Kamu Finansmanı tasarısı TBMM'de

Güncelleme Tarihi:

Kamu Finansmanı tasarısı TBMMde
Oluşturulma Tarihi: Kasım 18, 2001 00:00

Devletin borçlanma yoluyla kaynak yaratmasında belirli ilke ve limitler getiren "Kamu Finansmanı ve Borç Yönetiminin Düzenlenmesi Hakkında Kanun Tasarısı", bu hafta Plan ve Bütçe Komisyonu'nda görüşülecek.Tasarıya göre, ilgili kamu kurum ve kuruluÅŸları, belli ilkeler çerçevesinde, o yılki bütçe kanununda belirtilen ödenekler toplamı iletahmin edilen gelirler arasındaki miktar kar net borç kullanabilecek. Bu limit, borç yönetiminin ihtiyaçları ve geliÅŸimi dikkate alınarak yıl içinde en fazla yüzde 5 oranında artırılabilecek.Bu miktarın yeterli olmadığı durumlarda, ilave yüzde 5'lik tutar, Hazine MüsteÅŸarlığı'nın görüşü ve ilgili Bakan'ın teklifiyle Bakanlar Kurulu'nca artırılabilecek. Bütçenin denk olması durumunda da borçlanma, anapara ödemesinin en fazla yüzde 5'i kadar yükseltilebilecek.Borçlanma limiti, yıl içinde özel tertip devlet iç borçlanma senedi için ek ödenek alınması ve doÄŸal afetler ile ağır ekonomik krizortamından doÄŸan haller dışında ek bütçe kanunuyla deÄŸiÅŸtirilemeyecek.Vadesinde nakden ödenenler hariç, çeÅŸitli kanunlara dayanılarak ikrazen ihraç olunan özel tertip devlet iç borçlanma senetleri bu limitin hesaplanmasında dikkate alınmayacak. Mali yıl içinde ikrazen ihraç edilecek özel tertip devlet iç borçlanma senetleri ile garantiliimkanın limiti, her yıl bütçe kanunlarında belirlenecek.İÇ VE DIÅž BORÇLANMAÇıkarılacak devlet iç borçlanma senetlerinin çeÅŸit ve koÅŸulları ile devlet dış borcu saÄŸlama ve mali koÅŸullarını belirleme yetkisi, Hazine'den sorumlu Bakan'da olacak.Özel tertip devlet iç borçlanma senetleri geçmiÅŸ valörlü olarak ihraç edilemeyecek. Daha önce ihraç edilmiÅŸ olan bu senetlerin faiz oranları deÄŸiÅŸtirilemeyecek, faiz ödemeleri yerine yeni senet çıkarılamayacak.Dış borçlanma konusundaki her türlü hazırlık, temas ve görüşmeler Hazine MüsteÅŸarlığı'nca yürütülerek sonuçlandırılacak. MüsteÅŸarlık, saÄŸlanan dış finansman imkanını genel ve katma bütçe dışındaki kamu kurum ve kuruluÅŸları ile yatırım ve kalkınma bankalarına bir ikraz anlaÅŸmasıyla aktarabilecek. Bu durumda, ikraz tutarı üzerinden bir defalık binde 5 oranında ''ikraz ücreti'' alınacak. Bu oran ilgili Bakan tarafından beÅŸ katına kadar artırılabilecek.HAZÄ°NE GARANTÄ°LERÄ°Hazine'nin kamu-özel kurum ve kuruluÅŸlarının yurt içi piyasalardanyapacağı borçlanmalarda garanti veya kefalet verilemeyeceÄŸi kuralı getiriliyor. Ancak, tasarının amaç ve kapsamı çerçevesinde kısmen veyatamamen Hazine garantisi verilebilecek.Hazine'nin projeler için saÄŸlayacağı geri ödeme ve yatırım garantisinden önce Devlet Planlama TeÅŸkilatı'ndan görüş alınmasını öngören tasarıya göre, bu ÅŸekilde lehine garanti saÄŸlanan taraftan birdefalık binde 1 oranında ''garanti ücreti'' alınmasını hükme baÄŸlıyor.Buna iliÅŸkin yönetmelik, 2003 yılına kadar çıkarılacak.Kamu kurum ve kuruluÅŸlarının Hazine garantisi olmadan yurt dışından saÄŸlayacağı finansman, Hazine MüsteÅŸarlığı'nın ön iznine tabiolacak.Hibe konusunda da denleme getiren tasarı, bir dış finansman kuruluÅŸunca Türkiye'ye verilecek hibeler konusunda Hazine'den sorumlu Bakanı yetkili kılıyor. Türkiye'nin vereceÄŸi hibeler ise Hazine MüsteÅŸarlığı'nın görüşü ve Bakan'ın teklifi üzerine Bakanlar Kurulu'nca yapılacak.İç ve dış borçlanmalar çerçevesinde vadesinde ödenmeyen Hazine alacaklarına Amme Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında Kanun hükümleri uygulanacak.UZLAÅžMA OLANAÄžITasarının geçici maddesiyle, yasanın yürürlüğe girdiÄŸi tarih itibariyle var olan Hazine alacalarına tahakkuk eden gecikme faiz ve cezalarının miktarlarına, ilgilinin 6 ay içinde Hazine MüsteÅŸarlığı'nayazılı baÅŸvurması halinde uzlaÅŸma yoluna gitme olanağı saÄŸlanıyor.Öngörülen esaslar çerçevesinde yürütülecek uzlaÅŸma talebi, 3 kiÅŸilik komisyonca deÄŸerlendirilerek, uzlaşılacak miktar ilgili Bakan tarafından belirlenecek.Yasal düzenlemenin yürürlük tarihinden önce, kamu kurum ve kuruluÅŸlarının iç piyasa borçlanmaları için verilen Hazine garantisinden doÄŸan alacaklar, kamusal hizmet ve iliÅŸkilerden doÄŸmuÅŸ sayılacak. Bu alacakların koÅŸullarının belirlenmesi, tahsili, takibi ve her türlü finansal tekniÄŸin kullanılması yoluyla yönetimi konusundaHazine'den sorumlu Bakan yetkili olacak.RÄ°SK YÖNETÄ°MÄ°Tasarı, makroekonomik dengeler ve optimum borçlanma düzeninin saÄŸlanması amacıyla gerekli altyapının güçlendirilmesi konusunda, ilgili Bakanın verdiÄŸi yetki çerçevesinde, Hazine MüsteÅŸarlığı'nı yetkili kılıyor.Nakit akışlarının yönetiminin gerektirdiÄŸi anapara ve faiz ödemeleri ile borç risk ve yönetimi kapsamındaki finansal tekniklerin kullanılmasından kaynaklanan ödemeler, MüsteÅŸarlık bütçesine bu amaçlakonulan ödeneklerden karşılanacak.Hazine garantileri kapsamında MüsteÅŸarlık tarafından ödenen tutarlar ile risk yönetimi kapsamında önceden öngörülmesi mümkün olmayan ödemeler, Merkez Bankası nezdinde MüsteÅŸarlığa ait ''Risk Hesabı''ndan karşılanacak. Hesaba giren tutarlar gelir kaydedilecek vehesaptan yapılan ödemeler o yılın bütçe ödeneÄŸiyle iliÅŸkilendirilecek.Yıl bütçesine bu amaçla konulan ödenek bir baÅŸka tertibe aktarılamayacak.Devlet borcunun muhasebesiyle ilgili esas ve usuller Maliye Bakanlığı ile Hazine MüsteÅŸarlığı tarafından birlikte belirlenecek.YETKÄ°Türkiye adına iç ve dış borç almaya, Hazine garantisi verme ve verilen garantilerin koÅŸullarında deÄŸiÅŸiklik yapmaya, hibe almaya, dışfinansman imkanlarını dış borcun devri, ikrazı, tahsisi yoluyla kullandırmaya ve yeni mali yükümlülük yaratmaya, bu borç yükümlülükleri ile bunlardan kaynaklanan Hazine alacaklarını yönetmeyeHazine'den sorumlu Bakan yetkili olacak.Bu yetki, ilgili bütçe yılında geçerli olmak üzere Hazine MüsteÅŸarlığı'na devredilebilecek, ancak bu devir Bakan'ın sorumluluÄŸunu ortadan kaldırmayacak.Hazine MüsteÅŸarlığı, kamu kurum ve kuruluÅŸlarının kendisinin ilgili anlaÅŸmalara taraf olmadan yapılan borçlanmalardan sorumlu tutulamayacak.KAMU KURULUÅžLARITasarı, genel ve katma bütçeli kurum ve kuruÅŸları, KÄ°T'leri, sermayesinin yüzde 50'sinden fazlası kamuya ait özel hukuk hükümlerinetabi kuruluÅŸları, fonları, kamu bankaları ile yatırım ve kalkınma bankalarını, belediyeler ile baÄŸlı kuruluÅŸları, sivil toplum örgütlerini, yap-iÅŸlet-devret ve benzeri finansman modelleri çerçevesinde gerçekleÅŸtirilmesi öngörülen projelerle ilgili ödeme yükümlülükleri garanti edilen kuruluÅŸları kapsıyor.Tasarı, 20 Kasım Salı günü, TBMM Plan ve Bütçe Komisyonu'nda ele alınacak.  Â
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!