İhracat rekortmeni Lio ABD’de yağ üretecek

Güncelleme Tarihi:

İhracat rekortmeni Lio ABD’de yağ üretecek
Oluşturulma Tarihi: Şubat 07, 2000 00:00

Haberin Devamı

TÜRKİYE'nin zeytinyağı ihracat lideri olan Lio Yağ Sanayii, şimdi de halka açılmaya hazırlanıyor. Hisselerin yarısına yakınını halka açmayı planlayan şirket, Amerika’da bir zeytinyağı markasını satın alarak bu ülkede de kendi markası ile üretim yapmayı planlıyor.

BAŞTA İtalya, İspanya ve Amerika olmak üzere yıllık 28 bin ton zeytinyağı ihracatı ile üç yıldır Türkiye'nin zeytinyağı ihracat lideri olan Lio Yağ Sanayii, şimdi de halka açılmaya hazırlanıyor. Hisselerin yarısına yakınını halka açmayı planlayan şirket, İspanyol Koipe ve Yunanlı Elias'dan sonra dünyada, halka açık üçüncü zeytinyağı şirketi olacak.

Geçtiğimiz yıl toplam 508 bin tona ulaşan dünya zeytinyağı ihracatının yüzde 5'ini gerçekleştiren Lio, İtalya, İspanya, Amerika başta olmak üzere Güney Afrika, Kanada, İsrail, Şili, Nijerya, Zimbabve gibi ülkelerin de aralarında bulunduğu yaklaşık 20 ülkeye zeytinyağı ihraç ediyor.

AMERİKALI OLACAK

1999 yılında yüzde 300 artış gösteren ve 106 bin tona ulaşan Türkiye'nin toplam zeytinyağı ihracatının yüzde 26'sını elinde bulunduran Lio, önümüzdeki günlerde de Amerikalı bir zeytinyağı markasını satın alarak, ABD'de kendi markası ile üretim yapmayı planlıyor. Lio, Türkiye'nin toplam 175 milyon dolarlık ihracatı içinde 45 milyon dolarlık ihracatı ile yüzde 25 paya sahip. Halen aralarında San Paolo, Sclafani, Daniele, Hermes gibi markaların bulunduğu 12 Amerikan zeytinyağı markası için üretim yapan Lio Yağ Sanayii, şimdi ünlü ve ABD'de tanınmış bir zeytinyağı firmasını satın almak için kolları sıvadı. 1999 yılında 71 milyon dolarolan satışları 2003 yılında 137 milyon dolara yükseltmeyi hedefleyen şirket, 1999 yılında 47 bin ton olan satışlarını 2003 yılında 101 bin tona çıkartmayı hedefliyor.

BERTOLİ'YE LİO

Lio Yağ Sanayii'nin iki ortağı Şevket Aksoy ve Ragıp Arsan, Unilever'e Bertoli markası için ihracat yaptıklarını söyledi. İtalya'daki dağıtım şirketi aracılığı ile yapılan satışta, Unilever ünlü zeytinyağı markası Bertoli için Lio zeytinyağlarını tercih ediyor.

İtalya'da çok sayıda firma ile çalıştıklarını belirten Arsan, İtalyan firmaları ile görüşmelerin sürdüğünü ve yakın zamanda yeni ortaklık ve birleşmelerin söz konusu olabileceğini söyledi.

Prina yemeklik zeytinyağı üretimine başlayan şirket, yakın zamanda kozmetik ürünleri ve sabun üretimine de başlayacak. Zeytinyağı içeren kozmetik ürünleri sunmaya hazırlanan Lio, ünlü kozmetik markaları ile de görüşmelerini sürdürüyor. Zeytinyağını da aynı şarap ve birada olduğu gibi tadım ekipleri test ediyor. Her üretim banoından sora zeytinyağının kriterlere uyup uymadığı bir tadım ekibi tarafından test ediliyor. İyi bir zeytinyağı 16 kriterin en az sekizine uymak zorunda.

Zeytinyağı ve fındık İhracatta yıldız ürün

ZEYTİNYAĞI ve Zeytinyağı İhracatçıları Birliği Başkanı da olan Şevket Aksoy ve Zeytinyağı Sanayicileri Derneği Başkanı Ragıp Arsan, Türkiye'nin yakında dünya zeytinyağı pazarının liderliğine oturacağı görüşünde birleşiyor. Dünya zeytinyağı üretiminin dörtte üçünü gerçekleştiren İtalya, İspanya ve Yunanistan'da üretmin geleneksel yöntemlerle yapıldığını ve yeni tesis kurulmadığını belirten ortaklar, İtalya ve İspanya gibi ülkelerde de hammadde sıkıntısı olduğunu ve bu ülkelerin Türkiye'den büyük boyutlarda zeytinyağı ihracatı gerçekleştirdiğini vurguladılar. İhracat Genel Müdürlüğü tarafından Türkiye'nin ihracatta iki yıldız ürününden biri fındık, diğeri de zeytinyağı olarak belirlendi.

Türkiye'nin zaten fındıkta lider olduğunu belirten iki ortak, zeytinyağında da katma değeri yüksek ve markalı ambalajlı ihracat yapıldığında bu başarının yakalanacağını vurguladı. Ragıp Arsan, artık Avrupa ve Amerika'da Türk zeytinyağının kullanıldığı markalarda, amabalajların üzerinde ‘‘Türk üretimidir’’ ya da ‘‘Türk zeytinyağı kullanılmıştır’’ yazısını yazmaya başladıklarını söyledi.

Zeytinyağının Ferrarisi

LIO, dünyada Nestle'nin Sasso markası, ünlü Sycso Gıda firması için de zeytinyağı üretimi yapıyor. Nestle Sasso yetkililerinin 13 milyon dolarlık yatırımla gerçekleştirilen ve en son teknoloji ile donatılan Lio tesisi için ‘‘Bu tesis Zeytinyağının Ferrarisi. Ancak Ferrari'yi kullanmak için iyi pilot olmak gerekir’’ yorumunu getirmiş. Aksoy ve Arsan da şimdi iyi pilot olmak için çalıştıklarını söyledi. 1997 yılında kurulan ve dünyanın sayılı tesisleri arasında yer alan Lio Yağ Sanayii, günlük 150 ton üretim kapasitesine sahip.

Madeni yağ kuşkusuna son

ZEYTİNYAĞI için en büyük tehlikenin zeytinyağının kokusunun alınması aşamasında olduğunu belirten ortaklar, ‘‘Önce ham gelen zeytinyağının asidi düşürülüyor, sonra beyazlatılıyor ve son olarak da kokusu alınıyor. Koku alma aşamasında zeytinyağı 230 dereceye kadar ısıtılıyor. Bu ısıtmada mineral yağlar ve buhar kullanılır. Bu tesiste ısıtmada buhar kullanıyoruz. Böylece yağa madeni yağ karışma riskini sıfıra indiriyoruz’’ dedi.

Türk zeytinyağı pazarı

Markalı tüketim : 22 bin ton

Markasız tüketim : 40 bin ton

Markalı zeytinyağı : 50 milyon $

2000 büyüme tahmini : Yüzde 50

2000'de pazar hacmi : 75-100 milyon dolar

Kişi başı tüketim : 1 lt.

Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!