İlkbahar: Otomotiv durma noktasına geldi

Güncelleme Tarihi:

İlkbahar: Otomotiv durma noktasına geldi
Oluşturulma Tarihi: Mart 30, 1999 00:00

Haberin Devamı

Otomotiv Sanayicileri Derneği (OSD) Başkanı Ali İhsan İlkbahar, otomotiv sektörünün durma noktasına geldiğini belirterek, Türkiye'de üretim yapan 16 fabrikanın kapasitelerinin yüzde 25 seviyelerine düştüğünü ve işsizliğin arttığını söyledi.

İlkbahar, sektörün geçen yılın ilk üç ayında yaptığı satışların bu yılın aynı döneminde kamyonda yüzde 15'ini, ticari araçlarda yüzde 40 ve otomotivde ise ancak yüzde 50'sini gerçekleştirdiğini bildirdi. ‘‘Sektör durma noktasına geldi’’ diyen İlkbahar, ana sektörün yaşadığı sıkıntılara paralel, bağlı işkolları ve imalat sanayilerinin de büyük güçlükler yaşadığına dikkati çekti.

İlkbahar, otomotiv sektöründe yaşanan sıkıntılar nedeniyle çalışanların yüzde 25'inin işten çıkarıldığını, yüzde 50'sinin ise ücretsiz izinlerle devam ettiğini kaydederek, bu durumun devam etmesi halinde güçlüklerin daha da ağırlaşacağını dile getirdi.

FEDAKARLIK KALMADI

İç piyasada maliyetlerinin altında fiyatlarla satış yapıldığını savunan İlkbahar, bunun nakit ihtiyacı nedeniyle olduğunu söyledi. İlkbahar, tüm promosyonlara ve düşük fiyata rağmen, pazarda istenilen satış noktasına gelinemediğini ifade ederek, sektörün başkaca yapacağı fedakarlık kalmadığını bildirdi.

Kamyon ve ticari araç satışlarının düşük olmasının nedenini diğer sektörlerde yaşanan sıkıntılara bağlayan İlkbahar, ''Otomotiv sektörünün rantabl çalışabilmesi için ülke ekonomisi içinde yer alan diğer sektörlerin de canlı olması gerekir. Tekstil, gıda, inşaat gibi sektörler yoksa, kamyonlar ne taşıyacak? Neden kamyon alınsın?'' diye konuştu.

İlkbahar, şöyle devam etti:

‘‘Otomotiv sektörü Mart ayı sonuna gelinmesine rağmen hala durgunluğu aşamadı. Her geçen gün biraz daha daralıyoruz, kankaybediyoruz. Bu süreç Haziran ayına kadar böyle gidecek. Haziransonrası ise bir umut. Bakkal dükkanı işletmiyoruz, dev bir sanayikuruluşu yok olmak üzere. Vücut zayıflamaya başladı. Vücutzayıfladığında tüm mikroplar içeri girer ve bizim vücudumuzunmikroba karşı savunma yapmaya gücü yok. Maliyetin altında fiyatlarlasatış yapıyoruz. Çünkü nakde ihtiyaç var. Soğuyan pazarın ısınmasıise çok zor.’’

VERGİ İNDİRİLMELİ

Sektörün ayakta kalmak için pek çok fedakarlığı yaptığını kaydeden İlkbahar, bundan sonrasının hükümete ait olduğunu bildirdi.İlkbahar, geçen yıl vergi rekortmenleri sıralamasında ilk 14 içinde6 firmanın otomotiv sektöründen olduğunu hatırlatarak, ‘‘Ancak buyıl vergi verecek parayı kazanamayacağız’’ dedi.

İlkbahar, otomotiv satış fiyatlarının yaklaşık yüzde 50'sinin vergi olduğuna dikkati çekerek, bu süreçte vergi oranlarının indirilmesini önerdi. İç pazarda 44 ayrı marka ithal otomobil olduğunu kaydeden İlkbahar, şöyle konuştu:

‘‘İç pazarın yüzde 45'ini ithal otomobiller oluşturuyor. Türk otomotiv sektörü büyük zorluklar ve yıllar süren deneyimlerle oluşturuldu. Bugün Türkiye'de üretim yapan 16 otomotiv fabrikasıvar. Dünyada pek çok gelişmiş ülke, kendi sanayisini kollamak adına,ithalata bir takım engeller getiriyor. Bizim ülkemizde ise yerliüretici cezalandırılıyor. Biz hem iç, hem de dış pazarlarda rekabetederken, Türk hükümetinden de diğer ülkelerin yaptığı uygulamalarıbekliyoruz. Türkiye'de sanayi üretimi cezalandırılıyorsa, sanayiciolmak risk ise biz de kolay yolu seçeriz, ithalat yaparız.’’

SPOT İHRACAT

Türkiye'de halen devam eden otomotiv yatırımlarına da işaret eden İlkbahar, sektörün önünde büyük hedefler olduğunu dile getirdi. İlkbahar, sektörün ihracattaki payını artırmayı hedeflediğini ifade ederek, sözlerini şöyle tamamladı:

‘‘Sektörün spot ihracatı var. Otobüs ihracatında olanaklar daha fazla. Renault'un bazı serileri Avrupa'ya ihracat imkanı buldu, ilk etapta 50 bin adetlik bir imkan var. Tofaş'ın ise parca ihracatı sürüyor. Sektörün 2001 yılı hedefi, Avrupa ağırlıklı yılda 100 bin araç ihraç etmek.’’



Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!