Eve servis pizza Türkiye’yi sevdi

Güncelleme Tarihi:

Eve servis pizza Türkiye’yi sevdi
Oluşturulma Tarihi: Ocak 30, 2004 21:07

ABD'li Domino's Pizza, bundan 40 yıl önce kurucusu Tom Monaghan'ın yaratıcı fikriyle evlere servis konseptini geliştirdi. Sekiz yıl önce Türkiye'ye gelen zincirin Türkiye Genel Müdürü Arslan Saranga, Domino's Pizza'nın öyküsünü anlattı.

ABD'de yerel bir pizzacı olarak yola çıkan Domino's Pizza, bugün, 60 ülkede yedi binin üzerinde dükkanla hizmet veren bir restoran zinciri... '30 dakikada lezzet kapınızda' sloganıyla pizzaseverlere ulaşan Domino's'un bu başarıyı elde etmesi hiç de kolay olmamış. 40 yılı aşkın bir süre boyunca gösterilen azmin sonucu buraya gelmiş.

Global pizza devi Domino’s’un hikayesi, 1960'ta açılan küçük bir pizza dükkanı ile başlıyor. ABD'nin Michigan eyaletinde yaşayan girişimci Tom Monaghan ve abisi James Monaghan, DomiNick's adlı bir pizza dükkanı satın almış. Tom Monaghan bu dükkan için 500 dolar borçlanmış.

Annesi ve babası olmayan Monaghan kardeşlerin açtıkları küçük pizzacıda, düşündükleri tek şey Amerikan halkına ucuz bir ürünü sunmak olmuş. İçinde oturma alanı olmayan bu pizzacı dünyada evlere servis hizmetinin öncüsü haline gelmiş.

Amerika'da pizzanın her zaman için popüler bir yiyecek olması avantajını iyi kullanamayıp, başarılı olamamışlar. Pizzacı iş yapmamış.

Bundan dolayı, Monaghan'ın ağabeyiyle arasında anlaşmazlıklar boy göstermeye başlamış. Ertesi yıl ağabeyine, ‘‘Bu iş olmuyor, istersen ben sana Volkswagen'imi vereyim, sen de bana dükkandaki hisselerini... Sen yoluna git, ben de yoluma‘‘ önerisinde bulunmuş. Ağabeyi bu teklifi kabul edince, Monaghan rüzgarı arkasına alıp başarıya yelken açmış. 1965'te dükkanın adını Domino's Pizza olarak değiştirmiş. Donanmadan yetişen disiplinli biri olan Monaghan, bu disiplini şirketinde de başarıyla uygulamış. Bütün sistemi evlere servis mantığı ile düzenlemiş.

O dönemde başarısını bir iddia ile kanıtlamaya karar vermiş. ‘‘Eğer ürünüm 30 dakikada kapınıza gelmezse, bu ürünü size ücretsiz vereceğim‘‘ demiş. Bu da ABD'de büyük bir halkla ilişkiler başarısı olmuş.

İkinci ve üçüncü dükkanını açarken ‘‘Biz zincir oluyoruz, dükkanımıza ne isim koyalım?‘‘ diye çevresine sormuş. Dükkandaki motorculardan biri ‘‘Bence bu iş Domino taşı gibi yayılacak‘‘ demiş.

SEKİZ YILDIR TÜRKİYE'DE

Pizzaların tadı damaklarda yer ettikçe, Domino's'ların sayısı çoğalmış. Takvimler 1978'i gösterdiğinde 200 şubeye ulaşılmış. Bu tarihten sonra, Domino's'un başarısı büyük bir ivmeyle artmış. 1983'te bin, 1989'da beş bin mağaza ile hizmet veriyormuş. Bugün Domino's Pizza'nın dünya çapında yedi binin üzerinde şubesi bulunuyor. Bunlardan beş bini Amerika'da, diğerleri 60 ülkeye yayılmış durumda.

Domino's, Türkiye pazarına ilk olarak 1996'da İstanbul Ulus'ta açtığı restoranla girmiş. Bugün 30 restoranla hizmet veriyor. Bunlardan 17'si kendi restoranı, diğer 13'ünü ise franchise vermiş. Domino’s Türkiye Genel Müdürü Arslan Saranga, bu yıl en fazla 8-10 şube açmayı planladıklarını söylüyor.


DOMİNOS HAKKINDA

-Tüm dünyada 60 ülkede yedi bin beş yüz şube ile hizmet veriyor.

-1996'da Türkiye'ye geldi,

-Türkiye'de bin kişinin üzerinde istihdam sağlıyor.

-Türkiye’de 2003'te satışlarını yüzde 40, kárlılığını yüzde 369 artırdı.

-Pizzalarında donmuş ürün kullanmıyor.

Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!