Hükümet, ilaçta vatandaşı rahatlattı Daiichi-Sankyo’nun gözünü korkuttu

Güncelleme Tarihi:

Hükümet, ilaçta vatandaşı rahatlattı Daiichi-Sankyo’nun gözünü korkuttu
Oluşturulma Tarihi: Ocak 03, 2011 00:00

Japonya’nın ikinci büyük ilaç şirketi Daiichi-Sankyo, 2008 yılında girdiği Türkiye’de sürekli değişen uygulamalar nedeniyle yeni yatırımlar konusunda çekimser kaldı. Şirketin Avrupa CEO’su Reinhard Bauer, “Başlangıçta biraz zararı göze aldık ama fiyatları indiren son değişiklikler zararımızı sürekli büyütüyor. Jenerik ilaç şirketimiz Ranbaxy’yi getirme kararını veremiyoruz” dedi.

Haberin Devamı

JAPON Daiichi-Sankyo Avrupa CEO’su Reinhard Bauer, sağlık ve ilaç sektöründe sürekli değişen uygulamalar nedeniyle Türkiye’de yeni yatırımları konusunda karar vermekte zorlandıklarını söyledi. 2008 yılında Merck Serono’nun 20 kişilik ekibini ve anti-hipertansif ürünü Concor ile diyabet ajanı Glucophage’ın tüm haklarını satın alarak Türkiye pazarına girdiklerini hatırlatan Reinhard Bauer, Türkiye’nin en hızlı büyüyen pazarlardan biri olduğunu söyledi. Türkiye’nin nüfusa bağlı olarak en hızlı büyüyen pazarlardan biri olacağını ve sağlık hizmetlerinin geliştirilmesi gerektiğini vurgulayan Bauer, “Kesinlikle ilaç pazarı büyüyecek. Üstelik ekonomideki büyümenin de üstünde, iki haneli büyüme bekleniyor. Türkiye yatırım için çok çekici bir ülke. Ama hükümet ilaç sektöründeki uygulama ve kuralları sürekli değiştirerek bunu zorlaştırıyor. En son ilaç fiyatlarını indiren düzenlemeler işleri çok güçleştirdi” dedi.
Biraz zararı göze almıştık
Türkiye’ye Merck ilaçlarını satın alarak girdikten sonra artık kendi ilaçlarının lansmanını yapmak istediklerini belirten Bauer, “Japon firma olarak uzun vadeli bakıyoruz. Türkiye’ye girerken başlangıçta bir miktar zararı göze aldık ama hükümetin aldığı her karar zararımızı büyütüyor” diye konuştu. Batılı şirketlerin böyle bir zararı göze almayacağını ileri süren Bauer, bunun ilaç şirketlerinin ya çekip gitmesine ya da yeni yatırım yapmamalarına neden olacağını söyledi.
Satın alma yapabilirdik
Geleneksek olarak yeni pazarlara satın almalar yaparak girdiklerini anlatan Bauer, hâlâ küçük ve orta büyüklükte satın alınabilecek Türk şirketler olduğuna dikkat çekti. Jenerik ilaç şirketleri Ranbaxy’yi de Türkiye’ye sokmak istediklerini hatırlatan Bauer, şöyle konuştu: “Bunun için orta büyüklükte bir aile şirketini satın alabiliriz ancak sürekli değişen uygulamalar yüzünden böyle bir yatırıma karar veremiyoruz. Hem organik hem de satın almalarla yapılacak inorganik büyüme kararını bu değişiklikler nedeniyle veremiyoruz.”
Büyük ikilem yaşıyoruz
Türkiye’de araştırmacı ilaç şirketlerinin ürünlerinin düşük fiyattan satıldığını, bunun da yeni geliştirilmiş ilaçların ülke pazarına girişi önünde büyük bir engel oluşturduğunu belirten Bauer, “Özellikle yüksek teknoloji ürünleri pazara giremez. Bunun zararı da en çok ne yazık ki hastalara dokunur” dedi. Uzun vadede Türkiye’nin dışında kalmanın mümkün olmadığını vurgulayan Bauer şunları söyledi:  “Fakat uygulama ve kuralların değişmesi, bir istikrarsızlık yaratıyor. Biz de bu nedenle büyük bir ikilem içinde kaldık. Bütün ilaçlara aynı muamele doğru değil. Jenerik ve araştırmacı ilaç çok farklı iki şeydir.”
Ranbaxy gibisi zor
Daiichi-Sankyo Yönetim Kurulu Üyesi Takeshi Ogita da, satın almalara genel prensip olarak sıcak baktıklarını, bunu büyümenin bir aracı olarak gördüklerini söyledi. Özellikle gelişen ülkelerde satın almalara sıcak baktıklarını belirten Ogita, şöyle konuştu: “Elbette finansal denge çok önemli. Bunu dikkate alarak satın almaları pozitif bir büyüme aracı olarak görüyoruz. Ranbaxy çok büyük bir satınalma operasyonuydu. Ona benzer bir alım şu an için mümkün görünmüyor ama daha küçük çaplı alımlar her zaman mümkün. Lisanslar da büyümek için bir alan sunuyor.”

Haberin Devamı

Büyümenin motoru gelişen pazarlar

Haberin Devamı

DAIICHI-Sankyo’nun Yönetim Kurulu Üyesi Takeshi Ogita, şu anda cironun yüzde 49’unun Japonya, yüzde 23’ünün ABD, yüzde 12’sinin Avrupa ve yüzde 9’unun da gelişen pazarlardan geldiğini aktardı. 2012 yılında bu bölgelerin aldığı payı sırasıyla yüzde 43, yüzde 27, yüzde 13 ve yüzde 14 olarak açıklayan Ogita, 2012 yılında Japonya’daki büyümelerinin yüzde 2, Amerika’da yüzde 12, Avrupa’da yüzde 9 ve gelişen pazarlarda yüzde 23 olacağını söyledi. Ogita, “En yüksek büyümeyi gelişen pazarlarda bekliyoruz” dedi.

10.5 milyar dolar ciro ve 30 bin çalışanı bulunuyor

31 Mart 2010’da biten mali yılda Daiichi-Sankyo 10.5 milyar dolar ciro ve 319 milyon net kâr elde etti. Dünyanın en büyük 18’inci, Japonya’nın ikinci büyük ilaç şirketi. 30 bin çalışanı olan şirketin Ar-Ge harcamaları ise 1.5 milyar Euro’yu buluyor. Şirket 2012’de sadece Avrupa cirosunun 1.2 milyar Euro’ya çıkmasını hedefliyor. Şu anda bu rakam 574 milyon Euro civarında bulunuyor. 100 yılı aşan bir maziye sahip Daiichi ve Sankyo 2005 yılında birleşerek Daiichi-Sankyo şirketini kurdular. 2008 yılında Hintli Ranbaxy’yi satın alarak 22 ülkede faaliyet gösterirken bunu 40’tan fazla ülkeye çıkardı. Bugün 54 ülkede direkt operasyonla dünyada en yaygın Japon ilaç firması konumunda bulunuyor. 

Haberin Devamı

Japonya’da Ar-Ge merkezleri birleşiyor

AR-Ge’de 2 binden fazla çalışanı bulunan şirket Japonya’daki Ar-Ge çalışmalarını entegre etmeyi planlıyor. Fukuroi Araştırma Merkezini, 2013 yılının ikinci yarısında Tokyo bölgesine taşıyacak. Fukuroi merkezi bu operasyonun ardından kapanırken, entegrasyonun ardından Ar-Ge’de daha yakın kontakt, işbirliği ve kaynak ile zamanın daha etkin kullanımı hedefleniyor.

Ar-Ge harcamaları cironun yüzde 20’sini geçmeyecek

ARAŞTIRMACI ilaç şirketleri arasında yer alan Daiichi-Sankyo’nun Yönetim Kurulu Üyesi Takeshi Ogita, 2012’ye kadar Ar-Ge harcamalarının azalacağını söyledi. Ogita, “Çünkü o zamana kadar bazı yeni ilaçlarımız piyasaya çıkmış olacak. Ar-Ge’nin cironun
yüzde 20’sini geçmemesini planlıyoruz” dedi.

Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!