‘Gezen keklik’le havada 80 trilyon ek vergi yakaladık

Güncelleme Tarihi:

‘Gezen keklik’le havada 80 trilyon ek vergi yakaladık
OluÅŸturulma Tarihi: Mart 06, 2005 00:00

UlaÅŸtırma Bakanı Binali Yıldırım, ‘ucuz havayolu projesiyle’ sektörde 500 trilyonluk ek ciro oluÅŸtuÄŸunu belirtti. Yıldırım, Maliye’yi ‘Çantadaki keklikle yetinmeyin, gezen keklik de var’ sözleriyle ikna edip, havayolu taşımacılığında 80 trilyon liralık ek KDV geliri saÄŸladıklarını söyledi.ULAÅžTIRMA Bakanı Binali Yıldırım, Maliye Bakanı Kemal Unakıtan’ın ‘havayolu ulaşımını ucuzlatacak’ vergi indirimlerini kabul etmesiyle, bu sektörde 1 yılda 500 trilyonluk ‘ek ciro’ oluÅŸtuÄŸunu belirterek, ‘İyi ki Kemal Bey ikna oldu. Bu sayede havada 500 trilyonluk pasta yaptık. Åžimdi Maliye baÅŸlangıçta fedakarlık ettiÄŸi verginin birkaç mislini kazandı. Bu ek cironun sadece KDV’si 80 trilyon oldu’ dedi.HERKES UÇAÄžA BÄ°NÄ°YOR: Havayolu taşımacılığını ucuzlatmak için iÅŸe önce bölgesel taşımacılık projesiyle baÅŸladıklarını hatırlatan Yıldırım, şöyle devam etti: ‘2003 AÄŸustos’unda ‘Türkiye’de herkes uçaÄŸa binecek’ dedik. 20 Ekim’de ilk uçuÅŸlar baÅŸladı. 2004 sonu itibariyle bir önceki aynı döneme göre 5 milyon 140 bin yeni taşıma eklenmiÅŸ oldu. Bu yeni taşımanın 1.3 milyonu hayatında hiç uçaÄŸa binmemiÅŸ. DiÄŸerleri de ucuzladığı için uçakla daha fazla sayıda seyahat edenler. Uygulama öncesi THY’nin pazar payı yüzde 99’du; ÅŸimdi yüzde 76’ya geriledi ama THY’nin yolcu sayısı arttı.’6 BÄ°N 500 KİŞİ Ä°Åž BULDU: Özel havayolu ÅŸirketlerinin pazara etkin girmesi, atıl havalanlarının canlanması ve baÄŸlı iÅŸlerin geliÅŸmesiyle yaklaşık 6 bin 500 kiÅŸilik yeni istihdam oluÅŸtuÄŸunu da belirten Yıldırım projeye baÅŸlamadan önce karşılaÅŸtığı zorlukları da şöyle özetledi: ‘İlk zorluk bakanlıktaki arkadaÅŸların projeye inanmamasıydı. Bu bakan birÅŸey söylüyor olmaz ama ‘hadi yapalım’ dediler. Onları ikna ettim bu defa iÅŸi yapacak özel havayolu ÅŸirketleri inanmadı. Onlara; ‘Beni size para kazandırmakla suçluyorlar siz inanmıyorsunuz’ diye sitem de ettim. Üçüncü engel ise THY’den geldi. Onlar karşı çıktılar çünkü bu projeyle yolcu sayılarını azalacağını düşünüyorlardı. Yani direkt THY aleyhine bir proje gibi gördüler. Yine de baÅŸladık ve buyurun uçun dedik. Uçtular; vatandaşı da uçurdular. Åžimdi herkes kazanıyor.’BÄ°RBÄ°RÄ°NÄ°ZÄ° YEMEYÄ°N: Yıldırım, ‘Tabii ki ben vatandaşın mümkün olduÄŸunca ucuza uçmasını isterim. Ama bu uçaklar da suyla gitmiyor. Hesabı kitabı iyi yapmaları lazım. Zaten yapamazlarsa hizmet sürekli olamaz. Ben onlara ‘Makul ücretlerle götürün birbirinizi yemeyin’ dedim. VatandaÅŸ zaten bedava peÅŸinde deÄŸil, adam gibi temiz, kaliteli ve sürekli hizmet istiyor o kadar’ dedi.GEZEN KEKLİĞİN DEÄžERÄ°: Havayolu taşımacılığını ucuzlatmak için yaptıkları en önemli iÅŸin vergi indirimi olduÄŸunu belirten Binali Yıldırım şöyle konuÅŸtu: ‘Uçak biletlerindeki eÄŸitime katkı payı ve özel iÅŸlem vergisi, bilet başına 11 milyon tutuyordu; kaldırılmasını istedik. Bir de meydan vergisini vardı; onu da ‘yarıya indirelim’ dedik. Bilet fiyatı 15-20 milyon lira arasında aÅŸağı çekildi. Bu fikri maliyeciler hiç sevmedi. Onlar vergi indirimini kabullenmezler. Gelecek vergiyi deÄŸil çantadakini düşünürler. Onlara göre gezen keklik garanti deÄŸildir. Bu yüzden de hep çantadaki kekliÄŸi korurlar. Biz hesapları yaptık Kemal Bey’e (Unakıtan) anlattık. Ä°kna oldu ama biz de mahcup olmadık.’AyaÅŸ 700 trilyon yuttu 4 müteahhit yarattıİSTANBUL-Ankara arasında hızlı tren projesinin rafa kalkmadığını anlatan UlaÅŸtırma Bakanı Binali Yıldırım şöyle konuÅŸtu: ‘Türkiye’de Ä°stanbul-Ankara arasında hızlı tren yapma projesi 1975’ten beri gündemde. Bir AyaÅŸ Tüneli var ki 700 trilyon yutmuÅŸ. Bu 700 trilyonla da bugün Türkiye’nin en büyük 4 müteahhitlik firması doÄŸmuÅŸ. ‘Yapılamaz’ dedik ve kesip attık.’Yüce Atatürk’ün baÅŸlattığı ‘Demir Ağ’ hamlesini tekrar harekete geçiriyoruzULAÅžTIRMA Bakanı Binali Yıldırım, 22 Temmuz 2004’te Pamukova’da meydana gelen ‘Hızlandırılmış Tren’ kazasının, hükümetin demiryolları için planladığı yatırımlara negatif etkisi olmadığını belirterek, ‘Bu kaza 182’inci kilometrede 345 metre yarı çapındaki bir virajda trenin 80 kilometre hızla gitmesi gerekirken 132 kilometre hızla virajı almasından kaynaklandı. Bu raporlarda da belirtiliyor’ dedi. Yıldırım, sözkonusu kazanın Türkiye’nin Demiryolları’na yatırım yapması gerektiÄŸini acı bir ÅŸekilde pekiÅŸtirdiÄŸini de belirterek şöyle devam etti: ‘10’uncu Yıl Marşı’na da konu olan Yüce Atatürk’ün büyük hamlesi 1946’dan itibaren durmuÅŸ, geri gitmiÅŸ. Biz onun baÅŸlattığı hamleyi yeniden harekete geçiriyoruz. O yüzden bu kaza (tabii ki çok talihsiz ve üzücü bir kaza) demiryollarının geleceÄŸini de büyük ölçüde belirledi. Türkiye’nin artık demiryoluna yatırım yapmasının kaçınılmaz olduÄŸunu hem hükümetler, hem de kamuoyu nezdinde gösterdi. Çünkü mevcut yolların bakımı, tamiratları bile yapılamıyordu. 146 yıllık kuruluÅŸ, çok önemli iÅŸlevleri olmuÅŸ ama ‘ne üretiyorsunuz ne tüketiyorsunuz bakalım’ deyince 600 trilyon gelir, 1.6 katrilyon harcama çıkıyor. 1 katrilyon eksi yazıyor. Ne söyleseniz boÅŸ, acilen yeniden yapılandırmak gerekiyor.’Demiryolu için 5 milyar dolar ayırdıkULAÅžTIRMA Bakanı Binali Yıldırım, ‘Hedef 2006’nın sonunda Ankara-Ä°stanbul arasına yeni bir hatla hızlı treni yapmak. Hükümet demiryollarına 5 yıl için 5 milyar dolar bütçe ayırdı. Bu para Marmaray tüp geçit, Ä°stanbul-Ankara hızlı tren ve mevcut rayların rehabilitasyonuna kullanılacak.’Â
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!