İhracatçı büyük hedefler peşinde

Güncelleme Tarihi:

İhracatçı büyük hedefler peşinde
Oluşturulma Tarihi: Ocak 04, 2002 13:28

Türkiye İhracatçılar Meclisi (TİM) Yönetim Kurulu Başkanı Oğuz Satıcı, şartlar oluşursa 2002 yılında gerçekleşecek ihracatın 50-60 milyar dolar olacağını söyledi.

İhracat hedeflerine ilişkin olarak açıklama yapan Satıcı, 2001 yılındaki 31 milyar doları aşkın ihracatın yüzde 50 daralmış bir imalat sanayinde yapıldığını, bunun ikiye katlamasının çok normal olduğunu belirtti.

Satıcı, ``Psikolojik sınırlar da aşılmış normal sınırlar da aşılmış. Burada çok önemli bir gösterge var, Türkiye artık buna hazır`` dedi.

Oğuz Satıcı, şunları kaydetti: ``Türkiye`deki müteşebbis, işçi diyor ki (ülkedeki tüm olumsuzluklara rağmen, ülkedeki yüzde 9`luk küçülmeye rağmen biz üreterek ve ihraç ederek yüzde 14.5`luk bir artış yaptık. Bizi destekleyin, üretimi destekleyin, istihdamı destekleyin ve biz bu rakamları 40 milyarlara, 50 milyarlara, 60 milyarlara çıkartalım.

Bu rakamları çıkartırken dış satımla ekonomimizi büyütelim, iç talepteki canlanmayı da bu şekilde hazırlayalım e Türkiye enflasyonu da yensin işsizliği de yensin. O zaman hedeflediğimiz yerlere daha kolay daha çabuk ulaşalım) diyor.``

İşçisinden pazarlamacısından müteşebbisine kadar tüm tarafların ülkenin çıkışını burada gördüğünü, gerçek savaşın burada yapılmasında mutabık olduklarını, ihracattaki başarının da bundan kaynaklandığını ifade eden Satıcı, ``Yoksa bu konuda yapılmış destek yok, kösteklerin dışında`` dedi.

32 MİLYAR DOLARLIK HEDEF BİZİ SIKINTIYA SOKUYOR

Satıcı, 2002`de Hükümetin ihracatta hedeflemiş olduğu rakamın 32 milyar dolar olduğunu da hatırlatarak, bu 32 milyar dolarlık hedefin kendilerini sıkıntıya soktuğunu belirtti.

Satıcı, şunları kaydetti: ``Çünkü eğer hedefi 32 milyar dolar koymuşsanız siz Türkiye`nin üretimine ve ihracatına dönük hiç bir çalışma yapmayı planlamıyorsunuz demektir.

Eğer ki bu hedefi 40 milyar dolar 50 milyar dolar koyabilecek güçleri varsa koysunlar. Bunun için de üretim altyapısına gerekli donanımı kazandırsınlar. Bu ihracatçı, bu üretici nasıl ki 30 milyar doları 31 milyar dolar olarak koymuşsa konulan her hedefi verilen güç ölçüsünde kat be kat geri verecektir.``

Türkiye mukayese edilirken hedefleriyle değil rakipleriyle mukayese edilmesini isteyen Satıcı, Türkiye`nin hedefinin AB, rakiplerinin ise AB`ye ihracat yapan ülkeler olduğunu kaydetti.

Satıcı, ``Şimdi onlarla mukayese edecekler başka bir şey istemiyoruz. İstihdam, enerji, finansman politikalarında ve bürokraside onların sahip olduğu üretim maliyet şartlarını istiyoruz. Rakiplerinin elinde olan şartları Türkiye`ye versinler, sonra Türkiye nasıl üretiyormuş nasıl ihraç ediyormuş herkes görsün`` dedi.

İhracatı kalemler bazında da değerlendiren Satıcı, ülkenin lokomotif ihracatı olan hazır giyim ihracatının yüzde 14.5`luk artış içinde sadece buçukluk kısmını gösterebildiğini, ancak bunun yine de büyük başarı olduğunu kaydetti. Satıcı, emek yoğun bir iş olan ve mukayeseli olarak emeğin bu kadar rakiplerinden pahalıya malolduğu birülkede bu ihracatı başarmış tüm hazır giyim ihracatçılarına tek tek birer madalya vermek gerektiğini söyledi.

2001`deki ihracatın yüzde 50 daralmış bir imalat sanayinde yapıldığını ifade eden Satıcı, şartlar oluşursa 2002 sonunda gerçekleşecek ihracatın 50-60 milyar dolar olacağını kaydetti.

"TÜRKİYE`NİN KURTULUŞUNUN İHRACATTA OLDUĞU KANITLANDI"

İstanbul Hazırgiyim ve Konfeksiyon İhracatçıları Birliği (İHKİB) Başkanı Nuri Artok, 31 milyar dolarlık ihracatın birkaç sene önce gelinmesi gereken nokta olduğunu ifade ederek, ``Türkiye`nin bugün yakaladığı 31 milyar doları aşkın ihracat hedefini çok daha yukarılara çıkarması lazım`` dedi.

Türkiye`nin ihracata dayalı kalkınma modeline ağırlık vermesi, bunun altyapısının hazırlanması gerektiğini vurgulayan Artok, ``Reel sektörü canlandırmaya yönelik birtakım düzenlemelerden bahsediliyor, ama şu ana kadar yapılmış hiçbir somut hadise, özellikle üretim ve istihdam anlamında yok`` diye konuştu.

İstihdam, enerji, finansman, vergi üzerindeki ağır yüklerin azaltılmasını isteyen Artok, sorunları en yoğun olarak yaşayan hazırgiyim ve konfeksiyon sektöründe ihracatın geçen yıl sadece yüzde 0.5 artarak 7 milyar 489 milyon dolar seviyesinde gerçekleştiğine işaret etti.

Geçen yıl ihracatta miktar olarak yüzde 20`lerin üstünde ciddi birartış yaşandığını, bunda devalüasyonun olumlu bir etkisi olduğunu belirten Artok, ``Özellikle 2000 yılında bastırılmış kur politikası nedeniyle fiyat tutturamaz haldeydik, şimdi tutturur hale geldik. Belki de devalüasyonu yaşamasaydık, ihracat yerinde saymak bir yana yılı yüzde 15-20 eksiyle kapatabilirdi`` dedi.

GİSAD Dış Ticaret A.Ş. Genel Koordinatörü İbrahim Özdoğan da, ihracattaki 30 milyar dolarlık psikolojik sınırın, daralan ticaret hacmine ve pazarlara rağmen aşıldığına dikkat çekerek, bunun moral açısından çok önemli olduğunu vurguladı.

Özdoğan, şunları söyledi: ``İhracata dönük sektörler, geçtiğimiz yıl onca olanaksızlar varken daha önceki yıllarda gösterdiğinin üstünde performans göstererek 31 milyar dolarlık ihracata ulaştılar. Türkiye`nin kurtuluşunun ihracatta olduğu bir kere daha kanıtlanmıştır.

Karar vericilerin, dünya rekabet şartlarını sağlayarak ihracat sektörünün önünü açtıkları zaman 50 milyar, 100 milyar dolara kısa zamanda ulaşılabileceği inancına sahip olmaları lazım.``
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!