GeriEkonomi Dünya peşinde gönlü ‘yerli’de
Paylaş
  • Yazdır
  • A
    Yazı Tipi
  • Yorumlar
    0
    • Yazdır
    • A
      Yazı Tipi

Dünya peşinde gönlü ‘yerli’de

Dünya peşinde gönlü ‘yerli’de

AKIN Aydemir, Tofaş’ın fabrika direktörüyken geçen yıl mayıs ayında Fiat Chrysler Grubu’nun (FCA) Kanadalı CEO’su Sergio Marchionne’nin bizzat yüz yüze görüşüp rica etmesiyle önce grubun en önemli fabrikası olan Michingan’daki Sterling Heights’in başına getirildi.

1.5 milyar dolarlık yatırımla fabrikanın yenilenip, grubun en kârlı araçlarından biri olan yeni Ram 1500’ün başarılı bir şekilde üretilmesinde büyük katkısı olan Aydemir, tam 1 yıl sonra bu kez FCA’nın Kanada’daki 5 fabrikasının başına atandı. Marchionne’nin Aydemir’i kısa süre içinde kendi ülkesindeki tüm fabrikaların başına getirmesi, hakkındaki planlarının daha büyük olduğu gerçeğini ortaya koydu.

12 BİN KİŞİ ÇALIŞIYOR

İşte hem bunları öğrenmek hem de yönettiği fabrikaları yakından görmek için geçen hafta Akın Aydemir’le Kanada’da bir araya geldik. Mütevazi bir kişiliğe sahip olan Aydemir, beni Toronto’da yönettiği eski fabrikada üretilen yeni Ram 1500 ile karşıladı. Bu vesileyle en üst donanımlı yeni Ram 1500’ü dünyada ilk test eden gazeteci de oldum. Aydemir, Kanada’da 12 binden fazla kişinin çalıştığı 5 fabrikanın 2’sinde otomobil, geri kalan 3’ünde ise bu araçlara parça üretildiğini aktardı. Günde 2 bin 500, yılda 600 binden fazla otomobil üretilen 2 fabrikadan biri olan Brampton’da Dodge Challenger, Charger ve Chrysler 300C modelinin Windsor’daki fabrikada ise Chrysler Pasifica ve Dodge Grand Caravan’ın üretildiğini söyleyen Aydemir, “Her iki fabrikada FCA için büyük önem taşıyor. Çünkü özellikle Amerika kıtası için önemli bu araçların üretildiği ikinci bir yer yok” dedi.

MARCHIONNE ÇOK GÜVENİYOR

Aydemir, “Michigan’da sadece 1 yıl kaldınız, Kanada’da da bu kadar kısa mı kalacaksınız, bu yeterli olur mu?” soruma, “Michigan’daki fabrika 1.5 milyar dolarlık yatırımla adeta yeniden kuruldu. Kanada’da ise en yeni fabrika 24 yıllık. Dolayısıyla oturmuş bir üretim kültürü var. Öyle 1 yılda değişmez. Tabii ki ben elimden geleni yapacağım. Ama özellikle ABD Başkanı Trump’ın başlattığı ticari savaşın etkilerinin de görülmesi lazım” cevabını verdi.

Dünya peşinde gönlü ‘yerli’de

Marchionne’nin kendisine çok güvendiğini ve yeni görevler vereceğini düşündüğünü belirterek, “Önce Tofaş ardından Michigan ve şimdi Kanada...Sanki FCA Grubu’nun farklı kültürlerdeki fabrikalarını yakından görmemi ve tanımamı istiyor gibi. Bundan sonra görevim ya Çin’deki üretimin başı ya da grubun üretimden sorumlu Başkan Yardımcılığı olabilir” dedi. Türkiye’deki yeni görevlere de kapısını açık tutan Aydemir, özellikle ‘yerli otomobil’ konusundaki gelişmeleri yakından takip ettiğini sözlerine ekledi. Aydemir, “Eğer birini tercih etmek durumunda olsaydınız, FCA Grubu’nun başkan yardımcılığı görevini mi, yoksa yerli otomobili üretecek fabrikanın direktörlüğünü mü seçerdiniz?” soruma ise hiç tereddütsüz, “Yerli otomobil” cevabını verdi.

YALIN ÜRETİMİ ÖĞRENDİ KARİYERİNDE YÜKSELDİ

- ÖNCE FCA’nın Avrupa’daki en önemli fabrikası Tofaş’ı sonra Amerika’daki en önemli fabrikası Sterling’i yöneten şimdi de grubun Kanada üretiminden sorumlu olan Aydemir, Marchionne’nin kendisi tercih etme sebebini global anlamda otomotiv sektöründe yalın üretimi en iyi bilen kişilerden biri olmasına bağlıyor. Aydemir, bu konuyu şöyle açtı: “Yalın üretim, ürün ve hizmet yaratma sürecini gereksiz maliyetlerden yani israflardan arındırıp sadeleştirerek sunulan değeri mükemmelleştirmek ve bu yolla firma kârlılığını arttırmak anlamına geliyor. Bunu otomotivde ilk uygulayan Toyota’ydı. Bende otomotiv sektöründe çalışmaya 1990 yılında Toyota’da başlayıp önce 2 yıl Japonya’da çalışıp bu sistemi öğrendim. Daha sonra Türkiye’ye gelip fabrikanın kurulmasında yer aldım. Daha sonra 1997’de Honda Türkiye’ye geçip, onların da Gebze’deki fabrikalarının kurulma aşamasında çalıştım. 1999 yılında ilk olarak Kanada’ya geldim ve Honda fabrikasında üretim sorumlusu olarak çalıştım. Ardından Amerika’da bir çok dev şirketin dünya çapındaki fabrikalarında yalın üretim sisteminin uygulanması için danışmanlık verdim. 2005-2009 yılları arasında ABD’nin alüminyum devi Alcoa’da görev yaptım. Tüm fabrikalarında yalın üretim sistemini devreye aldım.2009 yılında Cenevre’de görev yaparken Fiat’tan Tofaş fabrikasının direktörlüğü teklifini aldım ve kabul ettim. 2010-2017 yılları arasında Tofaş’ta Egea projesinin üretimini yönettim ve Avrupa’da büyük başarı elde ettik. Bu süre zarfından Tofaş, FCA’nın ‘Dünya Klasında Üretim’ (WCM) programında ‘Altın Seviye’de üretim yapan yani en verimli ve kârlı fabrikası oldu.”

Dünya peşinde gönlü ‘yerli’de

500 MİLYON DOLARA YERLİ OTO ÜRETİLİR

- 54 yaşındaki Akın Aydemir, Türkiye’de yerli otomobil hakkında gelişmeleri takip ettiğini ve CEO olarak atanan Gürcan Karakaş’a başarılar dilediğini belirterek, şunları söyledi: “Türkiye kendi otomobilini yapabilir. Hem bunun için altyapısı hem de yeterli donanımı var. Türkiye’de hem üretim hem de Ar-Ge çok gelişmiş durumda. Bugün dünyanın bir çok yerinde fabrikaların kurulmasında çalıştım, şu ana kadar Tofaş’tan iyisini görmedim. Dolayısıyla Türkiye’de 5 babayiğit çok rahatlıkla yerli otomobili geliştirebilir. Tecrübelerime dayanarak söylüyorum, işin geliştirilmesi ve pazarlanması dışında Türkiye’de 3-4 farklı modelden oluşacak bir yerli otomobili 400-500 milyon dolara üretebilirsiniz. Yani ben üretirim. Benim kimseyle bir temasım olmadı ama teklif gelmesi halinde hem FCA CEO’su Sergio Marchionne’ye hem de Koç Holding Otomotiv Grubu Başkanı Cenk Çimen’e danışıp, izinlerini almam halinde yerli otomobilin üretimi için çalışırım. Sonuçta kariyerimi Türkiye için böylesine önemli bir projeyle tamamlamak isterim.”

TEKSASLI ZENGİNLER ARACINI BULDU

- AKIN Aydemir’e Kanada’da 5 fabrikanın başına geçme yolunu açan yeni nesil Ram 1500, ilk olarak ocak ayında Detroit fuarında sergilenmiş ve mart ayında da seri üretimine başlanmıştı. Amerika’da ilk kez bir pick-up modeli kalitesi hakkında bu kadar övgü toplarken, FCA CEO’su Sergio Marchionne ise Akın Aydemir’e, “Geleceğimiz için çok önemli olan bir fabrikayı yönetiyorsun” yorumunu yapmıştı. Bugüne kadar üretilen en lüks pick-up modeli olan yeni Ram 1500’ün Laramie Longhorn versiyonunu kullanan Aydemir’le aracı Kanada yollarında test ettik. Gerçekten bir pick-up’tan çok lüks SUV aracı konforu suran 5.7 litre motorlu Ram 1500, sahip olduğu yeni teknolojilerle de dikkat çekiyor. Aydemir, “Yeni Ram, ABD’de büyük beğeni topladı ve bir çok ödülü şimdiden aldı. Teksaklı petrol milyarderleri yeni araçlarını buldu. Çünkü bu araç hem pick-up taleplerini yerine getiriyor, hem de istedikleri lüksü ve konforu bulabiliyorlar. Yeni Ram ABD’de lüks pick-up talebini patlattı. Rakipler de benzer kaliteyi yakalamaya çalışıyor” dedi.

 


Yorumları Göster
Yorumları Gizle