‘Ev dışı tüketimde’ 5 milyar dolar var

Güncelleme Tarihi:

‘Ev dışı tüketimde’ 5 milyar dolar var
OluÅŸturulma Tarihi: Haziran 09, 2003 00:00

Ev dışı tüketim sektörü 5 milyar dolarlık hacme ulaşınca pek çok yatırımcı ÅŸirketin ilgisini çekmeye baÅŸladı. Yıllar önce bu sektöre giren G2M ÅŸirketinin Yönetim Kurulu BaÅŸkanı Melih Åžahinöz, cirolarının 75 milyon dolara, müşteri sayılarının ise 10 bine ulaÅŸtığını belirtti. Åžahinöz'e göre, sektör yakın gelecekte 20 milyar dolara ulaşırken, G2M de her yıl yüzde 25 büyüyecek.Otel, hastane, fabrika, fast food, cafe zincirleri, okul, restoran, ofis, kamu kurumları, turistik tesisler gibi ev dışındaki her türlü yerin tüketim ihtiyacını karşılayan ‘ev dışı tüketim sektörü’, Türkiye'de 5 milyar dolarlık bir hacme ulaÅŸtı. Türkiye'nin devleri bu sektörü yeni yeni keÅŸfederken, bu alandaki boÅŸluÄŸu yıllar önce farkeden G2M ÅŸirketi ise ÅŸimdiden 75 milyon dolar ciroyu yakaladı.Ev dışı tüketim sektörünün Türkiye'deki öncülerinden G2M'in temelini Yönetim Kurulu BaÅŸkanı Melih Åžahinöz atmış. 1991'de yola Metin Nemrutlu ile ortak olarak devam etmiÅŸ. 1997'de ise ÅŸirket ortakları arasına Hayati Molinas katılmış. G2M Yönetim Kurulu BaÅŸkanı Melih Åžahinöz, ABD'de 450 milyar dolar, Avrupa ülkelerinde ise 70-80 milyar dolarlık bir büyüklüğe sahip olan ev dışı tüketim sektörünün, Türkiye'de de kısa sürede 20 milyar dolarlık hacme ulaÅŸacağını tahmin ediyor. Yurt dışına açılımı saÄŸlayabilecek bir yabancı ortaklığa da sıcak baktıklarını söyleyen G2M'in kurucu ortağı Melih Åžahinöz ile sektörün bugünkü konumu ve geliÅŸiminin yanısıra, G2M'in geleceÄŸe dönük hedeflerini konuÅŸtuk.Dünyada ve Türkiye'de ev dışı tüketim sektörünün hacmi nedir?- Sysco, US. Food Service gibi firmaların ev dışı tüketim sektöründe lider olduÄŸu ABD'de sektörün büyüklüğü 450 milyar dolar. Bu rakam, Ä°ngiltere'de 87 milyar dolar, Fransa'da 76 milyar dolar, Almanya'da 58 milyar dolar, Japonya'da 200 milyar dolar. Türkiye'de ise pazar hacminin 5 milyar dolar olduÄŸu hesaplanıyor. Ancak biz 20 milyar dolarlık bir pazar hacmine ulaşılacağını tahmin ediyoruz.365 GÃœN HÄ°ZMET VERÄ°YORUZBu hizmet, müşterilere ne tür avantajlar saÄŸlıyor?- Kendimizi müşterinin ihtiyacına uygun dizayn ediyoruz, nakliyede ve depoda güvenliÄŸi ve temizliÄŸi buna ekliyoruz. Restoranda yemek yiyorsunuz, ama restoranın mutfağına giren ürünleri, onların oralara nasıl ulaÅŸtığını bilmiyorsunuz. Yemek olana kadar geçen süreç de çok önemli. ÖrneÄŸin peynirin +4 derecede yaÅŸaması lazım. 20 derece sıcaklıktaki bir araçla taşınırsa peynirde mikroorganizmalar üremeye baÅŸlar. Uluslararası bir firma Türkiye'ye gelmiÅŸse doÄŸrudan bizimle çalışmaya baÅŸlıyor. Bazı müşterilerimize 365 gün hizmet veriyoruz.Siz bu sektöre nasıl girdiniz?- Babam narenciye toptancılığı amacıyla 1981'de Ãœsküdar'da Güney Pazarı'nı kurdu. 1986'da üniversiteyi bitirdikten sonra ben de babamla çalışmaya baÅŸladım. 1991'de Metin Nemutlu ile 2M Åžirketi'ni kurduk. 1997'ye kadar hızlı büyüdük ve o sırada ortağımız Hayati Molinas bize katıldı. 2002'de Güney ve 2M ÅŸirketlerini birleÅŸtirdik ve ‘‘G2M’’ doÄŸdu. Neden ev dışı tüketim sektörünü seçtiniz?- Babam Güney Pazarı'nda iflas etti. Ceketini alıp gitmedi, ama beyin kanaması geçirdi ve ben tek başıma borçları ödemek zorunda kaldım. Perakende toptancıları kuvvetliydi, girebileceÄŸimiz alan yoktu. Ben de 'ev dışı tüketim kanalı' açığını gördüm. Otel, hastane, fabrika, fast food zincirleri, okul, restoran, kamu kurumları, turistik tesisler gibi ev dışındaki her türlü yerin tüketim ihtiyacının karşılanmasını hedefledik. Malı onların ayağına götüreceÄŸiz dediÄŸimizde, 'Herkes farklı kalitede, farklı ürün ister, bunlarla uÄŸraşılır mı?' dendi. Ama uÄŸraÅŸmayan küçüldü, biz büyüdük. Biz büyüdükçe büyük holdingler de bu alana yatırıma baÅŸladı. Ä°hracatınız var mı?- Avrupa ve Asya'da da bu iÅŸi yapmak istiyoruz. Rusya, Bulgaristan, Hollanda ve Kıbrıs'a ihracat yapıyoruz. Türkiye'de çalıştığımız catering firmaları yurtdışında da bizden servis almak istedikleri için ihracata baÅŸladık. Yabancı ortaklığa nasıl bakıyorsunuz?- Bizi yurtdışına açabilecek stratejik bir ortaklık olursa düşünebiliriz. Önce Türkiye'deki yatırımlarımızı tamamlayıp, sonra yakın komÅŸulardan baÅŸlayarak büyümeyi planlıyoruz.Krizlerden büyüyerek çıktıBugüne kadar yaÅŸanan kriz dönemlerini nasıl geçirdiniz?- Biz her krizden biraz daha büyüyerek çıktık. Hiçbir krizde vadeleri kısaltmadık. Bunca yıldır birlikte çalıştığımız müşterilerimizle birbirimize destek verdik. Krizlerde müşterilerimiz küçüldü, devre dışı kalan firmalar da oldu. Biz de bu geliÅŸmelerden etkilenerek yüzde 25 küçüldük. Askere yemek verenlerin tedarikçisiEv dışı tüketim sektörünün geleceÄŸini nasıl görüyorsunuz?- Ä°ÅŸyerlerinde yemek çıkarılması, restoranlarda yemek yeme alışkanlığının yayılması gibi geliÅŸmeler ev dışı tüketimi gelistirmeye basladı. Askeriyenin hizmet iÅŸlerinin özelleÅŸtirilmesi ve yemek iÅŸini yemek firmalarına vermesi de pazarı büyütüyor. Askeriye standartlara uygun ve hijyenik ortamda korunmuÅŸ ürünler ister. Bu nedenle askeriyede iÅŸ alan yemek firmalarının da otomatik olarak tek tedarikçisi durumundayız.Ãœrünlerde standardı korumak için neler yapıyorsunuz?- Kendi kalite ekibimiz, ayrıca bizi dışardan denetleyen bir kurum var. Kalite ekibimiz ürünleri temin ettiÄŸimiz üretim noktalarını sürekli olarak denetliyor. Her yıl yüzde 25 büyüyecekG2M'in bu yıl sonundaki ciro beklentisi nedir?- 1991'de ciromuz 250 bin dolardı. Bu yıl 75 milyon doların üzerinde bir ciroya ulaÅŸacağımızı tahmin ediyoruz. 2002'de 60 milyon dolar ciro gerçekleÅŸtirdik. Her yıl minimum yüzde 25 büyümeyi hedefliyoruz.Müşteri portföyünüzde kaç firma var?- Ä°stanbul'daki bütün 5 yıldızlı oteller, eÄŸlence merkezleri, restoranlar, yemek firmaları ve kamu kurumlarının da aralarında bulunduÄŸu 10 bin firmaya hizmet veriyoruz. Günde 1500 noktadaki müşterimize teslimat yapıyoruz. Kaç çeÅŸit ürün sunabiliyorsunuz?- Portföyümüzde sostan hazır çorbaya, bakliyattan unlu mamullere, konserveden dondurulmuÅŸ gıdaya, ÅŸarküteriden içeceÄŸe, sarf malzemesinden her türlü temizlik ürününe kadar 6 bin çeÅŸit ürün var.G2M'in üç ortağıHAYATÄ° MOLÄ°NAS: G2M Yönetim Kurulu Ãœyesi Hayati Molinas, 1964 doÄŸumlu. Saint Benoit'dan mezun olduktan sonra, 1989'da BoÄŸaziçi Ãœniversitesi Kimya MühendisliÄŸi'ni bitirdi. Ä°ÅŸ hayatına Unilever'de baÅŸladı. Daha sonra, Unilever'de Endüstriyel Temizlik Makineleri Satış ve Pazarlamadan Sorumlu Genel Müdür Yardımcılığı görevini üstlendi. 1997'de G2M'ye ortak oldu.MELÄ°H ÅžAHÄ°NÖZ: G2M Åžirketi'nin Yönetim Kurulu BaÅŸkanı Melih Åžahinöz, 1963 doÄŸumlu. Ä°stanbul HaydarpaÅŸa Lisesi'nden mezun olduktan sonra, 1986'da Ä°stanbul Ãœniversitesi Ä°ÅŸletme Fakültesi'ni bitirdi. Aynı yıl babasına ait Güney Pazarı'nda çalışmaya baÅŸladı. METÄ°N NEMUTLU: G2M Yönetim Kurulu BaÅŸkan Vekili Metin Nemutlu, 1964 doÄŸumlu. TED Koleji'ni bitirdikten sonra, 1987'de Ä°TÃœ Ä°ÅŸletme Fakültesi'nden mezun oldu. G2M'den önce ABC Tekstil Åžirketi'nin imtiyaz sahipliÄŸini yapan Nemutlu, 1991'de G2M'e ortak oldu.Â
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!