GeriEkonomi Honda’dan ağzı yandı Isuzu’yla ’çoğunluğu vermem’ imzası attı
Paylaş
  • Yazdır
  • A
    Yazı Tipi
  • Yorumlar
    0
    • Yazdır
    • A
      Yazı Tipi

Honda’dan ağzı yandı Isuzu’yla ’çoğunluğu vermem’ imzası attı

Honda’dan ağzı yandı Isuzu’yla ’çoğunluğu vermem’ imzası attı
refid:8906048 ilişkili resim dosyası

Japon Honda’yla çoğunluk konusunda anlaşmazlık çıkınca ortaklığı 2002’de tek taraflı biten Anadolu Holding, diğer Japon ortağı Isuzu’yla işleri büyütme kararı alırken, "Çoğunluk hep bizde kalacak" imzası attı.

2002’de Japon Honda ile ortaklıklığının tek taraflı bozulmasından ağzı yanan Anadolu Grubu, Japon Isuzu’yla işi sıkı tuttu. 24 yıllık diğer Japon ortağı Isuzu’nun Avrupa ihracat üssü olma yolunda hızla ilerleyen Anadolu Grubu, Honda tecrübesine dayanarak, imzaladığı anlaşmaya "Çoğunluk hisseyi vermem" maddesi ekledi. Bu maddeye göre, Isuzu’yla Türkiye’de ortaklık ne kadar büyürse büyüsün çoğunluk hisse Anadolu Grubu’nda olacak, yönetim kurulu başkanı ve genel müdürü de Anadolu Grubu atayacak. Böylece Anadolu Grubu, Japon Isuzu’nun Avrupa üssü olduğunda "Isuzu çoğunluk hisseyi alır mı" endişesi yaşamayacak.

Karar 2009’da verilecek

Kia’nın yeni modeli Cee’d’in tanıtımında konuştuğumuz, Anadolu Holding Otomotiv Grubu Başkanı Kamil Eser, otomotiv sektöründe Japon Isuzu’yla hızla büyüyeceklerini belirterek, şunları söyledi: "Isuzu’yla 2 aşamalı bir mutabakat zaptı imzaladık. Buna göre ilk aşama Isuzu’nun Anadolu Isuzu’daki hissesini yükseltmesiydi. Geçtiğimiz günlerde bu gerçekleşti ve Isuzu, Anadolu Isuzu’daki yüzde 17’lik hissesini yüzde 20’ye çıkardı. Şimdi haziran ayında Japonya’da ikinci aşamayı imzalayacağız. Cumhurbaşkanı Abdulllah Gül’le birlikte gideceğimiz Japonya seyahatinde, pick-up modeli D-Max’lerin deneme üretimi için anlaşma yapacağız. Normalde yılbaşında bu üretimi yapacaktık ama biraz sarktı. Şimdi Japonya’da imzayı atıp Şekerpınar fabrikamızda 300 adet D-Max üreteceğiz. Bu araçlardan elde edeceğimiz sonuçlara göre Avrupa ihracat üssü olmamız yönünde karar 2009 yılında verilecek."

Özel madde ekledik

Japon Honda’yla yaşadıkları tecrübenin sonucunda Isuzu’yla özel bir anlaşma yaptıklarını da belirten Kamil Eser, şunları söyledi: "Biz geçtiğimiz yıl Isuzu’yla imzaladığımız mutabakat zaptına hisse devirlerine ilişkin bir madde ekledik. Bu maddeye göre 2009 yılında eğer Isuzu’nun Avrupa ihracat üssü olursak, çoğunluk hisse Anadolu Grubu’nda olmaya devam edecek. Yani, Türkiye’de yatırımlar büyüyüp üretim artması halinde bile Japonlar çoğunluk hisseyi almayacak. Kuşkusuz 2009 yılındaki karara göre Isuzu, yüzde 20’lik hissesini artıracak. Ama çoğunluğa ulaşamayacak. Ayrıca Anadolu Grubu çoğunluk hisseye bağlı olarak yönetim kurulu başkanı ve genel müdürü atama yetkisine sahip olacak."

Ek yatırım yapmadan yılda 25 bin D-Max üretebiliriz

KAMİL Eser, 2009 yılında nihai kararın olumlu olacağına inandığını belirterek, "Şimdiden bir şey söylemek için erken. Çünkü Isuzu 2009 yılında 4 farklı karar verebilir. Birincisi, tamamen vazgeçip, ’Mevcut duruma devam et’ diyebilir. İkincisi ’sadece kamyon üretin ve ihraç edin’ diyebilir. Üçüncüsü, D-Max üretip ihraç edin, dördüncüsü ise ’D-Max ve kamyon üretiminde ihracat üssü’ kararı olabilir" diye konuştu. Isuzu’nun hem kamyon hem pick-up’ta Avrupa üretim ve ihracat üssü olmak için çalıştıklarını kaydeden Eser, şunları söyledi: "Eğer 2009’da istediğimiz karar verilip anlaşma imzalarsak çok büyük yatırım yapmamıza gerek olmayacak. Çünkü Şekerpınar’daki fabrikamızın kapasitesi 30 bin adede çıkabiliyor. Bugün Isuzu Avrupa’da 15 bin D-Max satıyor ve kısa sürede bunu 25 bine çıkarmak istiyor. Biz mevcut kapasitemizle bunu gerçekleştirip kárlı bir operasyona imza atabiliriz."

Honda, Anadolu Grubu’nu krizde devre dışı bıraktı

JAPON Honda, 1992 yılında Anadolu Grubu’yla Türkiye’ye girerek yüzde 50 ortaklıkla 50 milyon dolara Şekerpınar’da fabrika kurup üretime başladı. 1997 sonundan itibaren Honda’nın Civic modelinin seri üretimine geçen fabrikanın aşamalı yatırımla 100 bin adetlik kapasiteye ulaşması ve toplam yatırımın 320 milyon dolara ulaşması bekleniyordu. 2001-2002 yıllarında büyük ekonomik krizin yaşandığı Türkiye’de, Honda Anadolu Grubu’ndan sermaye artırımına gitmesi isteyince, 10 yıllık ortaklığın sonu geldi. 2002 yılında Anadolu Grubu, kriz ortamında böyle bir sermaye artırımına gitmeyince, Japon şirket Anadolu Grubu’nun elindeki yüzde 50’lik hisseyi kriz ortamında 37 milyon dolara alarak ortağını devre dışı bıraktı.

Yorumları Göster
Yorumları Gizle