Dünya markası çıkarmalıyız

Güncelleme Tarihi:

Dünya markası çıkarmalıyız
Oluşturulma Tarihi: Kasım 17, 2018 08:30

Mücevher ihracatında Türkiye şampiyonu olan Storks Yönetim Kurulu Başkanı Ayhan Güner, “Elin taşıyla elin kuşunu vuruyoruz. Katma değerli ihracat yapıyoruz. Ancak Türkiye’nin mücevher alanında bir dünya markası yok. Hedefimiz yurtdışında adımızı duyurmak” dedi.

Haberin Devamı

TÜRKİYE mücevher üretiminde dünyada Hindistan’dan sonra geliyor. Avrupa ve Ortadoğu’nun üretim merkezi ancak bugüne kadar dünya çapında bir mücevher markası çıkaramadı. Sektörün deneyimli ismi, Mücevher İhracatçıları Birliği Başkanı, On Mücevherat’ın sahibi, Storks markasının yaratıcılarından Ayhan Güner’le sohbet ettik. 

3 KİŞİYLE BAŞLADIK

Sektöre nasıl girdiniz? Çalışma hayatına kuyumculukla mı başladınız?

Ben ticaretle başladım çalışma hayatına. İstanbul’a göç etmiş bir ailenin oğluyum. Babamın önceleri bakkal dükkanı vardı. Daha sonraları da Okmeydanı’nda bir süpermarket açtı. Dönemin en büyük marketiydik. En çok ekmeği İstanbul’da biz satardık. Her şeyin kuyruklarda satıldığı dönem.

1978-79 yılları...

Evet. Terör olayları vardı. Ben üniversiteye girdim ama okuyamadım. Futbolcuydum, hafta sonları babam marketi açardı. Pazar günleri çalışmamak için babamla ters düşerek babamın yanından ayrıldım.

Haberin Devamı

Hayatınızın dönüm noktası olmuş sanırım bu karar…

Aynen. Bir akrabamızın yanına Kapalıçarşı’ya girdim ve kuyumculuk yapmaya başladık. Gerçekten de hayatımın dönüm noktasıdır bu karar. 1980 yılında kuyumculuğa başladım.

Ortak mı oldunuz o şirkete?

Başta kâr ortağıydım. 1980-1990 arasını Anadolu’yu gezerek geçirdim. Başladığımızda zaten 3 kişiydik. 2000 yılında ben şirketten ayrıldığımda Türkiye’nin ihracat şampiyonu bir şirketti.

Storks markası nasıl doğdu?

Biz Storks’u 1996 yılında kurmuştuk. Hatta lansmanına da Claudia Schiffer’ı getirmiştik. Perakende işine girdik o yıllarda. Ben ortaklarımla ters düşüp ayrıldım ve 2000 yılında kendi şirketim On Mücevherat’ı kurdum. Storks markası da bir süre iyi gitti, büyüdü. Ben 2001 krizyle birlikte ihracattan başka şansımızın olmadığını görerek On Mücevherat’ta ihracata yönelmiştim. Ancak 2008’den sonra iç piyasaya döndüm. Storks ise bir süre iyi gitmesine rağmen sonradan zorluk yaşadı ve 1.5 yıl önce Storks’u aldım.

Şimdi nasıl bir strateji izliyorsunuz?

Bugün geldiğimiz noktada son 6 yıldır mücevher ihracatında ilk 3’teyiz, son 2 yıldır da en büyük mücevherat ihracatçısıyız. 1.5 yıl önce yeniden çatımız altına aldığım Storks’ta hem iç piyasada hem de yurtdışında büyüyor.

Haberin Devamı

Hangi ülkelerde güçlüsünüz? Markalı ihracat mı yapıyorsunuz?

Rusya, Dubai, Romanya’da güçlüyüz. İngiltere ile ilgili çalışmamız var. Storks markasıyla yapıyoruz. Avrupa’ya da ihracatımız yüksek.

Mücevher ihracatı çok değerli Türkiye için. İhracatı kg başına birim fiyatla değerlendiriyoruz. Var mı böyle bir rakam?

Bunu mücevherde vermek çok zor. 1 kilo pırlanta 250 bin dolar gibi rakamlar çıkar ortaya... Ancak gerçekten de çok değerli bir iş. Çünkü biz taşı, altını yurtdışından alıyoruz. Türkiye’den de altın alıyoruz. Bunları işliyor, tasarlıyor ve yurtdışına satıyoruz. Yani elin taşıyla elin kuşunu vuruyoruz.

Türkiye’de markalarımız var ancak yurtdışında markalaşma halen uzak. Siz bunun için ne yapıyorsunuz?

Haberin Devamı

Doğru. Türkiye’nin dünya çapında bir mücevher markası yok. Dünyada Hindistan’dan sonra en büyük üreticiyiz. Yalnızca Kuyumcukent’te 15 bin kişi çalışıyor. Biz de enerjimizi dünya markası olmaya odakladık, çalışıyoruz. Dünyanın en önde gelen merkezlerinde NY, Londra, HongKong, Paris vs gibi, toplam 40-50 mağazanız olursa marka olursunuz.

40 MİLYON EURO CİRO YAPAN MAĞAZA

Sektör
nasıl toparlanacak?

Bir kere ihracatı olmayan bir şirketin ayakta kalması çok zor. Maalesef turizm bölgelerinde 3 bin kuyumcu kapandı. Yeni yeni toparlanma başlandı.

Şimdi de zor bir dönem… Lüks harcamalar kesildi… Bazı mücevher markaları konkordato ilan etti.

Yüzde 100 zor bir dönem. Önce lüks harcamalardan kesiliyor. Ama evlenenler var. Ben bugünler geçecek diyorum. Türkiye’nin turizm potansiyeli yükselecek.

Haberin Devamı

Storks’un Antalya’da çok büyük bir mağazası vardı…

Var. Avrupa’nın en büyük mücevher mağazası. 8500 metrekare büyüklüğe sahip. 3 katlı. Bu mağaza 15 yıldır faaliyetlerini sürdürüyor. Şu günlerde 1 milyonuncu müşterisini bekliyor. 1 milyonuncu müşteriye hediye vereceğiz. Ruslar, Avrupalılar ve son dönemde Çinliler çok geliyor.

İşleri iyi o zaman…

35-40 milyon Euro ciro yapan bir mağaza. Farklı ürünler var. İngiltere ve Almanya’nın zevkleri aynı değil. Uzakdoğulu ve Ruslar için de ayrı kat var. Rus gruplarının katı farklı. Alman, Avusturya, Polonya benzer, İngilizler ve Fransızlar ayrı.

AYHAN GÜNER KİMDİR?

Rizeli tüccar bir babanın oğlu olarak dünyaya gelen Ayhan Güner bir yaşından itibaren İstanbul’da yaşadı. Ticareti 1956 yılında bakkal dükkanı açan babasının yanında öğrendi. Maçka Sanat Dekorasyon Bölümü ardından da Güzel Sanatlar Fakültesi’ne girdi. Ancak terör olayları nedeniyle okulunu bitiremeyince askere gitti. Askerlik dönüşünde de babasının süpermarketinde çalışmaya başladı. 1980 yılında akrabalarıyla mücevher sektöründe çalışmaya başladı. Sümer Mücevherat’tan 2000 yılında ayrılıp On Mücevherat’ı kurdu. Storks markasını da 1.5 yıl önce satın alan Güner, Mücevher İhracatçıları Birliği Başkanı.

Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!