GeriEkonomi Harçlıklarıyla yurtta doğdu
MENÜ
  • Yazdır
  • A
    Yazı Tipi
  • Yorumlar
    0
    • Yazdır
    • A
      Yazı Tipi

Harçlıklarıyla yurtta doğdu

Harçlıklarıyla yurtta doğdu

Birçok girişimci aldıkları tohum yatırımla startup kuruyor. Ancak bazı startup’lar ise üniversite öğrencilerinin cep harçlıklarıyla kuruluyor. ‘Bizero’ bu startup’lardan biri. Boğaziçi Üniversitesi’nin dik yokuşlarından yakınan Mehmet Akıncılar, biriktirdiği harçlıklarla yurt odasında elektrikli bisiklet paylaşım startup’ı kurdu. Platformda 500 bisiklet bulunuyor.

ULAŞIMDA son dönemlerin en önemli konularının başında mikro mobilite geliyor. Yani otomobil veya toplu ulaşım araçları yerine artık bisiklet veya scooter gibi seçenekler tercih ediliyor. Dünyada büyük bir trend haline dönülen bu konu için Türk girişimciler de kolları sıvadı. ‘Bizero’ adındaki girişim, kullanıcıların kendi aralarında bisiklet kiralayabildikleri bir platform. Aynı zamanda kendi elektrikli bisikletlerini de geliştiren startup, üniversite kampüslerinde hizmet vermeye başladı.

DAKİKASI 1 KURUŞ

Boğaziçi Üniversitesi’nde okumaya başladığında kampüsler arasındaki yokuşu çıkmanın daha kolay yolunu bulmak için harekete geçtiğini anlatan Bizero Kurucusu Mehmet Akıncılar, bisiklet satın almış. Satın aldığı bisikletin hem pahalı hem yokuş çıkması üzerine bir startup fikri aklına gelmiş. Üniversite yıllarında harçlıklarından, girdiği part-time işlerden ve burslarıyla biriktirdiği sermaye ile yurt odasında ‘Bizero’yu kurmuş. Akıncılar, kurduğu startup’ı şu şekilde anlatıyor: “Bizero son mesafelerdeki ve eğimli rotalardaki ulaşım sorununu çözmeyen çalışan bir ‘mikro mobilite’ servisi. Toplu taşıma araçlarına kadar yürüyerek katedilen bu rotalara odaklanmış durumdayız. Dünyada bizden önce sıkça kullanılan sistemleri kopyalamak yerine ülkemiz için bu teknolojileri sıfırdan test ederek ürettik ve ulaşılabilir hale getirdik. Sistemimizde hem elektriksiz bisiklet hem pedal destekli elektrikli bisikletler var. Blockchain temelli pazaryeri formatındaki mobil uygulamalarımızdan dakikası 1 kuruş ve 2 kuruş gibi ücretlere bisikletleri son kullanıcılarla buluşturuyoruz.”

PAYLAŞIM MODELİ VAR

Akıllı telefonlara indirilen uygulamayla Bizero’nun kullanılabildiğini belirten Akıncılar, “Kullanıcılarımız saniyeler içinde standart bir e-ticaret sitesine üye olur gibi üye oluyorlar. Akabinde sanal istasyon alanımıza gidip kare kod taratarak bisikletin kilidini açıyorlar. Kullancılar depozito ödemeden dakika bazlı kullandıkça ödüyorlar. Ayrıca eğime göre rota bazlı ücretlendirmelerimiz de var. Örneğin; yokuşun dibindeki bir istasyona iade ederken 2-5 TL arası ekstra ücret aldığımız gibi yukarı çıkana bu alanan ücreti geri ödeyerek yığılmaların önüne geçmeye çalılıyoruz.

Bisiklet paylaşım modelini de hayata geçirdiklerini ifade eden Akıncılar, “Tüm dünya da paylaşım ekonomisi büyük yatırımla ilerliyor ve yatırım yapamayan şirketler bitiyor. Bu amaçla hem bir komünite halinde ilerlemek hem yatırım ihtiyacını en aza indirmek için herhangi birinin bisiklet satın alıp sisteme katabileceği bir sistem tasarladık. Bu anlamda tüm operasyonu ve işletmeyi biz gerçekleştirip bu hizmetimiz karşılığında komisyon alıyoruz. Bisikletlerini paylaşanlar da sadece gelirlerini takip ediyorlar” dedi.

Harçlıklarıyla yurtta doğdu

2.5 MİLYON KM KULLANILDI

ÜÇ üniversitenin 8 kampüsümde aktif halde olduklarını ifade eden Akıncılar, “Toplam 500 bisiklete sahibiz. Bunların 250 adedi sahada çalışıyor diğerlerini bozuldukça değiştirmek için kullanıyoruz. Bu 3 üniversitede 20 bin kullanıcıya sahibiz. Şimdiye kadar kayıtlı 100 bin kayıtsız 500 binin üzerinde sürüş yapıldı. Bu anlamda 2.5 milyon kilometrenin üzerinde kullanılan bir ulaşım sağladık. Yatırım almadan 2018 yılı içinde 33 kat büyüdük” diye konuştu.

ELEKTRİKLİ BİSİKLETİ KENDİLERİ TASARLADI

Daha iyi bir deneyim sunmak için kendi elektrikli bisikletlerini tasarladıklarını ifade eden Akıncılar, “İlk prototip modeli kullanmaya başladık. Dışarıdan bakıldığında standart bir bisikletten farkı yok. Bataryası, kabloları ve diğer tüm elektronik aksamları kadronun içine gizlendi. Pedal destekli olarak çalışıyor. Yani pedal çevirmeye başladığınızda destek oluyor. Bu sayede dik yokuşlardan bile hiç yorulmadan çıkabilmek mümkün. Kendimizin tasarladığı modellerin sayısını arttıracağız” dedi. 

Yorumları Göster
Yorumları Gizle