GeriEkonomi İhracatta ancak Brezilya'yı geçebildik
Paylaş
  • Yazdır
  • A
    Yazı Tipi
  • Yorumlar
    0
    • Yazdır
    • A
      Yazı Tipi

İhracatta ancak Brezilya'yı geçebildik

Türkiye'nin 1985-1995 yılları arasındaki ihracatı, Tayland, Malezya, Endonazya, G.Kore gibi ülkelerle karşılaştırıldığında sadece üç kat arttı. Türkiye İhracatçılar Meclisi'nin (TİM) hazırladığı ‘‘İhracatın Görünümü’’ başlıklı rapora göre, aynı dönemde Tayland ihracatını 15, Malezya 3, Güney Kore 4 kat artırdı. Türkiye sadece, ihracatını on yılda iki kat artıran Brezilya'nın önünde yer alabildi.

TİM'in raporunda, Türk ihracatının yapısının Polonya, Macaristan gibi Doğu Avrupa ülkeleri ile benzerlik gösterdiği vurgulandı. Bu ülkelerin Avrupa Birliği'ne üyeliğinin gündemde olması ndeniyle de Türk ihracatının geleneksel pazarlara ihracatta zorlanacağını altı çizildi. ‘‘İhracatın Görünümü’’ raporu, Koç Üniversitesi öğretim görevlisi Yard. Doç. Kamil Yılmaz ve Boğaziçi Üniversitesi Ekonomi ve Ekonometri Merkezi tarafından hazırlandı. Raporda, özetle şu görüşlere yer verildi:

Türkiye ihracat performansı açısından Tayland, Malezya, Singapur, Güney Kore gibi kendi grubundaki ülkelerle kıyaslandığında sadece Brezilya'dan iyi performans gösteriyor. Nitekim Türkiye 1985-95 yılları arısanda ihracatını üç kat artırırken, Brezilye 2 kat artırabildi. Coğrafi elverişliliğe karşın Türkiye yeni pazarlara girmekte ve geleneksel pazarlarda payını artırmakta zorlanıyor.

İhracatının yarısını Avrupa Birliği ülkelerine yapan Türkiye, bu pazarlarda yaşanan durgunluktan doğrudan etkilendi. AB'nin genişleme stratejisinde Türkiye'yi dışarda tutarken, Doğu Avrupa ülkeleri ile ise tam üyelik sürecini başlatması Türkiye'nin geleneksel pazarlarda daha da zorlanacağını gösteriyor.

Dünya ticaretinde önemli rol oynayan Bağımsız Devletler Topluluğu'na (BDT) ihracat ise yüksek oranlı artışa rağmen beklenen seviyeye ulaşamadı. Bu bölgeye ihracatın toplam ihracat içindeki payı yüzde 11.4. Bu duruma Türkiye'nin uluslararası taahhütlerine uygun olarak başlattığı fiyat dışı teşvik sistemini iyi uygulayamaması da neden oldu.

1989-1996 yılları arasında ihracatı 1 milyar dolara yakın veya üzerinde olan altı sektörün olduğu görülüyor. Giyim, tekstil, tarım ve hayvancılık, ana metal sanayi, gıda ve kimyasallar.

LOKOMOTİF DURABİLİR

Toplam ihracat içinde içinde tekstil ve konfeksiyonun payı 1989-96 arasında yüzde 34.3'den yüzde 34.7'ye yükseldi. 1984'den beri ihracatta lokomotif sektör olan tekstil konfeksiyon ne yazık ki ürün ve pazar çeşitliliğini sağlayamadığı için zorlanıyor. Avrupa'ya yakınlığı ve ucuz işgücüne dayalı rekabet gücünü korumakta zorlanan Türkiye, katma değeri yüksek üründe beklenen atılımı gerçekleştiremedi.

Reel döviz kurunda meydana gelen her yüzde 1'lik artış ihracatı 0.44-0.67 oranında artırabiliyor. Reel döviz kuru belirsizliği, yüzde 1'lik artış, diğer faktörlerde bir değişme durumu olmaması halinde ihracatın yüzde 2 ile 12 arasında azalmasına neden oluyor. Kısacası kurlardaki belirsizlik Türkiye'ye pahalıya patlıyor.







Yorumları Göster
Yorumları Gizle