İşte tüketicinin 1997 yıldızları

Güncelleme Tarihi:

İşte tüketicinin 1997 yıldızları
Oluşturulma Tarihi: Aralık 28, 1998 00:00

Erkan ÇelebiHürriyet'in Tüketici Köşesi olarak ilkini 1994 yılının sonunda başlattığımız geleneksel ‘‘Yılın tüketicisi’’ ve ‘‘Yılın tüketicisine saygılı firmaları’’ seçiminin bu yıl dördüncüsünü gerçekleştirdik. Her yıl sonunda köşemize yapılan şikayetler arasından belirlediğimiz ‘‘Yılın tüketicisi’’ ve ‘‘Yılın tüketicisine saygılı firmaları’’ seçimini, bu yıl da 14 bin 61 şikayet başvurusunu göz önüne alarak belirledik. Böylece, 1997 yılında yapılan başvurularla beraber, son beş yılda Hürriyet'in Tüketici Köşesi'nin aracılık ettiği tüketici sorunu sayısı da toplam 56 bin 240'a ulaştı.Bu değerlendirmede sadece Hürriyet Tüketici Köşesi'ne son bir yıl içinde mektup, faks ve İnternet aracılığıyla yapılan tüketici başvurularını ve bu başvuruların sonuçlarını dikkate aldık.Böyle bir sınıflandırmanın tüketicileri, haklarını sonuna kadar aramaya, üreticileri de tüketici haklarına daha duyarlı davranmaya teşvik edeceğini umuyoruz. Bunun için de tamamen objektif ve tarafsız bir gözle geride bıraktığımız yılı sizin için taradık.İNATÇI TÜKETİCİYaptığımız değerlendirmenin sonucunda Yusuf Kaplan'ı, ‘‘Yılın tüketicisi’’ seçmeye karar verdik. Bunun da nedeni, devre tatil sistemini Tüketici Yasası'nın kapıdan satışlarla ilgili maddesinin kapsamına dahil ettirmeyi başarması. Kaplan, devre tatil sistemi almak için imzaladığı sözleşmeden vazgeçtiği gerekçesiyle yüzde 20 komisyon talep eden Clup Flipper'a karşı örnek bir mücadele verdi. Bu parayı ödememek için hakkını sonuna kadar aradı. Kendisinden haksız yere talep edilen para için ilk önce Antalya Asliye Üçüncü Hukuk Mahkemesi'nde dava açtı. Actığı bu dava sonucunda, devre tatil sistemlerini Tüketici Yasası'nın Kapıdan Satışlar'la ilgili maddesinin kapsamına dahil ettirmeyi başardı. Ardından, bu kararı Yargıtay 13'ncü Hukuk Dairesi'ne de onaylattırdı. Böylece, sadece kendisinin değil, tüm devre tatil sistemi almak için sözleşme imzalayanların mağdur duruma düşmesini önlemiş oldu. YILIN SAYGILILARIBu yıl, İnkılap Yayınevi, Nissan ve Continent'i 1997 yılında tüketicisine en fazla saygı gösteren firmalar olarak belirledik. Bu belirlemeyi yaparken de sadece müşteri memnuniyetiyle yetinmeyip, tüketicilerine karşı sorumluluğunu da ön planda tutan firmaları seçmeyi amaçladık.İNKILAP KİTABEVİTürkiye'de ilk kez çeviri ve redaksiyon hataları olduğu gerekçesiyle yayınladığı kitabı toplatan yayınevi oldu. İnkılap Kitabevi, okuyucularının uyarısı üzerine ‘‘Otopsi Bölümü’’ adlı kitapta çeviri ve redaksiyon hataları yapıldığını tespit etti. Bunun üzerine, kitabı piyasadan çekme kararı aldı. Ayrıca, hatalı baskıları getirenlere de ya başka bir kitap verdi ya da isteyenlere para iadesinde bulundu. NİSSAN Primera modelinde yapılan testler sonucunda şasi numarası 094819'dan küçük olan araçların ‘‘deponun üzerindeki yakıt kesme valfları’’ndaki arıza yüzünden toplama kararı alınca, Türkiye'deki temsilcisi Nissan Otomativ'de, tüm müşterilerine birer mektup göndererek, değiştirme kararını bildirdi. Müşteriler de, araçlarını en yakın Nissan yetkili servisine götürerek, yakıt depolarının yenileriyle değiştirdiler.CONTİNENTHiper Market, mağazalarında satılan herhangi bir ürünün reyon etiketiyle kasa fiyatı farklı olduğu taktirde bu hatadan dolayı müşteri maduriyetini önleme yoluna gitti ve fiyat farklılığı olan ürünü müşterisine hediye etme uygulamasını başlattı. Böylece, Türkiye'de ilk kez uygulanan bu yöntem, tüketicinin mağduriyetini giderdiği gibi müşteri memnuniyetini sağlamış oluyor. YILIN SAYGISIZIBu yılın, tüketiciye saygısızı olarak Sağlık Bakanlığı'nı seçtik. Çünkü, görevi halkın sağlığını korumak olan Sağlık Bakanlığı, halk sağlığıyla oynayanlara göz yumuyor. Hürriyet Tüketici Köşesi'nin ortaya çıkardığı ‘‘Soda rezaleti’’ üzerine bakanlık, Türkiye'de üretilen tüm maden suyu ve sodalarını kaynağından ve piyasadaki örneklerinden alarak Hıfzıssıhha Labaratuvarları'nda analiz ettirdi. Bu analizlerin sonucunda, yedi ayrı maden suyu ve sodasının yüksek oranda nitrit ve amonyak içerdiği ortaya çıktı. Ancak, Sağlık Bakanlığı, yeni Gıda Kodeksi'nin dahi temizleyemediği Kızılay, Kınık, Kuzuluk, Askoop Kızılcahamam, Çınar, Çamlık ve Uludağ adlı maden suyu ve sodalarının hala satışına izin vererek, halkın sağlığıyla oynanmasına göz yumuyor.
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!