyatı düşük otomobilleri kapsıyor. Fiyatı yüksek otomobillerdeki fark oransal olarak artıyor. Türkiye'de satış hacmi yüksek olan Megane II Hatcback ve yeni Opel Astra'nın fiyatları incelendiğinde, Megane II Hatchback'in en düşük versiyonunu Türkiye'de 28 milyar 340 lira iken, Fransa'da 28 milyar 985 milyon, Almanya'da ise 27 milyar 470 milyon lira olduğu görülüyor.

Otomotivciler: İnsaf edin ithalat 2.6 milyar dolar

HÜKÜMETİN, cari açığın günah keçisi olarak ithal otomobilleri göstermesi, otomotiv sektöründe yerli, yabancı otomobilcileri ayağa kaldırdı. Otomotiv Sanayii Derneği yaptığı açıklamada, makro dengelerin korunması doğrultusunda cari işlemler açığının kapatılması veya ithalatın sınırlaması gibi gerekçelerle yapılan uygulamaların Türk otomotiv sanayinin aleyhine olduğunu ifade edildi. Otomotiv ithalatçıları ise Türkiye'nin toplam ithalatı içinde yüzde 3.7 oluşturan bir sektöre cari açığın günah keçiliğini yaptırmanın insafsızlık olduğunu söylediler.

Citroen-Baylas Genel Müdürü Nurkan Yurdakul, 2004 yılının 9 aylık döneminde Türkiye'nin toplam ithalatının 70 milyar 197 milyon dolar olduğunu bu ithalatın yüzde 17.8'nin yatırım malları, yüzde 67.3'ünün hammadde malları ve yüzde 14.4'ünün ise tüketim mallarından oluştuğunu söyledi. Binek otomobil ithalatının yaklaşık 2.6 milyar dolar olduğunu söyleyen Yurdakul, Maliye Bakanı Kemal Unakıtan'ın söylediği 7.5 milyar dolarlık ithalat rakamının içinde Türkiye'de üretilip ihraç edilen araçların hammadde ve yedek parçalarının da dahil olduğunu kaydetti.

ÜRETİM OLMASIN MI?

Yurdakul, şöyle devam etti: "Toplam ithalatın sadece yüzde 3.7’sini oluşturan bir sektöre cari açığın günah keçiliğini yaptırmak insafsızlıktır. Kaldı ki, ithalatının yüzde 67.3’ü hammaddeden, yüzde 17.8’i yatırım mallarından oluşuyor. Cari açığın olmadığı dönem demek sanayicinin hem yatırım yapmadığı, hem de hammadde almayarak üretim yapmadığı dönem demektir. Kayıt dışı ekonominin bir türlü kayıt altına alınamadığı ülkelerde, vergi toplayabilmenin en kolay yolunun tütün, alkol, akaryakıt ve otomobile vergi koymak olduğu aşikardır. Ancak yaklaşık 1 milyon kişiyi doyuran ve yıllık ihracatı 10 milyar dolara dayanan bir sektörle bu kadar oynanması çok büyük haksızlık olmasının yanısıra, Türkiye’de yatırım yapmak için girişimlerde bulunan markaların da kafalarında soru işaretleri yaratacağı mutlaktır."

ÖTV 2 yılda 5 kez değişti

OTOMOTİV Sanayi Derneği (OSD), 2002 yılından bu yana motorlu taşıt araçlarında 5 kez vergi düzenlemesi yapıldığına bildirdi. OSD açıklamasında şu ifadeler yer aldı: "ÖTV otomobilin vergisiz fiyatına ekleniyor ve bunun üzerinden KDV hesaplanıyor. Bu nedenle ÖTV değişkiliği KDV eklenerek satış fiyatında daha fazla artışa neden oluyor. Son ÖTV düzenlemesi ile geçen bir yıl içinde bu otomobillerde büyük oranda vergi artışı meydana gelmiştir. Ayrıca, silindir hacmi 1600 cc'yi geçmeyen otolarda vergi yükü bir yıl içinde yüzde 20.3 artarken, bu artış lüks sınıfa giren otomobillerde bile yüzde 5 dolayında bulunuyor."

Transit Connect (Milyon TL)

İngiltere 27.607

Türkiye 26.104

İtalya 25.531

Almanya 25.476

Fransa 22.346

Hollanda 18.690


Megane II Sedan (Milyon TL)

Hollanda 36.081

İngiltere 34.560

Fransa 30.948

Türkiye 29.698

İtalya 28.985

Almanya 28.779


Doblo (Milyon TL)

Hollanda 25.982

Türkiye 25.100

İngiltere 24.556

Almanya 24.216

İtalya 23.019

Fransa 21.682


Corolla Verso (Milyon TL)

İngiltere 39.136

Türkiye 38.797

Almanya 36.652

İtalya 36.465

Hollanda 36.463

Fransa 36.278


İthal otoyu kim kaça alıyor (Milyon TL)

Model Türkiye Almanya Fransa İtalya İngiltere Hollanda

Megane II Hatchback 28.340 27.470 28.985 27.956 29.943 34.772

Yeni Opel Astra 31.624 28.424 27.713 27.582 29.686 34.127
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!