Her internet kullanıcısı e-kolay'ın müşterisi

Güncelleme Tarihi:

Her internet kullanıcısı e-kolayın müşterisi
Oluşturulma Tarihi: Nisan 24, 2001 00:00


Emre ÖZPEYNİRCİ
Haberin Devamı

Doğan Online, Compaq ve Microsoft işbirliğiyle 4 ay gibi kısa bir sürede oluşturulan e-kolay.net projesi, bugün 400 bin aboneye ve 1 milyonun üzerinde üyeye ulaştı. Doğan Online CEO'su Hanzade Doğan, önümüzdeki beş yıl içinde Doğan Yayın Holding'in cirosunun yüzde 20-25'inin internetten sağlanacağını belirterek, ‘‘Türkiye'de her internet kullanıcısı bir şekilde bizim müşterimiz. Türkiye'nin en büyük internet şirketiyiz’’ dedi.

Doğan Grubu bünyesinde, Doğan Online, Compaq ve Microsoft işbirliğiyle 4 ay gibi kısa bir sürede oluşturulan e-kolay.net projesi, bugün 400 bin aboneye ve 1 milyonun üzerinde üyeye ulaştı. e-kolay.net projesi, 2000 yılında Compaq Türkiye'ye 98 ülke içinde ‘‘Yılın ülkesi’’ ödülünü kazandırmakla kalmadı, yurtiçinde de 2000 yılının ‘Bilgi Teknolojisi Ödülü’ne aday gösterilerek finale çıktı. 1999 yılında doğru bir zamanlamayla e-kolay.net projesini piyasaya sunduklarını söyleyen Doğan Online CEO'su Hanzade Doğan, ‘‘E-kolay.net projesini oluştururken müşterilere sadece internet erişimi sunmak yerine internete girmeleri için bir amaç vermenin görevimiz olduğunu düşündük’’ dedi. Doğan, önümüzdeki beş yıl içinde Doğan Yayın Holding'in cirosunun yüzde 20-25'inin internetten sağlanacağını belirterek, ‘‘Türkiye'de her internet kullanıcısı bir şekilde bizim müşterimiz. Türkiye'nin en büyük internet şirketiyiz’’ dedi. Doğan sorularımıza şöyle yanıtladı:

E-kolay.net projesi nasıl doğdu?

- Bu proje tamamen Doğan Yayın Holding'in önümüzdeki 5 yıllık stratejik büyümesinin bir parçasıydı. Grubun varlıklarına baktığımız zaman ana işinin medya olduğunu görüyoruz. Medya dediğimizde, artık elektronik medyayı ve interaktif medyayı bunun dışında tutmak imkansız. Yazılı ve görsel basında grubun çok büyük yatırımları olduğu için 1999 yılında internet alanına da girdik. İnternet bizim çok uzun zamandır ajandamızda vardı. Beş yıl önce bu konuda çalışmalara başlamıştık, fakat doğru zamanı beklemek istedik ve zamanlama açısından 1999 yılı çok doğru oldu. İnternet çok moda, biz de girelim diye düşünmedik. Önümüze bir iş planı koyduk.

TÜRKÇELEŞTİRDİK

Projeyi oluştururken neler yapmayı amaçladınız?

- Projeyi oluştururken oturduk ve elimizde neler olduğunu, rekabet avantajlarımızı gözden geçirdik. Sadece müşterilere internet erişimi sunmak değil, internete girmeleri için bir amaç da vermenin bizim görevimiz olduğunu düşündük. Artık interneti İngilizce bir dünya olmaktan çıkarmayı en iyi biz yapabiliriz diye düşündük. O yüzden de komple bir internet misyonu adı altında, hem internete en kolay şekilde bağlanabilmeyi hem de her türlü servisi vermeyi planladık.

Ortak olarak Compaq ve Microsoft'u tercih etme sebebiniz neydi?

- İş planını yaptıktan sonra birçok tedarikçi ve satıcıyla oturduk, uzun uzun görüştük. Bizim için çok önemli birkaç kriter vardı. Birincisi karşımızda mal satan şirket değil, ortak görmek istedik. Projeyi bizimle gerçekleştirecek şirketlerin de bizim kadar ellerini taşın altına koymalarını, bizim kadar bu projeye ve Türkiye'de internetin geleceğine inanmalarını istedik. Tabi bunun yanında Compaq'ın ve Microsoft'un kendi alanlarında Türkiye'nin lider kuruluşlar olduğunu da gözönünde tutarak bu seçimi yaptık.

Kısa sürede sağlanan başarının sırrı nedir?

- Burada pazara girme noktasına kadar üç şirketin elini taşın altına koyması çok önemliydi. Hakikaten Doğan Online, Compaq ve Microsoft ekibi sabahlara kadar çalıştı. Üç şirketin çok koordineli şekilde çalışıp aynı şeye inanmaları ve zamanlama projenin başarısını getirdi. e-kolay 4 ay gibi kısa bir sürede müşteriye ulaştı. Proje pazara girdikten sonra bu kadar hızlı şekilde büyük pazar payı elde etmesi de tamamen Doğan Grubu'nun Türkiye pazarını iyi tanımasından kaynaklandı.

Peki şu an pazardaki durumunuz ve abane sayınız nedir?

- IBS'in yaptığı son araştırmalara göre internet servis sağlayıcaları arasında pazar ikincisiyiz. Ama bizim piyasadaki diğer şirketlerden çok büyük bir farkımız var. Şu an 400 bin abonemiz var, ama 1 milyonun üzerinde internet müşterimiz var.

Bundan sonraki hedefleriniz ve planlarınız nelerdir?

- İnternet işimizin diğer tüm işlerimize çok büyük bir sinerjisi var. Aslında iki tarafa da bir avantajı var. Abone sayısında ise 1 milyonu hedefliyorduk ama kriz yüzünden artık 2001 yılı hedefi veremiyoruz. Çünkü bizim işimiz PC satışlarına çok endeksli. Uzun vadede ise Türkiye'deki internet abone sayısının sayısının yüzde 35'ini hedefliyoruz. Türkiye'de uzun vadede iki veya üç tane internet servis sağlayıcısı kalacağını düşünüyoruz. 20 de olabilir ama pazarın 70-80'ini iki üç firma temsil edecek.

e-kolay, Türkiye'yi internet çağına soktu

Compaq Genel Müdürü Mehmet Nalbantoğlu da, Doğan Online e-kolay.net projesinin dünyadaki en başarılı örneklerden biri olduğunu söyledi. Nalbantoğlu, ‘‘Türkiye gerçek anlamda internet çağına bu projeyle adım attı. Çünkü e-kolay Türkiye'de içerik odaklı yatırımların artmasını ve rekabetin büyük hız kazanmasına öncülük etti’’ dedi. e-kolay’ın çok büyük bir rekabet gücü getiren bir araç olduğunu söyleyen Nalbantoğlu, şöyle konuştu:

‘‘e-kolay ‘ın avantajı, Doğan Online'nın kurumsal internet servis sağlayıcı kimliğiyle, binlerce kuruluşu ekonomik çözümlerle yeni ekonomiye taşıma yeteneğine sahip olması. Bu yatırım aynı zamanda evrensel anlamda Türk toplumuna çok büyük bir hizmet sunuyor. Binlerce ufak ve orta boy işletmecimiz internetin getirdiği değişimin farkında değil. Bu teknolojik değişime küçük işletmelerin anında yatırım yaparak ulaşması mümkün değil. Ancak bu işletmeler Doğan Online'la yeni dünyada bir yer bulmaları gerekiyor.’’

Microsoft: Doğan Grubu internetin lokomotifi

Microsoft Internet Grup Müdürü Mustafa Kılıçaslan, Doğan Grubu'nun internet yatırımının Türkiye'de bir lokomotif olduğunu belirterek, ‘‘Doğan Grubu'nun elindeki içerik kaynaklarının internete aktarılması Türkiye'de internetin yaygınlaşmasında anahtar adım oldu’’ dedi. Kılıçaslan, ‘‘Hürriyetim.com.tr nasıl Türkiye'deki gazetelerin internete aktarılması ve haberin internette yaygınlaşması için bir adım olduysa, e-kolay.net'te son kullanıcı için interenete erişimde önemli adımlardan biridir’’ diye konuştu. Kılıçaslan şöyle konuştu:

‘‘Projenin anahtar üslenicisi Compaq idi. Bizde Compaq'la birlikte diğer tedarikçiler ve Doğan Grubu'yla yazılım altyapısının oluşturulmasında görev aldık. Aslında iş orda bitmedi çünkü internet hergün gelişen bir ortam. Hayata başladığı günden itibaren bu firmalar birbiriyle çalışmaya devam ediyor. e-kolay'ı bitirilmiş olarak değil devam eden bir proje olarak görüyoruz. e-kolay Türkiye'deki en önemli projelerden biri. e-kolay'la birlikte internet kullanımı arttı, Türkçe içerik yaygınlaştı. Türkiye'de internet kullanımı için pek çok fayda doğurdu.’’

Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!